Twinkle | Digital Commerce

De Nieuwe Zaak: ‘Outfit eerder retour dan los artikel’

  • 1:27

Internetshoppers die een volledige outfit kopen, sturen die eerder retour dan een los artikel. Dat concludeerde digital commerce bureau De Nieuwe Zaak uit onderzoek op het gebied van webwinkelretouren. ‘Bied kopers van een outfit altijd vooraf een alternatief voor het geval dat één artikel niet bevalt’, adviseerde business intelligence specialist Sander Beckers vanmiddag tijdens Logistiek & E-commerce.

‘Moet je een complete set tonen of een los model uit je collectie? Een los model stuurt een klant sneller terug dan een volledige outfit, dachten we; dat bleek precies andersom te zijn’, legt Beckers uit. ‘Wanneer ook maar één item niet bevalt, gaat vaak de hele set retour.’ Om dat te voorkomen, kunnen e-retailers het beste bij de aankoop al aangeven uit welke vervangende onderdelen ook te kiezen valt.

Niet substituut, maar complimentair
Een ander resultaat uit de retourstudies van De Nieuwe Zaak heeft betrekking op de optimalisatie van productweergave. ‘Het tonen van substituten – alternatieve producten van dezelfde aard, zoals bier en wijn – levert veel meer retouren op dan het laten zien van complimentaire – aanvullende – artikelen, zoals bier en een snack’, tipt Beckers. Dat effect gaat al op bij het tonen van één complementair product in een verzameling substituten.