Twinkle | Digital Commerce

5 vragen aan Brian Speelman over de overname van Centralpoint.nl

2017-06-22
1281720
  • 2:43

Centralpoint.nl, een vertrouwde naam in het Nederlandse e-commerce landschap, wordt overgenomen door Infotheek Group. Twinkle sprak met Centralpoint-oprichter Brian Speelman: ‘We hebben altijd geprobeerd verder te kijken dan de dag van vandaag.’

Eerste reactie?
‘Heel erg content. Dat heeft te maken met de verantwoordelijkheid naar onze mensen toe, naar onze klanten, leveranciers en fabrikanten. We hebben aansluiting gevonden bij een club met een enorm breed dienstenportfolio, daar ben ik enorm trots op.’
 
‘Waren jullie al lang op de markt voor een overname?’

‘We hebben altijd geprobeerd verder te kijken dan de dag van vandaag. Vanaf 2001 hebben we gebouwd aan een succesvol portal om it-producten te bestellen. Een paar jaar geleden hebben we daar onze tak business solutions aan toegevoegd. Ook zijn we steeds actiever geworden in België, want veel Nederlandse bedrijven zijn Benelux-bedrijven geworden. De trend die we nu signaleren zit in het tweede leven voor producten. Waarom vijftig nieuwe monitoren voor je bedrijf bestellen als je er ook vijftig kunt kopen die weliswaar al gebruikt maar veel goedkoper zijn? De vraag naar tweedehands iPhones en iPads groeit sterk, zeker ook zakelijk; denk aan retailketens, die iPads nodig hebben in hun winkels, of aan scholen. Infotheek Group beschikt over het grootste refurbishment-centrum van Europa.’

Zo’n centrum hadden jullie toch zelf ook kunnen optuigen?
‘Wat meespeelt is dat je omvang nodig hebt om producten te mogen leveren. Bedrijven als Apple en HP eisen van wederverkopers dat hun mensen daar ook goed voor getraind zijn. Over die schaal beschikken we nu. Bovenaan de piramide van Infotheek Group staat Scholten Awater, daaronder Infotheek, dat primair op het mkb is gericht. Wij zijn echt een e-commerce partij. Ooit begonnen met een mkb-focus, maar we hebben in de loop van de tijd webportals voor specifieke klanten ontwikkeld en geavanceerde koppelingen met bijvoorbeeld erp-systemen. We zijn dus breder geworden op die zakelijke markt. 4Launch, lager op de piramide, richt zich meer op consumenten en op wat we “soho” noemen: small office, home office. Ofwel zzp’ers. Daarnaast beschikt de groep nog over een distributeur met de naam Xeptor en er zijn nog andere labels. Het is gewoon zonde om marketingbudget over al die merken te verdelen, dus we zullen het portfolio gaan opstrakken als de ACM de overname heeft goedgekeurd. Of is bedongen dat de naam Centralpoint blijft bestaan? Nee, ik heb alleen bedongen dat we de beste keuze maken voor onze klanten.’

Wat gaat er gebeuren met jullie mensen en kantoor?
‘Centralpoint is goed groeiend en winstgevend, net als de andere onderdelen van de groep. Mensen blijven dus gewoon in dienst, waarbij er enorm veel mooie nieuwe uitdagingen in het verschiet liggen. We zijn net in een nieuw Amstelveens kantoor getrokken, dat we voor meerdere jaren hebben gehuurd. Dus daarvandaan blijven we werken.’

In 2017 moesten jullie een top 3 speler zijn op de Nederlandse markt voor it-hardware, communiceerden jullie eerder. Missie geslaagd?
‘Dat was geen spierballentaal, wat je in het voetbal bijvoorbeeld wel eens ziet: “Over een paar jaar spelen we Champion’s League”, dat werk. We voorzagen dat we een breed portfolio moesten kunnen bieden, expertise en goed getraind personeel. Nu zijn we de marktleider, met afstand, zowel wat betreft volume als omzet.’
 
Centralpoint.nl boekte afgelopen jaar een omzet van ruim 120 miljoen euro. Door de acquisitie groeit de Infotheek Group uit Leiden (met circa negenhonderd medewerkers actief in veertien landen), tot een bedrijf met een jaaromzet van rond de 700 miljoen euro.