Twinkle | Digital Commerce

Webshop Bijenkorf 'goed winstgevend'

2017-07-04
20001125
  • [nieuws]
  • 1:17

De Bijenkorf maakt plannen om zijn online verzendkosten te schrappen. Het aandeel van de webshop, die 'tussen de 15 en 20 procent uitmaakt van de omzet en zijn winstgevendheid', groeide afgelopen jaar harder dan dat van elk ander verkoopkanaal van de warenhuisketen.

Giovanni Colauto, ceo van De Bijenkorf, sprak het voornemen over gratis verzending uit in een interview met De Telegraaf. Kosteloos versturen 'wordt verwacht', benadrukt een woordvoerder tegenover Twinkle. Het is nog onbekend op welke termijn die zou plaatsvinden.

Bezorgkosten
Momenteel kunnen klanten hun online orders gratis ophalen in filialen van De Bijenkorf; aflevering bij een afhaalpunt kost 2,95, bezorging 3,95. Die kosten kunnen consumenten voor een jaar afkopen met bezorgabonnement ShippingPlus, dat 9,95 kost. Het afgelopen jaar verruilde De Bijenkorf zijn samenwerking met UPS/Kiala voor een contract met PostNL, dat sindsdien afhaalpunten biedt voor Bijenkorf-klanten.

Webshop 'goed winstgevend'
De Bijenkorf rapporteert dat zijn webshop 'goed winstgevend' is. Uit de jaarcijfers van de keten blijkt dat de operationele winst het afgelopen jaar in totaal met 39 procent steeg, van 10,6 naar 14,7 miljoen euro. De omzet nam toe met 4 procent. Ook de Belgische webshop van De Bijenkorf 'werd populairder', volgens het het bedrijf. Het komende jaar ontwikkelt De Bijenkorf onder meer zijn nieuwe service 'persoonlijk stijladvies', waarvan klanten via social media, telefoon en email gebruik kunnen maken.

Lees ook: 'Cor Molenaar over De Bijenkorf: 'Dit is wat klanten willen'' (08-05-'17)