Twinkle | Digital Commerce

Voice Search: de trend van de toekomst

2017-11-09
25261421
  • 2:53

Is jouw site al ingericht op zoekopdrachten via Voice Search? Ondanks dat er steeds meer over gezegd en geschreven wordt, zijn er nog maar weinig bedrijven die de opmaak van hun content afstemmen op Voice Search. Mogelijk een gemiste kans, aangezien Voice Search ongetwijfeld een van de belangrijkste trends op het gebied van Search zal worden de komende jaren.

Tekst: Vincent van der Graaf

Het gebruik van Voice Search
Steeds meer smartphonegebruikers omarmen Voice Search. In Amerika wordt momenteel al twintig procent van de zoekopdrachten via Voice Search gedaan. De voordelen zijn helder: spraakgestuurde opdrachten gaan veel sneller dan wanneer je de zoekopdracht typt. Verder is het natuurlijk ideaal dat je de zoekopdracht handsfree kan uitvoeren, handig voor in de auto of wanneer je moeilijk kunt typen. De belangrijkste ontwikkeling die van Voice Search een groeiende trend maakt, lijkt echter op technisch vlak te liggen.

De toenemende aanwezigheid van virtuele assistenten als Siri, Cortana en Google Assistant zorgen voor een snelle adoptie van Voice Search. Wanneer deze assistenten een verzoek namelijk niet zelf kunnen beantwoorden, zullen ze automatisch een zoekopdracht uitvoeren om de juiste informatie naar boven te halen. Zaak dus om goed te kijken hoe je jouw content kan optimaliseren, zodat deze virtuele assistenten bij jou uitkomen voor meer info.

Kenmerken van Voice Searches
Voordat we kijken naar de content die aangepakt moet worden, is het handig eerst in te zoomen op de kenmerken van de zoekopdrachten die via Voice Search worden gedaan. In tegenstelling tot ‘normale’ zoekopdrachten via desktop zullen voice zoekopdrachten veel meer een conversational karakter hebben. Dat betekent dat Google gebruikt wordt in de vorm van een vraag-en-antwoordmodule, waarbij je in natuurlijke, volle zinnen vragen stelt als zoekopdracht.

Ondanks het feit dat Voice Search ook beschikbaar is voor desktop, wordt deze tool veel meer door mobiele gebruikers geraadpleegd. Het is een vrij logisch gevolg van het feit dat je deze functie gebruikt wanneer je onderweg bent in de auto of druk met iets anders waarbij je niet de rust of tijd hebt om een zoekopdracht in te typen. Ervoor zorgen dat je site responsive is en de content mobielvriendelijk, zal de kans dan ook vergroten dat je voorkomt in de resultaten van een spraakgestuurde zoekopdracht.

Volgens een onderzoek van vooraanstaand trendwatcher Meeker is de kans drie keer zo groot dat een voice search lokaal gericht is, vergeleken met tekstuele zoekopdrachten. Zeker voor het midden- en kleinbedrijf is het daarom essentieel om content te optimaliseren, zodat je lokaal goed gevonden wordt.

Content optimaliseren voor Voice Search
Wanneer je gebruik maakt van digital assistants, zullen deze de meest relevante content bij de gestelde vraag zoeken. Zaak dus om je te verplaatsen in de doelgroep en te bedenken hoe iemand een volle zin gebruikt binnen Voice Search om de zoekopdracht vorm te geven. Door de content op jouw website op een natuurlijke manier te schrijven, is de kans groot dat deze content als antwoord wordt getoond op de gestelde vraag binnen Voice Search. Een goede en voor de hand liggende manier om de content deze opbouw mee te geven, is het maken van een FAQ-page. Naast het informatieve karakter zal de bijbehorende tagstructuur ervoor zorgen dat Google dit als vraag-antwoordsectie zal herkennen en jouw content daarmee hoger zal ranken.

Het belangrijkste kenmerk voor het optimaliseren van jouw content om lokaal goed gevonden te worden, is het consistente gebruik van bedrijfsgegevens in al je online profielen. Denk daarbij aan het spiegelen van je NAW-gegevens op je Google My Business account en uiteraard op de website. Daarnaast kan het verkrijgen van reviews een positief resultaat opleveren, met name als het gaat om lokale zoekresultaten.

De ontwikkelingen van Voice Search zijn niet tegen te houden. Tijd dus om aan de slag te gaan met content die duidelijk antwoord geeft op de vragen die via Voice Search gesteld worden!

Vincent van der Graaf is ceo bij Immense.