Twinkle | Digital Commerce

Stappenplan: aan de slag met lokale seo

2017-06-01
19201080
  • 3:47

Local marketing is afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Sterker nog, de online bezoeker van nu verwacht dat de zoekresultaten toegespitst zijn op de huidige locatie. Lokale relevantie is dus het sleutelwoord en biedt volop kansen. Maar hoe pak je dat aan?

Tekst: Martijn van den Berg

Waarom lokale seo?
Lokale zoekmachineoptimalisatie richt zich op het verbeteren van de organische vindbaarheid van een website in de lokale omgeving. Google snapt heel goed dat veel zoekopdrachten lokaal gedreven zijn en dat mensen op zoek zijn naar een antwoord of een website in hun directe omgeving. Iemand die in Maastricht zoekt op ‘supermarkt’ hoeft tenslotte niet de Albert Heijn in Groningen te zien.

Door de juiste signalen aan zoekmachines te sturen snappen zoekmachines wat de locatie van een bedrijf of vestiging is. Dit resultaat zal dan ook eerder getoond worden aan mensen in de directe nabijheid dan het resultaat van een concurrent die verder weg zit. 

Verschil in Google local pack & lokaal organisch
De lokale zoekresultaten kun je, kort door de bocht, in twee categorieën indelen:

Local pack en Google Maps-resultaten
De local pack is een klein Google Maps-resultaat in de gewone zoekresultaten van Google. Bij dit local pack staat een verwijzing naar drie relevante locaties in de buurt. Deze resultaten worden gegenereerd door Google My Business listings. Dit wil zeggen, dat je ook écht een fysieke vestiging moet hebben. Dit controleert Google door een ansichtkaart met activatiecode naar het adres te sturen.

Meestal is deze local pack bovenaan de pagina, direct onder de advertenties te vinden. In sommige gevallen staat hij onderaan de pagina.

Lokale organische zoekresultaten
Dit zijn zoekresultaten met een lokale intentie die in de ‘normale’ organische zoekresultaten worden getoond. Google toont deze pagina’s dus doordat er een bepaalde lokale relevantie speelt. Onderstaand een voorbeeld hiervan.

Stappenplan lokale optimalisatie
De eerste stap is om te bepalen of lokale optimalisatie überhaupt wel relevant is voor jouw bedrijf. Zo is lokale optimalisatie voor de meeste webshops niet belangrijk omdat Google door heeft dat de producten landelijk bezorgd worden. In praktijk biedt local marketing via lokale zoekmachineoptimalisatie vooral kansen voor bedrijven met één of meerdere daadwerkelijke bezoeklocaties. Benieuwd of het interessant is voor jouw bedrijf? Volg dan de volgende stappen:

Stap 1: is lokale zoekmachineoptimalisatie relevant voor je?
Er zijn meerdere manieren om te bepalen of de zoektermen waar jij je op richt ook een lokale relevantie hebben en het de moeite is om hierin te investeren. Software zoals Moz of AWR kan geautomatiseerd laten zien of de zoekresultaten ook een local pack vertonen. Maar simpelweg handmatig de zoekresultaten controleren kan ook. Let hierbij op de volgende zaken:

- Verschijnt er een Google local pack bovenaan de pagina als je een zoekterm intypt?
- Toont Google organische lokale zoekresultaten? Let hierbij op pagina titels en url's waar een plaatsnaam in genoemd wordt

Is dit het geval? Dan liggen er dus kansen voor lokale seo!

Stap 2: lokale pagina’s creëren op je site en Google My Business
Google wil altijd de meest relevante zoekresultaten aan een gebruiker van hun zoekmachine tonen. Iemand in Utrecht die in Google zoekt naar ‘supermarkt’, wil waarschijnlijk niet naar de algemene homepage van de LIDL of Albert Heijn website. Wel wil deze zien welke supermarkten in de buurt zitten. Een locatiepagina van de Albert Heijn in de buurt is dus veel relevanter.

Deze relevante lokale pagina’s creëren doe je als volgt:

- Maak voor elke locatie een aparte pagina aan op je website
- Heb je een daadwerkelijke vestiging op deze locatie? Maak dan een Google My Business-pagina hiervoor aan. Zorg dat de url die je hier gebruikt naar de lokale pagina gaat (dus niet naar de homepage van je website!)

Stap 3: zorg voor relevante informatie op de pagina
Een lokale pagina moet natuurlijk wel relevante informatie voor de bezoeker verschaffen. Ga dus niet voor een ‘knippen-en-plakken’-strategie waarbij je bij elke vestiging enkel de plaatsnaam wijzigt. Combineer daarentegen wel relevante (lokale) zoekwoorden (waar je met de pagina op wilt ranken) met relevante lokale info zoals:

- Reviews/ testimonials van lokale klanten
- Openingstijden van de lokale vestiging
- Foto's van de vestiging
- Specialismes/ specialiteiten van de locatie
- Foto's van de medewerkers bij deze vestiging
- Geaccepteerde betaalmethodes bij deze locatie
- Logo's van klanten/ bedrijven van deze vestiging
- Informatie over de bereikbaarheid van de locatie zoals een Google Maps kaartje

Stap 4: geef jouw pagina’s een extra zetje
Andere zaken die de organische positie van je lokale pagina’s kunnen versterken zijn:

- Google reviews
- Bedrijfsvermeldingen
- Links naar de lokale pagina
- Pas structured data toe

Zo creëer je een pagina die zowel opgepikt wordt in Google (extra vertoningen!), maar ook je bezoekers snel en efficiënt van de juiste informatie voorzien.

Vergeet je online marketingstrategie niet
Lokale zoekmachineoptimalisatie biedt dus volop kansen voor bedrijven die lokaal actief zijn. Tegelijkertijd is het slechts een onderdeel van je totale seo-strategie. Zoom dus in op je lokale bezoeker, maar verlies ook vooral het totaalplaatje niet uit het oog. Pas als alle online marketingcomponenten op elkaar aansluiten behaal je écht een optimaal resultaat. En dat willen we toch allemaal?

Martijn van den Berg is seo-specialist bij Tribal