In de winkels van de Amsterdamse Beethovenstraat worden vanaf vandaag nieuwe technologieën getest in het kader van het Shopping Street Innovation Lab. De proeftuin moet retailers ‘zowel landelijk als internationaal’ helpen aan nieuwe shopping inzichten.
‘Het is wereldwijd voor het eerst dat een hele winkelstraat meedoet aan een dergelijk innovatieproject’, aldus een woordvoerder van Shopping Street Innovation Lab aan Twinkle. Winkeliers – ketens maar ook kleine ondernemingen – krijgen nieuwe technologieën in hun vestiging, die door de organisatoren samen met Store of the Future van tevoren internationaal gescout zijn.
Effect van bestelschermen
Het gaat bijvoorbeeld om interactieve passpiegels en digitale schermen, waarvan de Hogeschool van Amsterdam meet wat nu eigenlijk de effecten zijn op traffic en omzet van de winkel. ‘Ook testen we een robot die maatadvies geeft en doorverwijst naar de webshop van de winkelier’, aldus de woordvoerder. ‘Het is mede onze bedoeling om de winkels beter op hun online kanaal aan te laten sluiten en daarmee te concurreren met online spelers.’
Resultaten delen
Elke innovatie wordt ongeveer een jaar lang getest bij zowel een kleine ondernemer als een keten. Die resultaten worden door de HvA gemeten en vervolgens gedeeld. ‘Het is een open onderzoekslab’, vertelt de woordvoerder. ‘We delen daarom de resultaten ook op onze website, zodat we retailers op landelijk én op internationaal niveau verder kunnen helpen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Beethovenstraat meet effecten winkeltechnologieën
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.