Het wil Rocket Internet maar niet lukken om winst te boeken met zijn bedrijven in wonen, food en fashion. Paradepaardjes HelloFresh, Westwing en Home24 schreven vorig jaar wederom rode cijfers, maar groeiden wel in omzet.
HelloFresh zei in 2014 winst te boeken, maar blijkt deze zwarte cijfers twee jaar later alweer kwijt te zijn. Het food bedrijf verdubbelde (pdf) zijn omzet bijna (+96%) naar 597 miljoen euro. 13,8 procent daarvan was verlies, oftewel 83 miljoen euro.
Woonsegment
Een stuk minder hard groeide het woonsegment met Westwing en Home24. Eerstgenoemde zag zijn omzet met 14,2 procent toenemen tot 250,4 miljoen euro. 5,5 procent daarvan was verlies. Home24 boekte slechts 4,3 procent omzetgroei (243,8 miljoen euro), tegen een verliespercentage van 16,5 procent (40,1 miljoen euro).
GFG drukt stempel
Begin deze maand bleek dat de Global Fashion Group (GFG), met daarin vijf modebedrijven, de grootste schuldige is aan de flinke rode cijfers van Rocket Internet (totaalverlies van 742 miljoen euro). De groep draaide vorig jaar 127 miljoen euro verlies.
Lees ook:
HelloFresh snelste groeier in Europa (14-4-2017)
Blijft bizar die cijfers. Marktaandeel kopen, en hopen op een eventuele verkoop later.
742 miljoen. Ik hoop inderdaad dat ze hun huiswerk goed gedaan hebben. Dat zal ergens terug verdient moeten worden. De vraag waaraan? Als je hele trouwe klanten krijgt kan dat, maar als die klanten doorhebben dat ze elders die producten goedkoper kunnen krijgen. Blijven ze dan bij je? En hoe lang?
Fijn als je met dergelijke verliezen je rekeningen nog kan betalen.
Ongelooflijk, ik ben als ik zulke cijfers zie altijd benieuwd wat vaste en variabele kosten zijn..... normaal zou je 5% moeten overhouden, er moet bij alle 3 bedrijven echt grof geld bij. Je zou zeggen dat er wat "druppende kranen" dicht gedraait kunnen worden en nog redelijk gemakkelijk ook.
Ik vraag me af wat een marktaandeel waard is als het >15% onder kostprijs wordt verkregen. Wat een heerlijke uitdaging lijkt het me die boekhouding op orde te brengen en in de zwarte cijfers te krijgen. Vraag me af hoe zo'n team daar besprekingen voert, afdeling verkoop en financieel management.
Hello Fresh is gemakkelijk en goedkoper te realiseren door recepten maker, groenteman en slager die samen werken of supermarkt. Desnoods met de recepten van HelloFresh, Marlispoon, internet enz.
Westwing zegt goedkoper dan anderen kunnen zijn omdat ze zonder fysieke winkel of magazijn werken. Moet prijs bepalen boven inkoop plus wat kosten toch niet zo moeilijk zijn...... slaan de plank ver mis, dat je er een procent naast zit, maar dit... het zijn geen ingewikkelde bouwprojecten die kunnen tegenvallen of zo. Maar gewoon inkoop en verkoop.
Net website home24 gekeken, aan de levertijden te zien hebben ze weinig in voorraad het duurt op de 1e pagina allemaal weken voor het leverbaar is.....
Zie het somber in voor Rocket Internet, daar moet vanbovenaf de geldkraan dicht zodat ze op de vloer met gezond verstand gaan ondernemen.
De oprichters, de 3 Samwer broers, hebben allang gecasht bij de beursgang enkele jaren geleden.
Zij zijn hier schatrijk mee geworden. Het zal hun uiteindelijk niet zoveel intresseren of het winstgevend wordt of niet. Ondernemen met iemand anders geld is altijd makkelijk. Ondertussen geven ze lezingen over hun succes.
Dit is helaas hoe het bij veel grote internetondernemingen werkt. Het zijn bestuurders die voor zichzelf zorgen en geen ondernemers met hart voor de zaak. Ondertussen gaan kleinere bedrijven kapot omdat die wel winst moeten maken.
Dit is toch wel een moelijk uit te leggen businessmodel.Iemand moet dit toch betalen en de eerste jaren (if ever) zullen de honderden miljoenen euros aan verlies nooit terug komen in de cashflow.
Feitelijk heb je hier te maken met een vorm van oneerlijke concurrentie en in Belgie heb je daar ook zeer duidelijke regels over.