Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Marley Spoon

2017-05-27
180101
  • 3:43

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: Marley Spoon.

Tekst: Marit Smits

Kun je kort iets vertellen over het bedrijf Marley Spoon?
‘Marley Spoon is een maaltijdboxbezorger’, vertelt Anjali Grover, head of brand bij deze onderneming. ‘Onze missie is het drastisch inperken van de wereldwijde voedselverspilling. Dit doen we door verse ingrediënten zoveel mogelijk direct van de producent tot aan de voordeur van klanten te brengen. We bestellen ook alleen op basis van wat de klant nodig heeft, zodat er niks overblijft. Klanten krijgen een box met recepten, ontwikkeld door chef-koks, en bijbehorende ingrediënten opgestuurd. De gerechten kunnen eenvoudig binnen twintig tot veertig minuten op tafel worden gezet. Ons motto: beter koken, slimmer leven.’ Marley Spoon startte zo’n tweeënhalf jaar geleden in Berlijn en is inmiddels actief ‘in zes landen op drie continenten’.

Waarom een nieuwe website?
Het bedrijf noemt het redesign van de website als een belangrijk onderdeel van een totale transformatie van de huisstijl. ‘Marley Spoon is snel gegroeid sinds onze start in 2014’, zegt Grover. ‘Na twee jaar vonden we het tijd om onze brand te vernieuwen. We wilden beter tegemoetkomen aan het beeld dat klanten van ons hebben: uitnodigend en speels, en uiteraard gericht op lekker eten en koken. Onze nieuwe look-and-feel sluit beter aan bij de spirit van het bedrijf. Onderdeel daarvan is uiteraard de website - ons visitekaartje - die naar ons idee met deze look toegankelijk en vriendelijk overkomt. Ook is het logo beter herkenbaar. De oude huisstijl - en dan vooral het oude logo - was soms wat onpraktisch bij het gebruik in offline en online kanalen.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten toegevoegd?
Volgens Grover gaat de rebranding vooral om een nieuwe uitstraling van Marley Spoon. ‘Op een aantal kleine technische aanpassingen na gaat deze rebrand over wat de klant ziet, “de buitenkant” dus’, zegt zij.

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
‘Het design valt meer op, past zoals al gezegd beter bij de spirit van ons bedrijf en komt vriendelijker over’, aldus Grover. ‘Het sluit aan bij ons doel van maximale klanttevredenheid. We verwachten dat het leidt tot een betere online en offline ervaring van zowel nieuwe als bestaande klanten. De eerste reacties waren op ons vernieuwde uiterlijk waren direct positief. We denken dat we ons met het nieuwe design ook beter kunnen positioneren in een wereldwijde markt.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
Daar kan Grover kort over zijn: ‘Zowel de website als het redesign zijn helemaal intern ontwikkeld.’

Is het geplande budget overschreden?
‘Nee, we hebben niet meer uitgegeven dan het budget toestond’, zegt Grover. Zij spreekt dan over wat alle middelen die nodig waren voor de rebranding, inclusief bijvoorbeeld het ontwerpen van de nieuwe huisstijl of de food fotoshoots, in totaal hebben gekost. ‘Wel zijn we langer bezig geweest dan gepland’, bekent de head of brand. ‘Vorig jaar bestond het eerste idee voor een rebranding en we zijn nu, ongeveer een jaar later, erg blij met de uitwerking.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
Het team van Marley Spoon heeft volgens Grover twee ‘interessante lessen’ geleerd. ‘Het is bijvoorbeeld belangrijk om vanaf het begin een duidelijk overzicht te hebben van de problemen die je wilt aanpakken met betrekking tot het oude design, samen met de doelstelling van het nieuwe design’, noemt zij als eerste les. ‘Daarnaast is het van belang om alle stakeholders te betrekken, al in het begin van het proces. Dat betekent in ons geval dat we alle werknemers van Marley Spoon vragen naar hun ideeën over het nieuwe design. Het bedrijf heeft veel medewerkers die zich - zeker degenen die hier al een tijd werkzaam zijn - echt betrokken voelen bij het merk. Zij hebben dus ook een sterk gevoel met het oude design en de look-and-feel. Wij vinden het belangrijk om vanaf het begin open te communiceren met hen, goed duidelijk te maken waarom een redesign nodig is en de doelstelling van het nieuwe uiterlijk met hen te delen. Het is ook aan te raden om de behaalde stappen tussendoor te vieren, om zo iedereen enthousiast te houden.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?
Volgens Grover is het redesign van de website en het doorvoeren van de nieuwe look-and-feel nu volledig afgerond. ‘Maar we brengen dagelijks nog verbeteringen aan in ons product [de maaltijdboxen met hun ingrediënten en gerechten, red.]. Dit doen we op basis van de feedback van klanten en de verschillende testen die we zelf uitvoeren.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2017.