Twinkle | Digital Commerce

Clicks & bricks in grote maten

2017-11-08
180101
  • 3:52

Lingeriewebshop Grotecupmaten.nl en winkel Van der Linde Lingerie werken samen bij de verkoop van een maatgevoelig product. Hoe zorgt de samenwerking ervoor dat de webshop zijn retourpercentages onder controle krijgt en daardoor marges behoudt?

En hoe zorgt Van der Linde Lingerie dat het niet ten onder gaat op het slagveld in de winkelstraat?

Tekst: Tjeerd Zijlstra | Beeld: Twinkle/BBP Media

Wat precies de toegevoegde waarde voor beide partijen zou worden, was op voorhand nog geen gesneden koek. Nu de samenwerking tussen Grotecupmaten.nl en Van der Linde Lingerie sinds 2015 een feit is, worden de voordelen duidelijk. De webshop bestaat sinds 2009 en hoewel dat een redelijke leeftijd is voor online begrippen, bleek de ruim honderd jaar expertise in lingerie van Van der Linde van onschatbare waarde. ‘Honderd jaar retailkennis is onmisbaar voor de webshop’, aldus Peter van Leeuwen, eigenaar van Grotecupmaten.nl. Ook de eigenaar van Van der Linde Lingerie, Rafke van der Steen, is hier duidelijk over: ‘Webshops hebben de toekomst, maar zonder fysieke winkel red je het niet.’

Enorm veel maten
Het probleem met de verkoop van beha’s, en met name de grotere cupmaten, is de grote verscheidenheid aan maten. Zo kan één model beha in één kleur soms al in zeventig maten beschikbaar zijn. Pasvorm en comfort zijn uiteraard erg belangrijk, maar de specifieke maatvoering in deze branche zorgt ervoor dat veel vrouwen een verkeerde maat beha dragen.

Door een aantal relatief eenvoudige ingrepen in het assortiment van Grotecupmaten.nl bleek het retourpercentage al met 20 procent af te nemen. Zo werden artikelen met een mindere pasvorm op advies van Van der Linde Lingerie uit de collectie gehaald en werden nieuwe artikelen met een betere pasvorm toegevoegd. Door een betere maatvastheid en pasvorm bestellen meer klanten in één keer de juiste maat en wordt er minder teruggestuurd.

95 procent retour
De grote verscheidenheid in maatvoering bezorgde de webshop problemen met aflopende collecties. Beha’s die uit de collectie werden genomen, werden voor scherpe prijzen in de uitverkoop gedaan. Deze beha’s zijn dan echter nog in slechts enkele maten beschikbaar, maar door de korting probeerden klanten toch een artikel in een voor hen afwijkende maat. Vooral bij de grotere cupmaten levert dit vaker problemen op, aangezien deze maatvoering nauwer luistert dan de confectiematen. Daardoor kwam 95 procent van deze artikelen retour als gevolg van een verkeerde maat.

Sinds de samenwerking worden de restanten van collecties in de winkel van Van der Linde aangeboden en door het personeel geadviseerd wanneer een klant die specifieke maat nodig blijkt te hebben.

Resultaten
Deze wijzigingen hebben een grote impact gehad op de afname van de retourpercentages van de webshop. Daarnaast plukt Van der Linde de vruchten van de samenwerking door een grotere klantenkring en een uitgebreider assortiment. Van Leeuwen voegt toe: ‘Door de samenwerking kunnen winkel en webshop meer en betere service verlenen.’

Het online kopen van een beha is voor veel vrouwen een heikel punt door de verscheidenheid aan maten en het belang van pasvorm en comfort. Uit onderzoeken blijkt dat weinig vrouwen hun behamaat laten opmeten en dat veel vrouwen een onjuiste maat dragen. Sinds de samenwerking zijn er op de website verwijzingen opgenomen naar de winkels van Van der Linde, waar gepast kan worden en persoonlijk advies gegeven wordt. Dit heeft direct tot gevolg gehad dat er mensen uit een wijde omtrek naar de winkels kwamen voor advies en opnemen van hun maat, aldus Van der Steen. Blijkbaar was er behoefte aan.

Door de samenwerking is Van der Linde Lingerie ook in staat geweest om het assortiment uit te breiden, en dan met name het aanbod van minder voorkomende maten. Normaliter is een regionale winkel niet in staat deze maten te voeren; er is gewoonweg te weinig ruimte voor en vraag naar om deze maten op de plank te leggen. Van der Steen is daar erg enthousiast over: ‘Met het assortiment van de webshop kunnen we nu vrijwel elke maat bedienen.’ Zodoende hoeft het personeel geen nee meer te verkopen aan klanten die geregeld teleurgesteld de winkel uitliepen omdat ze ‘weer’ geen producten in hun maat konden vinden. Deze klanten bestelden veelvuldig uit gêne online, met als gevolg dat zij vaak met slecht zittende beha’s rondliepen, weet Van der Steen.

Beide partijen verwachten dat door de win-winsituatie van hun samenwerking de synergie verder zal toenemen.

__________

Webshop & winkel
Grotecupmaten.nl werd in 2009 opgericht door Peter van Leeuwen. De focussen ging al snel naar maten groter dan cup D, omdat daar veel vraag naar bleek te zijn. Er werken zes personeelsleden bij de webshop. Naar aanleiding van verzoeken om beeld op de site van echte vrouwen in plaats van perfecte modellen, houdt het bedrijf fotoshoots met klanten die graag model willen staan. Van der Linden Lingerie bestaat sinds 1908 en heeft nu twee vestigingen, één in Bleiswijk en één in Rotterdam Hillegersberg. Er zijn twaalf medewerkers in dienst. De bedrijven werken samen sinds 2015.
__________

Tjeerd Zijlstra is SEO specialist en affiliate manager bij Booming.nl.
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2016.