Twinkle | Digital Commerce

NoFoodWasted: voedsel met korting

2017-05-27
180101
  • 1:34

Supermarkten gooien jaarlijks voor meer dan 400 miljoen euro aan levensmiddelen weg. Daar wil August de Vocht verandering in brengen. Hij richtte NoFoodWasted op, een organisatie waarmee hij een concrete oplossingen wil bieden voor dit probleem. Eén van die oplossingen is de app Afgeprijsd.

Tekst: Danielle Scheffer

Met de app kun je in één oogopslag zien welke producten in de supermarkt bij jou in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten en dus in de aanbieding zijn. Bedenker De Vocht wil via de app de vraag naar deze producten stimuleren en zo voedselverspilling tegen gaan: ‘Een win-win-winsituatie: zowel de supermarkt als de consument als het milieu heeft er baat bij.’ Deelnemende supermarkten betalen een fee aan NoFoodWasted. In ruil daarvoor krijgen ze meer omzet en minder derving omdat de producten nu verkocht worden in plaats van weggegooid, hebben ze er een marketingtool bij omdat ze door de app contact met de klant hebben, en ten derde zijn ze maatschappelijk verantwoord bezig, aldus De Vocht. Hij ziet voedselverspilling als een maatschappelijk probleem: ‘Iedereen doet eraan mee maar iedereen wil er ook iets tegen doen. Veel oplossingen zijn enkel gericht op advies. Onze app Afgeprijsd echter is praktisch en rendabel, werkt voor iedereen, vergt geen gedragsverandering en helpt bij de dagelijkse boodschappen.’ De app indexeert de afgeprijsde artikelen binnen de supermarkt en communiceert deze producten met consumenten. ‘Door verbinding van de diverse data kunnen we samen de voedselverkwisting terugdringen.’

Op het moment werkt NoFoodWasted samen met verschillende franchisers van acht verschillende supermarktketens, voornamelijk in het zuiden van Nederland. ‘Ketens zijn lastiger te overtuigen van ons systeem. We benaderen elke supermarkt persoonlijk en geven een demonstratie.’ De app is getest in 2015, in 2016 verwacht het bedrijf te groeien naar 260 deelnemende supermarkten in heel Nederland. Daarna is het doel uitbreiding in Europa.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2016.