Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: ‘Een houtkachel doet het altijd’

2017-05-27
180101
  • 1:28

De familie van Job Knulst houdt van houtkachels. Deze passie leidde ertoe dat de jonge ondernemer na anderhalf jaar voorbereiding in december 2015 zijn eigen webshop in gietijzeren houtkachels kon openen: Lekkerstoken.nl.

Tekst: Danielle Scheffer

‘Het mooie aan een houtkachel is dat ie het altijd doet. Hij is geschikt om je huis te verwarmen, maar kan ook op de veranda of in een schuur geplaatst worden. Hij geeft veel warmte en is zeer decoratief.’ Liefde voor hout stoken is Job Knulst met de paplepel ingegoten. Hij is pas 16 jaar en runt de webshop samen met zijn zwager Arjan Bossenbroek. ‘Ik doe de sales, hij de after sales.’ Daarnaast volgt hij op school een commerciële opleiding tot junior accountmanager.

‘Onze kachels zijn van topkwaliteit. We bieden ze aan tegen de laagste prijzen. De webshop is duidelijk en simpel, dus iedereen begrijpt het.’ Omdat consumenten zich op zijn site vooral oriënteren en informeren, biedt de ondernemer daar uitgebreid advies over het gebruik en onderhoud van de kachels. Ook geeft hij stooktips en informatie over verschillende houtsoorten. Klanten kunnen de kachels komen bekijken in de showroom in Nunspeet. Ze kunnen het gekochte exemplaar daar zelf ophalen, maar meestal laat de webshopeigenaar de kachel afleveren door een gespecialiseerd koeriersbedrijf. ‘Gietijzeren kachels zijn zwaar, ze wegen tussen de vijftig en tweehonderd kilo.’

Om bekendheid te genereren verspreidt Knulst in de regio huis aan huis flyers – als dat succesvol blijkt wil hij het uitbreiden naar een grotere schaal. Daarnaast is hij bezig uit te zoeken hoe hij Google AdWords het best kan inzetten. Zijn advies aan andere startende webwinkeliers: ‘Wil niet te snel. Bouw het langzaam uit, ga voor zekerheid en vooral voor kwaliteit.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2016.