Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Agradi.nl

2017-11-09
180101
  • 11:54

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer bezoekt hij Agradi.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

Algemene eerste indruk **
De website van Agradi is volgens mijn informatie net nieuw, maar dat zie je niet echt terug op de homepage. Waar de meeste grote webwinkels inmiddels zijn overgegaan op relatief rustige, overzichtelijke en smaakvolle ontwerpen, pakt Agradi ouderwets uit met een ware heksenketel aan visuele prikkels en informatie.

Het is overduidelijk uitverkoop (pardon, sale), want de aanbiedingen en kortingen buitelen over elkaar heen. Ik tel maar liefst 37 individuele productaanbiedingen, zes grote banners over stickerkortingen, waardebonnen en winteropruimingen, en een balk boven in beeld met linkjes naar onder andere sale artikelen en stickerkorting. Het reguliere navigatiemenu dat links in beeld staat, raakt behoorlijk ondergesneeuwd op deze manier. Gelukkig zijn de sneeuwscheppen ook in de uitverkoop...

De homepage is niet alleen druk door het grote aantal grafische elementen, de visuele onrust wordt nog vergroot door een teveel aan vormgevingstijlen, de matige kwaliteit van sommige afbeeldingen en banners en het gebruik van vrijstaande en niet-vrijstaande afbeeldingen door elkaar.

Een reden voor deze drukke en rommelige opzet zou kunnen zijn dat Agradi opzettelijk een soort prijsvechterimago nastreeft, waar een uitgebalanceerde homepage minder bij zou passen. Maar aangezien de gehanteerde prijzen dat niet overtuigend waarmaken, heb ik daar mijn twijfels over.

Los kritiekpuntje: rechtsboven staat in forse lettergrootte het contacttelefoonnummer. Om een of andere reden is dat nummer voorzien van een link. Deze leidt echter naar een niet-bestaande pagina.

Helemaal onderaan staat warempel ook nog een informatief tekstje over het bedrijf, waarin de bezoeker overigens eerst met u en vervolgens met je wordt aangesproken. Beetje jammer dat dit tekstblok zo wordt weggestopt.

Aanbieder ***
Contact en bereikbaarheid ***

Op de contactpagina kun je de bedrijfs- en contactinformatie van Agradi vinden. De opmaak is een beetje onhandig, met loze witruimte door toegevoegde line breaks, maar de informatie is compleet.

Het bedrijf is tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar via een normaal nummer. Altijd fijn als een bedrijf zijn klanten en bezoekers niet extra laat betalen voor contact.

Wat de mail betreft ben ik minder tevreden. Op de pagina staat te lezen ‘Wij streven ernaar om mails binnen 2 werkdagen te antwoorden. Is jouw vraag dringend? Dan verzoeken wij je telefonisch contact op te nemen.’ Daaruit blijkt al dat mailafhandeling geen prioriteit heeft. En helaas bleek dat ook uit mijn testmail; die was namelijk acht dagen later nog steeds niet beantwoord.

Social media ***
Agradi heeft profielen op Twitter, Facebook, Google+ en YouTube. Het Google+-account wordt niet actief meer bijgehouden, want de laatste post is van juni 2015. En dat geldt ook voor Twitter, waar de laatste post van oktober 2015 is. Op Facebook is het bedrijf actiever, zowel met marketing- en reclameactiviteiten als klantinteractie. Er worden wekelijks berichten geplaatst, tot op heden.

Algemene voorwaarden en privacyreglement ****
De algemene voorwaarden van Agradi zijn die van Thuiswinkel.org, waaraan geen aanvullingen zijn toegevoegd. Daarnaast is er een vrij uitvoerig privacyreglement. De toonzetting is wat formeel, hoewel de lezer wordt getutoyeerd.

Website ***
Navigatie en structuur ****

Het menu met hoofdcategorieën staat linksboven en bij mouse-overs verschijnt er een megamenu met sub- en subsubcategorieën aan de rechterkant. Dat is eens wat anders dan de gebruikelijke verticale opzet, en ik moet zeggen dat het prettig werkt.

Na een gemaakte keuze verandert het dynamische menu in een vaste lijst met de onderliggende niveaus. Je kunt tot maximaal 4 niveaus diep navigeren. Wil je een niveau hoger dan kan dat simpel via de links die bovenin het menu staan, of via het kruimelpad bovenaan de pagina.

De Agradi-catalogus is enorm, dus het is belangrijk dat je snel en efficiënt kunt navigeren om te vinden wat je zoekt. De indeling van de shop is in het algemeen duidelijk en logisch, hoewel er taalkundig wel wat opmerkingen te maken zijn. Enkelvoud en meervoud door elkaar, verschillende volgordes in woordcombinaties, spatiefouten: bij Agradi wordt daar niet moeilijk over gedaan. Een willekeurig, maar treffend voorbeeld: ‘Drinkflessen hamster’, ‘Hamsterboeken’ en ‘Hamster huisjes’. Ach, er zijn inderdaad belangrijker zaken, maar toch: slordigheden op websites kunnen wel afbreuk doen aan het algehele kwaliteitsbeeld.

Maar al met al is deze opzet van getrapte niveaus in combinatie met megamenu en kruimelpad degelijk en efficiënt te noemen.

Vormgeving ****
Agradi.nl is traditioneel opgebouwd en vormgegeven volgens het flat design principe, dat tegenwoordig voor de meeste sites gebruikt wordt. Voor wat betreft de vormgeving zal de site geen prijzen in de wacht slepen, en dat hoeft natuurlijk ook niet. De basiskleuren groen, oranje en grijs zijn neutraal en lenen zich prima voor een site als deze. Door de grafische elementen een rond hoekje te geven heeft de site een vriendelijke uitstraling. Kortom, een functionele no-nonsense-opzet met voldoende visuele aantrekkelijkheid.

De productoverzichten bestaan uit randloze kadertjes met foto's, productnamen en allerlei extra informatie. De ruimte tussen de producten is minimaal, waardoor de aanblik net zoals op de homepage nogal druk is. Ook hier zijn de meeste foto's vrijstaand gemaakt, maar dat geldt niet voor alle. Niet iets om je heel druk over te maken, maar het onderbreekt wel het patroon en zorgt voor een tikje onrust in het beeld.

Klik je door naar een specifiek product, dan zie je een overzichtelijk indeelde productpagina met links een fotoblok waarin soms één en soms meerdere afbeeldingen te zien zijn, en rechts een blok met productgegevens, prijs en bestelknop. Daaronder volgt de uitgebreide productomschrijving, reviews en een contactformulier. De afbeeldingen zijn niet altijd van goede kwaliteit.

Mobiele site *****
De Agradi-site is responsive en past zich keurig aan op mobiele apparaten. Op de verschillende formaten tablets en smartphones waarmee ik test deed de site het prima. Zelfs het megamenu voldoet op de tablet, in horizontale positie. In verticale positie en op de smartphone heeft de site een speciaal mobiel menu dat in die gevallen prettiger werkt.

Selecteren, sorteren en zoeken **
Bij een grote catalogus als die van Agradi is een efficiënte ontsluiting van essentieel belang. Ik zal vast mijn oordeel verklappen: op dit vlak voldoet de site totaal niet.

Om met de selectiefilters te beginnen: deze zijn karig en soms niet erg relevant, terwijl voor de hand liggende criteria vaak niet beschikbaar zijn. Maar soms zijn de criteria ook juist zo uitgebreid dat ze onwerkbaar zijn. Bijvoorbeeld de categorie hondenriemen, waarin maar liefst 893 producten beschikbaar zijn. Als hondeneigenaar zou ik dan willen filteren op prijs, kleur, materiaal, type en afmeting (dikte en lengte). Het is inderdaad mogelijk te filteren op prijs en kleur, maar materiaal en type ontbreken als filter. Er is wel een afmetingenfilter, maar dat werkt met vaste waarden in plaats van een bereik (zoals bij prijs). Deze vaste waarden zijn niet als getal in de database opgenomen, maar als tekst en dus is er heel veel overlap en zijn er verschillen in schrijfwijzen, waardoor het werken met dit filter vrijwel onmogelijk is. Er zijn namelijk 308 (!) verschillende maten die op een niet-logische wijze worden getoond. Wel zijn er enkele subcategorieën, die echter niet het hele scala omvatten en bovendien een mengeling zijn van de verschillende criteria type en materiaal.

Om het nog erger te maken: de waarden in het afmetingenfilter kunnen betrekking hebben op verschillende eenheden. Bijvoorbeeld in de categorie Reptielenspullen staan waarden in centimeter, Watt, gram en liter vrolijk door elkaar. Daar heet het filter overigens ‘Maat/Inhoud’, om de boel nog een beetje te redden.

Ik vermoed dat Agradi veel of zelfs de meeste producten direct importeert vanuit groothandel-feeds en geen of onvoldoende correctie toepast om ze zo goed mogelijk te integreren in de eigen shop. Dat scheelt weliswaar werk, maar maakt het zoeken en vinden van producten voor bezoekers een stuk lastiger.

Het aantal beschikbare artikelen verschilt afhankelijk van de gevolgde route en zoekmanier. Ga je bijvoorbeeld via Home > Kleding > Jassen naar de jassen, dan zijn er 123 artikelen. Volg je het pad Home > Ruitershop > Paardrijkleding > Ruiterjassen dan zijn er ineens 638 jassen beschikbaar. Zoek je vanuit de categorie Kleding via de zoekmachine op ‘jas’, dan worden er 502 artikelen getoond. Maar als je dan vervolgens in het zijmenu klikt op ‘Jassen’, dan blijven er maar 55 over. Zoek je op ‘jassen’ dan worden er 103 gevonden, maar een klik in het menu op ‘Jassen’ levert slechts tien stuks op. Helemaal leuk: zoek je in de hele catalogus op ‘jassen’, dan zijn er maar liefst 3.896 zoekresultaten en zoek je vanuit de root naar ‘jas’ dan vindt de zoekmachine er zelfs 12.701. Hier is natuurlijk geen touw meer aan vast te knopen. En dit inconsistente gedrag geldt voor de gehele catalogus.

De site biedt voldoende sorteeropties: relevance (ze bedoelen relevantie), prijs, titel (ze bedoelen naam), best beoordeeld, meest verkocht en nieuw. Het criterium Relevantie kun je overigens met een korrel zout nemen, want de getoonde artikelvolgorde is vaak verre van correct. Er worden vaak op de eerste pagina al producten getoond die niet of nauwelijks relevant zijn in relatie tot hetgeen gezocht werd, terwijl verderop veel relevantere artikelen voorkomen.

Ik heb hierboven al een en ander gezegd over de zoekmachine, maar nog niet dat het zoekveld dynamisch reageert op hetgeen er ingevoerd wordt. Er worden tien artikelsuggesties en vijftien categoriesuggesties gedaan in een uitklapvenster en deze functie werkt redelijk, hoewel ook hier artikelen worden voorgesteld die echt niet de meest voor de hand liggende zijn.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid **
De site is snel en werkt technisch gezien goed, afgezien van de catalogusontsluiting. Het is voor mij lastig te bepalen of de fouten in zoeken en filteren het gevolg zijn van slechte techniek, slechte implementatie door de sitebouwers, of menselijk tekortschieten bij het vullen en beheren van de shop. Feit is dat de techniek aan de voorkant niet levert wat een bezoeker mag verwachten. Het spijtige is dat veel bezoekers helemaal niet door zullen hebben dat de ontsluiting zo tekortschiet. Die testen natuurlijk niet grondig en systematisch, zoals ik. Het is voor mij wel onbegrijpelijk dat de sitebouwers en Agradi er geen probleem mee hebben om dit broddelwerk live zetten. Hebben ze de site überhaupt wel getest voor publicatie?

De prijzenstructuur op Agradi.nl is overigens niet bepaald inzichtelijk en ook dat doet afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid. Op de productpagina's staan allerlei kreten, prijzen en getallen vermeld, die voor verwarring kunnen zorgen. Het lijkt erop dat vrijwel alle artikelen permanent zijn afgeprijsd en een check in het onvolprezen Internet Archive (http://archive.org/web/) bevestigt dat. Naast deze permanente ‘kortingen’ zijn er ook extra stickerkortingen en aanbiedingen. Dit hele prijzencircus is vrij complex opgebouwd en pas na bestudering van de speciale informatiepagina in de servicesectie, snapte ik hoe de vork in de steel zit. Ik weet niet waarom het bedrijf dit omslachtige en ondoorzichtige systeem hanteert. Bij mij wekt het in elk geval irritatie op.

Het spreekt voor zich dat de gebruiksvriendelijkheid van de site grote schade ondervindt van de tekortkomingen. Dat is jammer, want verder werkt de site lekker.

Teksten en informatievoorziening ****
Tot mijn verbazing hebben veel producten op Agradi.nl geen omschrijving en soms zelfs geen specificaties. Dat vind ik echt niet kunnen, zeker als er dan ook nog eens één foto bijstaat die dan ook nog regelmatig van matige kwaliteit is. Willen ze nou verkopen of niet? Aan de andere kant zijn er ook artikelen die wel over nuttige en uitgebreide informatie beschikken. Hoe dat komt weet ik niet, wellicht worden de teksten in principe geïmporteerd via aangeleverde feeds. Als de info aangeleverd wordt is het mooi, maar ontbreekt deze dan laat Agradi het misschien daarbij.

De categorieoverzichten worden voorafgegaan door beschrijvingen en deze teksten zijn vlot en toegankelijk geschreven. Ze hebben duidelijk ook een SEO-insteek, maar dat gaat niet ten koste van de leesbaarheid en nuttigheid. De teksten staan standaard grotendeels verborgen, en zijn via een linkje uit te klappen. Een perfecte oplossing.

Ook de serviceteksten zijn van goede kwaliteit. Ze zijn bondig, informatief en vlot van toon. Het enkele taal- of typefoutje dat je tegen kunt komen doet daar geen afbreuk aan. Wel zie ik soms dat het woordje ‘jouw’ gebruikt wordt als ‘je’ meer voor de hand ligt. Zoals de zin ‘Jouw order wordt in behandeling genomen na ontvangst van jouw betaling.’

De site heeft ook drie inhoudelijke secties over honden, katten en paarden. Hierin staat zeer uitgebreide informatie over alles wat met de aanschaf en het houden van deze dieren te maken heeft. De teksten zijn anders van stijl dan de serviceteksten en zijn waarschijnlijk door externen aangeleverd. Er staan ook meer slordigheden in, wat betreft taal, inhoud en opmaak.

Als ervaren honden- en kattenliefhebber heb ik wel een aantal kanttekeningen bij dingen die beweerd worden, en mis ik ook bepaalde informatie. Maar ach, zoveel mensen, zoveel meningen. Het is goed dat er überhaupt inhoudelijke info wordt verstrekt over het houden van deze dieren. Het zou mooi zijn als dat in de toekomst ook gedaan zou worden voor andere veelgehouden dieren als knaagdieren, vissen en reptielen. Er is namelijk veel verborgen dierenleed, dat voor een groot deel uit onwetendheid voortkomt.

Wat me een beetje stoort is dat de opmaak van teksten niet consistent is. Regelafstanden, paragraafafstanden en kopjesopmaak wisselen bijvoorbeeld, ook binnen dezelfde (soort) teksten.

E-commerce ****
Bestellen en betalen *****

Agradi biedt voldoende informatie over het bestellen, betalen en bezorgen. Ook de betaalopties zijn ruim: iDeal, Sofort, vooruitbetaling, PayPal, Klarna (achterafbetaling) en creditcard. Voor betaling met PayPal, Klarna of creditcard moet je wel € 2,50 betalen. Voor buitenlandse klanten zijn extra betaalmogelijkheden beschikbaar, namelijk Giropay, Sofort, Bancontact/MisterCash en Maestro.

De complete website maakt gebruik van het https://-protocol, wat je steeds vaker ziet. Daardoor is de hele site beveiligd en natuurlijk ook het besteldeel. Bij het bestellen moet je verplicht je geboortedatum invullen, wat ik persoonlijk onzinnig en onwenselijk vind. Bovendien kun je een willekeurige datum invoeren, dus de waarde ervan is nihil.

Je kunt je bestelling laten afleveren op een alternatief adres, of DPD-afhaalpunt en je kunt ook als onderneming bestellen.

De vier stappen van het bestelproces zijn inzichtelijk en voor de uiteindelijke betaling kun je alle gegevens nog checken in een keurig overzicht. Wil je iets aanpassen, dan kun je terug naar de voorgaande stappen, waarbij de ingevoerde informatie beschikbaar is.

Testbestelling ****
Mijn testbestelling was ditmaal een echte bestelling (om te houden dus) en bestond uit diverse soorten artikelen. De kans op vertraging is dan groot, omdat Agradi de meeste artikelen niet op voorraad heeft en afhankelijk is van leveranciers. De aflevering van mijn order liet dan ook een flink aantal dagen op zich wachten. Maar op het pakket was niks aan te merken. Ik heb wel één artikel teruggestuurd en dat verliep soepel. Bovendien zijn retouren gratis.

Conclusie ***
Agradi is bepaald geen kleine jongen en ook geen groentje in de markt. Ik ben dan ook teleurgesteld in de grote gebreken die deze nieuwe website vertoont. Bij een gigantische catalogus als deze dient de ontsluiting ervan optimaal te zijn. Maar het tegendeel bleek waar. Door de forse mankementen gaat het winkelen gepaard met ergernis en de kans op voortijdig afhaken is groot. Bovendien snijdt het bedrijf zichzelf in de vingers, want het zou zomaar kunnen dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken. En dat scheelt direct in de omzet en verkleint de kans op terugkeer.

Dat mijn testmailtje onbeantwoord is gebleven is ook jammer, maar wellicht is het toeval. Ik gun ze het voordeel van de twijfel.

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. De site ziet er - afgezien van de chaotische en lange homepage - best goed uit en werkt soepel. De informatievoorziening is goed, evenals de e-commerce aspecten. Dat je wat langer dan gemiddeld op de aflevering moet wachten is niet verwonderlijk, gezien het feit dat het bedrijf niet alles op voorraad heeft.

Overigens is het wel heel leuk om zomaar wat door de shop te browsen, omdat het assortiment zo groot en divers is en branches bedient waar je zelf wellicht geen directe relatie mee hebt. Je komt heel wat intrigerende artikelen tegen, die je niet snel in andere (web)winkels aantreft.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2016.