Twinkle | Digital Commerce

Matrassenwijzer.nl schudt beddenmarkt op

2017-11-08
180101
  • 3:59

Matrassenwijzer.nl helpt Nederlandse zelfstandige matrasspeciaalzaken sinds een half jaar in hun online aanwezigheid. Het merkonafhankelijke platform van eigenaar Paul Sonnemans begeleidt consumenten in het vinden van het goede product in het online matrassenbos. En poetst het imago van de zogenoemde matrassencowboys op.

Tekst: Marit Smits / Beeld: Twinkle/ BBP Media

Vanuit welke gedachte is Matrassenwijzer.nl ontstaan?
‘Ik heb al jaren een eigen beddenwinkel in Someren. Een tijdje geleden kwam mijn broer, die ook bij ons werkt, op het idee om onze webwinkel te vernieuwen, dan zouden de orders volgens hem vanzelf binnenstromen. Het leek mij wel heel typisch als de verkoop online automatisch goed zou verlopen. Mensen zoeken namelijk vooral online naar een goede matras, maar weten vaak niet wat een “goede matras” voor hen betekent. Ze krijgen verschillende adviezen van de vele zelfstandige matrassenverkopers op de markt, die ook nog eens allemaal een eigen webwinkel hebben. Het vertrouwen van de consument in de beddenmarkt is daardoor ver te zoeken. Dit imago van matrassencowboys, zoals we gekscherend worden genoemd, wilde ik verbeteren.’

En dus kwam er een verzamelplatform voor matrassen.
‘Zouden we niet samen één online verkoopadviseur kunnen neerzetten?, dacht ik. Alleen kom je als zelfstandige speciaalzaak namelijk niet op 1. Ik wilde het platform eerst onder de naam van mijn eigen beddenzaak registreren, maar het was beter om merkonafhankelijk te zijn. Ik ging in gesprek met verschillende merkfabrikanten om de mogelijkheden te bespreken. Zij koppelden mij aan de betere zelfstandige speciaalzaken die hun A-merken verkopen. Op Matrassenwijzer.nl staat nu een vragenlijst die bezoekers leidt naar een aanbod van voor hen geschikte matrassen. Vervolgens kunnen zij op basis van hun ingevoerde postcode een matras testen in de dichtstbijzijnde fysieke winkel. Het online advies wordt daar bevestigd door een verkoopmedewerker. De customer journey heb je zo dus waterdicht. We liepen op dit gebied achter op de grotere ketens in Nederland. Nu beginnen we langzaam wakker te worden.’

Hoe komen zelfstandige speciaalzaken in aanmerking voor deelname aan Matrassenwijzer.nl?
‘Sinds onze lancering in de zomer van 2015 zijn we uitgebreid naar ongeveer 80 winkels. Ik had niet verwacht dat we zo snel zo groot zouden worden. De aandacht in de branche is enorm. Voor een samenwerking en de toetreding tot ons Matrassenwijzer Keurmerk zijn allereerst de merken bepalend. Een speciaalzaak moet van elk merk waarvoor ze online meedoen minimaal 80 procent van de matrassen in de winkel hebben liggen. Daarnaast is het vanzelfsprekend dat de winkelier is opgeleid. Daarvoor zijn de fabrikanten ook deels verantwoordelijk. En de speciaalzaak moet aan recycling van oude matrassen doen. Wij staan voor een schoner milieu. Winkeliers doen online al mee vanaf 25 euro per maand, per merk en per vestiging.’

Kun je ook online je matras bij jullie bestellen?
‘Zeker. Wij laten dan de dichtstbijzijnde winkel of een winkel naar keuze dit product bezorgen. In de afhandeling van online orders zijn de speciaalzaken dus ook leidend; de verpakking draagt bijvoorbeeld de naam van de winkel. Matrassenwijzer.nl komt als merk nergens terug, wij faciliteren alleen de verkoop en rekenen hiervoor 10 procent van het orderbedrag door aan onze partner. Klanten kunnen hun offline of online gekochte matras omruilen in de winkel die het product heeft geleverd. Daarnaast geldt er een omruilgarantie van de fabrikant, die vaak tussen 30 tot 100 dagen ligt. Dat verschilt per merk.’

Wat zijn jullie activiteiten op mobiel gebied?
‘We hebben al een mobiele site en denken over een mobiele applicatie. Een app is hot in de beddenmarkt. In eerste instantie dacht ik, waarom zou je een app downloaden voor een product dat je niet vaak koopt? Nu kom ik daar toch een beetje van terug. Ik ben momenteel met fabrikanten in gesprek om een foto-app te ontwikkelen die de matras virtueel in de slaapkamer laat zien. Die wordt waarschijnlijk eind dit jaar gelanceerd. Daarnaast denk ik dat je een app breder moet trekken dan alleen de verkoop van matrassen, door je te richten op de kwaliteit van de nacht en je te positioneren als een echte slaapspecialist. Dit kun je in een app doen door meer slaapgerelateerde producten te verkopen zoals hoofdkussens en dekens, maar ook door een wekker te integreren, het in-app bijhouden van het slaapritme, slaapcursussen aan te bieden of een slaapcoach aan de consument te koppelen. Allemaal om mensen beter te laten slapen, zodat de prestaties overdag verbeteren. Een heel nobel doel, maar dan moeten fabrikanten hier wel aan mee willen werken.’

Hoe ziet 2016 er voor u uit?
‘Matrassenwijzer.nl heeft de afgelopen maanden wel bewezen dat het bestaansrecht heeft. Ook zijn we in staat om het bestaan van zelfstandige speciaalzaken in matrassen te waarborgen. We willen de komende tijd meer fysieke producten toevoegen aan ons assortiment, denk aan de hoofdkussens en dekbedden die ik al eerder noemde. Het is zaak om eerst in Nederland met de voeten in het cement te komen, voor we uitbreiden naar het buitenland. Fabrikanten en winkels in België staan inmiddels te trappelen, omdat we daar veel overlap hebben met de merken in Nederland. Ik denk alleen dat we daar niet dit jaar al van start moeten. Hetzelfde geldt voor de Duitse markt; die is erg interessant, maar wordt wellicht later een mogelijkheid.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2016.