Twinkle | Digital Commerce

Jeremiah Albinus: ‘Catvertising komt nog wel eens terug’

2017-05-27
180101
  • 2:20

Jeremiah Albinus werkt al sinds 2007 bij webwarenhuis fonQ, eerst als online marketeer en daarna als online marketingmanager. Sinds afgelopen december staat er chief marketing officer (cmo) op zijn visitekaartje. ’Via Feedly probeer ik mijn infobesitas te begrenzen.’
 
Tekst: Arjan van Oosterhout

__________

Naam: Jeremiah Albinus
Functie: chief marketing officer fonQ
Leeftijd: 32
__________

Inspiratie
‘Ik volg circa vierhonderd mensen, merken en vaktitels op Twitter. Mashable, Techcrunch, Twinkle en Emerce sla ik geen dag over en afhankelijk van tijd lees ik veel meer. Behalve voor de lol houd ik Facebook ook beroepsmatig bij en tegenwoordig breng ik veel tijd door op Instagram. Ik wil dat medium goed begrijpen en je kunt er prima zien wat de trends zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van interieur, door het volgen van influencers op dat vlak. Wat is hot?’

Chief marketing officer
‘Ik was binnen fonQ al bij meer betrokken dan alleen online marketing. In deze nieuwe rol buig ik me op dagbasis over fonQ als retailmerk. We gaan dat meer en consistent laden nu de bekendheid is gegroeid. We zijn van nature e-commerce bouwers met een focus op traffic en conversie. Het bouwen van een merk kreeg door de vele kansen die er voorbij kwamen niet altijd evenveel aandacht.’

E-commerce trends
‘Je ziet dat de mediaconsumptie nog steeds verschuift naar mobiel en het lukt nog maar weinig retailers dat te verzilveren. Dat wil zeggen de attentie grijpen, conversie realiseren en alles goed kunnen doormeten, cross device. Verder komt doelgroepdenken weer helemaal terug, door nieuwe mogelijkheden in marketing automation en programmatic buying. Je kunt beter targeten, marketingboodschappen differentiëren en resultaten koppelen aan eigen data. Alle slimme bedrijven zijn daar nu mee bezig.’

Vrije tijd
‘Ik sport graag: squash, tennis, roeien, hardlopen, afhankelijk van het weer. Verder houd ik ervan om nieuwe dingen te ontdekken in Amsterdam, waar ik nu vijf jaar woon. Behalve in groepsverband spreek ik graag één op één met vrienden af om te sparren over wat meer diepgaande onderwerpen. En ik houd van reizen. Vorig jaar ben ik naar Zimbabwe en Thailand geweest, dit jaar wil ik een reis maken door Colombia of Indonesië.’

Katten
‘Ik ben een enorme kattenfan en het baasje van Napoleon. Ik gebruik wel eens kattenfilmpjes en plaatjes bij fonQ om te laten zien wat voor bereik en engagement je kunt creëren met wat creativiteit. Catvertising noemen we dat intern. Die term komt bij een vergadering nog wel eens terug, bij wijze van grap.’

Motto
‘Ik heb Ayn Rand hoog zitten, de auteur van The Fountain Head. Zij bepleit kapitalisme vanuit het individu, verdedigt de integriteit van een individueel idee ten opzichte van een gemiddelde consensus. Voor de maatschappij als geheel is dat misschien niet de oplossing, voor de werkvloer wel, denk ik. Geef mensen autonomie, dat kan op elk niveau.’
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2016.