Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: iedereen aan de analytics

2017-05-27
180101
  • 2:24

Deze keer geen tips om de conversies op uw site te verhogen, maar advies over hoe u collega’s binnen uw bedrijf voorziet van de juiste informatie. Zie het als het verhogen van de conversie van uw analytics-inzichten binnen uw organisatie.

Tekst: Reinout Wolfert / Beeld: Twinkle/BBP Media

Bij veel organisaties is het een probleem om ervoor te zorgen dat iedereen toegang/inzicht krijgt in voor hem relevante data. Analisten willen graag de hele organisatie goed informeren omdat ze vinden dat er betere beslissingen genomen worden wanneer deze gebaseerd zijn op data, in plaats van op ‘een (onderbuik)gevoel’. Vaak staat een deel van de collega’s daar ook voor open, maar hoe kunt u iedereen op de juiste wijze bedienen? En hoe gaat u om met de collega’s die er niet voor openstaan?

Laten we starten met de laatste groep: deze mensen willen gewoon niet mee. Je hoort nog wel eens dat zij het best mee te krijgen zijn met een goed verhaal. Focus daarom eerst op de collega’s die wél willen en laat de anderen nog even links liggen. Zij moeten op een gegeven moment toch wel mee.

Pakket is geen antwoord
Dan de tweede groep: de collega’s die graag inzicht willen hebben om betere keuzes te maken tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. Hoe geeft u hen de data? Vaak wordt, tijdens de implementatie van een analytics-pakket, dit pakket gezien als het antwoord op deze vraag. Geef iedereen gewoon toegang tot het pakket en de collega’s kunnen zelf de antwoorden op hun vragen opzoeken. Dit is geen goede oplossing, omdat:

- de drempel te hoog is: je moet het pakket openen, inloggen, zoeken, wachten, klikken, navragen, rapport draaien, wachten, et cetera
- dit te lang duurt (zie stappen hierboven)
- verkeerde analyses en aannames gedaan worden omdat er niet voldoende kennis over het pakket en de gebruikte definities aanwezig is.

Het resultaat? Welwillende collega’s haken af en het vertrouwen binnen het hele bedrijf in de data en het analytics-pakket neemt af.

Mijn advies: doe het tegenovergestelde. Zorg voor een (extreem) lage drempel zodat inzichten en informatie snel toegankelijk zijn en doe zelf de analyses, u bent degene die het pakket en de definities kent. Daarnaast geeft het u ook de mogelijkheid om data uit verschillende pakketten/kanalen te combineren tot één verhaal.

Realisatietips
Een paar tips om dit te bewerkstelligen:

- wees met voldoende analisten om de analyses te kunnen doen en de rapporten en dashboards te kunnen bouwen
- kies een vorm waardoor de drempel laag is, bijvoorbeeld een pdf (in mail), een intranetsite met rapportage (zonder inlog), een nieuwsbrief met de analyses/uitkomsten of maak een app.

Hierdoor worden enkel juiste cijfers en analyses verspreid en worden ze gelezen en gebruikt omdat ze snel en makkelijk toegankelijk zijn.

---------------------------------------------------------
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert (freelance conversiespecialist) voor het online analyse en optimalisatie platform www.webanalisten.nl. Het artikel is ook terug te lezen op http://anali.st/2016twinkle03.
---------------------------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2016.