Twinkle | Digital Commerce

Wat betekent een cadeaukaartenkeurmerk voor webwinkels?

2017-11-11
180101
  • 3:07

Er bestaat geen specifiek recht over cadeaukaarten of tegoedbonnen. We moeten het dus stellen met de algemene regels. Daar is nu een keurmerk bij gekomen, om consumenten meer zekerheid te bieden.


Tekst: Charlotte Meindersma

Hieronder leest u wat elke webwinkelier moet weten over cadeaukaarten.

Cadeaukaarten zijn niet hetzelfde als geld
Een cadeaukaart is niet hetzelfde als gewoon geld op een bankrekening of brief- of muntgeld. Het is wat we noemen een vordering. Daar gelden een paar regels voor. De persoon die de cadeaukaart wil gebruiken, moet namelijk wel (kunnen) weten of deze geldig is. Daarom zijn er drie soorten geldigheid:

  • Cadeaukaart met een uiterste geldigheidsdatum. Vooraf wordt afgesproken hoe lang de kaart geldig is. Dit mag echter niet te kort zijn en daarom mag het in elk geval niet korter zijn dan één jaar.
  • Cadeaukaart met een uitgiftedatum. Als er alleen een uitgiftedatum op de kaart staat, is er kennelijk niets afgesproken over de geldigheidsduur. In elk geval kan de gebruiker dat niet weten. Daarom is een cadeaukaart met een uitgiftedatum in elk geval 5 jaar geldig, net zolang als een andere vordering blijft bestaan.
  • Cadeaukaart zonder datum. Omdat er geen uiterste datum bekend is en ook geen uitgiftedatum vermeld is, kan de gebruiker niet weten tot wanneer deze cadeaukaart geldig is of vanaf wanneer de kaart geldig was. Daarom is zo’n cadeaukaart eeuwig geldig. Tot de winkel failliet gaat natuurlijk.

Verschil met een tegoedbon
Een tegoedbon is vaak een alternatief voor het teruggeven van geld. Zo zijn er bijvoorbeeld webwinkels die het ruilen van een product na de wettelijke termijn van 14 dagen nog wel toestaan, maar na deze 14 dagen in plaats van het geld, een tegoedbon teruggeven. Ook deze tegoedbonnen moeten minimaal een jaar geldig zijn.

Keurmerk voor cadeaukaarten
Sinds kort is er een keurmerk voor cadeaukaarten. Dit is mede tot stand gekomen door de Consumentenbond en het wordt beheerd door de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten. Het doel is om consumenten meer zekerheid te geven over de cadeaubonnen die ze aanschaffen. Dit is dus geen wet, maar simpelweg een afspraak tussen de Consumentenbond en de deelnemende winkels of andere cadeaukaartuitgevers. (Web)winkels en andere uitgevers van cadeaukaarten zijn niet verplicht zich aan te sluiten bij dit keurmerk. Elk bedrijf dat een cadeaukaart uitgeeft kan zich aansluiten bij het keurmerk, mits het aan de voorwaarden voldoet. Deelnemers worden in principe ook op kredietwaardigheid gecheckt. Dit gebeurt om te voorkomen dat cadeaukaarten niet meer inwisselbaar blijken, bijvoorbeeld als de uitgever failliet is gegaan.

Drie jaar geldig
De voorwaarden die aan de cadeaukaart worden gesteld, staan helaas nog niet online. Zowel voor de consument als voor de deelnemers aan het keurmerk, is daarom nog niet duidelijk wat het precies gaat bieden. Een paar zaken die uit het persbericht blijken:

  • De cadeaukaart moet minimaal 3 jaar geldig zijn.
  • Op de cadeaukaart moet duidelijk vermeld staan hoe lang deze geldig is.
  • Als de kaart niet een waarde, maar een dienst of product vertegenwoordigt, moet dat product of die dienst wel de waarde vertegenwoordigen van het bedrag dat betaald moest worden voor de kaart.
  • Er mogen geen extra verplichtingen aan de consument worden opgelegd, zoals het afnemen van een extra product of dienst, wanneer hij de kaart wil verzilveren.
  • Bij klachten kunnen consumenten zich wenden tot de Geschillencommissie Cadeaukaarten.

Zelf een cadeaukaart uitgeven
Of u zich nu wilt aansluiten bij het keurmerk of niet, een aantal zaken is belangrijk of in elk geval verstandig om te doen bij het uitgeven van een cadeaukaart:

  • Vermeld op de cadeaukaart de uiterste geldigheidsdatum. De persoon die de cadeaukaart krijgt, zal immers vooral via de kaart zelf kunnen en willen weten wat de voorwaarden zijn.
  • Vermeld beperkingen duidelijk op of bij de kaart en verstop dat niet op de website of in een mail aan de koper. De koper hoeft immers niet de gebruiker van de kaart te zijn.
     

Charlotte Meindersma is jurist voor de creatieve sector en ondernemers. Ze is eigenaar van Charlotte’s Law & Fine Prints.