Twinkle | Digital Commerce

Voor- & nadelen van adblockers voor merken

2017-05-27
180101

In veel opzichten was het sleutelwoord van 2015 adblockers. Artikel na artikel luidde het einde in van de reclame zoals we die kennen en voorspelde een sombere toekomst voor de sector. Andere stemmen uit de e-commerce wereld noemden adblockers een hype en wachtten totdat de commotie overgewaaid was.

Tekst: Wies Hilbrink

Dus wat is er nu eigenlijk allemaal aan de hand met adblocking? Moeten we ons voorbereiden op het ergste? Wat betekent dit allemaal voor merken én online gebruikers? Om hier de antwoorden op te krijgen, moeten we naar een breder plaatje kijken.

Waar staan we momenteel wat betreft adblockers?
Sinds het mogelijk is om advertenties op iOS-apparaten te blokkeren balanceren veel uitgevers en adverteerders tussen totale paniek en een klein beetje zorgen over het feit dat dit potentieel de hele industrie zal veranderen.

Paul Lee, Head of Tech, Media and Telecoms Research bij Deloitte zegt hierover:
‘Adblocking is datgene waar het meest naar gevraagd wordt door klanten, tech bedrijven en zelfs toezichthouders.’

Met alle sterk uiteenlopende meningen, laten we eens kijken naar een aantal statistieken om te zien waar we momenteel staan:

- Meer dan 200 miljoen mensen wereldwijd maken gebruik van adblockers of een plug-in;
- Adblocking is gegroeid met 41 procent wereldwijd in de afgelopen twaalf maanden;
- In augustus 2015 gebruikte 14 procent van de Nederlands internetgebruikers een adblocker volgens een rapport van Adobe en Pagefair.

Het is duidelijk dat het gebruik van adblockers ontzettend snel groeit. Terwijl de tendens is dat adblockers de gebruikerservaring van internetsurfers verbetert, is het niet zo eenduidig dat adblockers geweldig zijn voor de online gebruiker en verschrikkelijk zijn voor de adverteerder.

In een recent experiment van Fortune kwam naar voren dat het installeren van een adblocker een negatieve invloed kan hebben op de manier waarop e-commerce websites worden weergegeven. Grote merken als Sears en Walgreens werden getroffen, waarbij de winkelwagenfunctie van Walgreens niet werkte en de homepage van Sears niet goed wilde laden. Deze voorbeelden waarbij de content van de website wordt geblokkeerd, zorgen ervoor dat de klant niet een aankoop kan doen: het belangrijkste doel van het hebben van een e-commerce website in de eerste plaats.

Adblocking is een veelzijdig probleem, en het heeft niet een eenduidig goede of slechte kant. Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van adblocking voor beide partijen om een breed overzicht van de verschillende perspectieven te krijgen.

Voor- en nadelen van adblockers
Vanuit het merk of de adverteerder

Nadelen
- Het toont aan dat online gebruikers uw marketingboodschappen actief willen vermijden;
- Kleine websites - zoals blogs - die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten kunnen benadeeld worden;
- Sommige adblockers blokkeren analytics scripts, wat betekent dat marketeers moeilijker de data die inzicht geven in het gedrag van websitebezoekers kunnen verzamelen en bijhouden.

Voordelen
- Niet alle adblockers zijn zogenoemde ‘blanket’ blockers, wat betekent dat uw advertenties adblockers kunnen omzeilen als ze aan bepaalde richtlijnen voldoen. - Uiteindelijk is het aan de uitgevers om de websites te verbeteren en zich te houden aan de regels van aanvaardbare advertenties;
- Het biedt een kans om uw advertentiestrategie opnieuw uit te vinden door alleen waardevolle content aan te bieden aan uw doelgroep.

Vanuit de online shopper

Nadelen
- Sommige adblockers hebben geen vervangende content voor geblokkeerde advertenties, waardoor de gebruikerservaring erop achteruit gaat. Hierdoor kan het bijvoorbeeld lijken of belangrijke content ontbreekt of dat er gebroken links zijn; 
- Het blokkeren van content kan invloed hebben op de manier waarop een website wordt weergegeven. Hierdoor kan het moeilijk, of in sommige gevallen onmogelijk, worden om een bestelling te plaatsen.

Voordelen
- Adblockers kunnen de laadtijden van een pagina verbeteren;
- Het zorgt voor minder ergernis van bij het zien van storende advertenties;
- Consumenten hebben controle over de gebruikerservaring en kunnen zelf kiezen welke advertenties ze willen zien.

Hoe ziet de toekomst eruit?
Het is moeilijk om precies te voorspellen waar het blokkeren van advertenties heen zal gaan in 2016, maar we kunnen verwachten dat de groei voortzet, na de opmars in 2015.

Er is een grote kans dat veel bedrijven verschillende strategieën inzetten om het probleem te bestrijden. Het zit er dik in dat adverteerders adblockers gaan betalen om direct op een ‘whitelist’ te komen.

Sommige bedrijven zullen wellicht een meer inbound aanpak hebben wat betreft adverteren. Zo heeft Econsultancy native advertising als een mogelijke oplossing aangedragen, wat betekent dat advertenties meer en beter aansluit op de host website, waardoor het minder storend zal zijn voor de online gebruiker, zoals opgemerkt door Buzzfeed.

Al deze opties hebben het potentieel om een effectieve strategie te zijn en die potentie zal zeker worden voortgezet.

Uiteindelijk blijft de gebruikerservaring het belangrijkst. Het is van belang om te onthouden dat adblockers niet spontaan zijn ontstaan, maar dat deze ontwikkeld zijn als een reactie op slechte advertenties. Slecht geoptimaliseerde advertenties zijn de kern van het hele probleem. En uiteindelijk zijn goede, niet storende banners de beste oplossing voor het omzeilen van adblockers.

Wies Hilbrink is marketeer Benelux bij Ve Interactive.