Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Omoda.nl

2017-11-09
180101

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer bezoekt hij Omoda.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

--------------------------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
*      slecht
**     matig
***   neutraal
****  goed
***** uitstekend
Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
--------------------------------------------------------------------

Algemene eerste indruk **
Bij Omoda zijn ze nog erg trouw aan the fold. Het hele bovenste deel bestaat uit een gigantische sale-banner. Wel mooi vormgegeven overigens, met een rustige interactieve toets.

Dat is wat mij betreft dan ook het enige positieve aan de homepage. De onderste helft bestaat uit een zwart vlak met een hele lap tekst in kleine witte schreefletters die ik zelfs met leesbril op amper kan lezen. In eerste instantie dacht ik dat die tekst vooral voor Google bedoeld was. De meeste bezoekers zullen deze niet proberen te lezen en zullen doorklikken. In zekere zin missie geslaagd, zou je kunnen zeggen.

Maar toen ik verder keek bleek dat alle tekst in hetzelfde pietepeuterige fontje gezet is. De lap tekst onderaan gaat naadloos over in de footer; ook zwart met kleine witte lettertjes. De tekstjes bovenaan de pagina in de top bar zijn weliswaar iets groter, maar door een kleine letterafstand zijn ook deze met moeite te lezen.

Aanbieder ****
Contact en bereikbaarheid ****

Op de contactpagina blijkt dat het kleine schreve lettertype hier ook wordt gebruikt en dus waarschijnlijk op de hele site. Een vreemde keuze en totaal niet van deze tijd. Maar dat terzijde.

De pagina geeft wel duidelijk met grote blokken aan wat de manieren zijn waarop je met het bedrijf in contact kunt treden: telefoon (‘Bellen’), WhatsApp, Twitter en Facebook. Verder staat op de pagina een mailformulier met daaronder bedrijfsinformatie en diverse mailadressen. Deze informatie staat vreemd genoeg onder een grote kop ‘Pers en Media’. De klantenservice is overigens op ruime tijden bereikbaar: op werkdagen van 9 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Op Twitter en Facebook worden responstijden beloofd van maximaal dertig minuten.

De testmail die ik stuurde (waarover inhoudelijk later meer), werd per kerende mail bevestigd en een halve dag later uitvoerig en persoonlijk beantwoord. Zeker geen copy/paste standaardantwoord dus.

Social media *****
Omoda is dus met zijn klantenservice actief op Facebook en Twitter. Deze kanalen worden uiteraard ook volop voor marketingdoeleinden gebruikt. Het bedrijf heeft echter ook accounts op YouTube, Instagram, Pinterest en zelfs Google+. En zo te zien worden alle platformen actief gebruikt. Wat dit betreft is Omoda helemaal bij de tijd.

Algemene voorwaarden en privacyreglement ****
De algemene voorwaarden van Omoda zijn ongewijzigd overgenomen van Thuiswinkel.org. Ze zijn wel gestructureerd, maar niet vormgegeven, waardoor ze minder prettig lezen.

Hoewel Omoda's privacyreglement duidelijke informatie verschaft, is het jammer dat ook hier vormgeving ontbreekt waardoor je de tekst minder makkelijk even doorneemt.

Website ****
Navigatie en structuur  ****

Aan de trend om het hoofdmenu in beeld te laten staan bij scrollen doet Omoda niet mee. Als je scrollt verdwijnt het menu dus uit beeld. Opvallend hoe snel je went aan zulke handigheidjes, die zeker op webwinkelsites toegevoegde waarde bieden. En jammer dus dat Omoda dit niet heeft opgepikt.

Het hoofdmenu is duidelijk ingedeeld: Dames, Heren, Jongens, Meisjes en Merken. Daarnaast nog wat linkjes naar pagina's die geen deel uitmaken van de catalogus, en een zoekvenstertje. De hoofdmenu-items tonen een uitklapmegamenu met subcategorieën bij mouse-overs. Dat werkt handig en is overzichtelijk.

De site heeft een topbar met links naar Home, Klantenservice, Inloggen en Account aanmaken. Omoda blinkt ook hier niet uit in duidelijke vormgeving; de linkjes zijn donkergrijs op een zwarte achtergrond. Afhankelijk van je kijkhoek en de afstelling van je grafische kaart en monitor, vallen de links vrijwel weg. Niet zo handig dus.

Na een keuze via het menu kom je op pagina met een zijmenu met subcategorieën, gecombineerd met productfilters. Ook komt dan een kruimelpad tevoorschijn. In de footer staan zoals gebruikelijk alle belangrijke links naar service-informatie vermeld.

Vormgeving ****
Omoda houdt van het scherpe contrast tussen wit en zwart, maar gelukkig wordt het grote zwarte tekstvlak van de homepage niet gebruikt op andere pagina's. Daar blijft de footer wel zwart, maar zijn de pagina’s wit. Wel staat er rechts een uitschuifbare kolom waarin je favorieten kunt bewaren. Naast wit, zwart en diverse grijstinten zijn brons/kaki en blauw/groen de belangrijkste steunkleuren van de site. Deze tinten wordt gebruikt voor kaders, buttons en andere kleine visuals. Voor visuele elementen die extra moeten opvallen, zoals prijzen van afgeprijsde artikelen, de winkelwagenknop en vinkjes worden rood, oranje en groen gebruikt. Al met al best prettige kleurcombinaties.

Ik vind wel dat de site wat te weinig consistent is voor wat betreft de opmaak. Van de meeste pagina's is het content-deel geheel wit, maar soms wordt een grote achtergrondfoto gebruikt waarbij de letters direct op de foto liggen en wat lastig te lezen zijn. En soms wordt ineens een zwart content-deel gebruikt, of deels wit en verlopend grijs, of wit en één van de eerder genoemde steunkleuren. Ook is er verschil in browser-vensterachtergrond. Meestal is deze wit, net zoals de site zelf. Maar het klantenservicedeel bestaat uit pagina's met zwarte achtergrond, wit site-deel en een header met fotoachtergrond. Kortom, het is een beetje een rommeltje wat look & feel betreft.

De designers hebben wel goed gebruikgemaakt van de typografische mogelijkheden die worden ondersteund door de huidige generatie webbrowsers. Je ziet dat er smaakvol wordt gevarieerd met fonts, groottes en horizontale en verticale positionering. Ook wordt er op een mooie manier gebruikgemaakt van mouse-overs en andere effecten. Dit alles tilt de site visueel naar een hoger niveau.

Elke (sub)categoriepagina is voorzien van een passende header-afbeelding, waarop veelal steeds dezelfde modellen te zien zijn, in wisselende situaties en outfits. Bij de herenartikelen keek ik daardoor continu naar een soort hipster met woeste baard.

De productpagina's zijn in de meeste gevallen ruim voorzien van goede kwaliteit vrijstaande afbeeldingen, die in een lightbox mooi groot zijn te bekijken.

Mobiele site ****
De reguliere Omoda-site is responsive en past zich weliswaar netjes aan het gebruikte formaat aan, met dien verstande dat de letters op tablet zo klein zijn dat lezen zoveel moeite kost dat het ronduit onprettig wordt. Op mobiel gaat het beter. Maar voor wat betreft werking en bediening doet de site het goed op kleinere apparaten.

Selecteren, sorteren en zoeken ****
De catalogusontsluiting is vaak de achilleshiel van webwinkels. Hoe brengt Omoda het ervanaf? Via het menu kom je in elk geval snel bij de juiste (sub)categorie uit, en bij doorklikken verschijnen diverse filters om de keuze te verfijnen. Zo is er een keuze voor Collectie (Nieuw, of Sale), Merk, Maat, Prijs, Kleur en diverse filters voor materialen en afwerking. Al met al een ruim aantal opties om te komen tot een gewenste selectie. Het betreft allemaal aanvinkvakjes, met uitzondering van de prijs die met een slider kan worden aangepast.

Een keuze wordt direct automatisch verwerkt en dus zit er steeds een kleine pauze na elke keuze, als de nieuwe selectie wordt opgebouwd. Normaal gesproken ben ik hier niet zo'n voorstander van en geef ik de voorkeur aan het kunnen maken van keuzes om vervolgens via een druk op een knop de selectie te genereren. Maar Omoda.nl geeft direct aan welke vervolgkeuzes afvallen na gemaakte selectie en dat is wel weer handig. Als je bijvoorbeeld een bepaald merk selecteert en van dat merk zijn geen sneakers beschikbaar, dan wordt de subcategorie Sneakers direct op non-actief gezet. En dat geldt voor alle selectiecriteria. Is bijvoorbeeld een bepaalde maat niet beschikbaar, dan zie je dat ook meteen in de linkerkolom terug. Zo kun je snel en efficiënt je keuzes maken en aanpassen.

Je kunt op diverse manieren de paginaweergave aanpassen; je kunt kiezen hoeveel artikelen je wilt zien per pagina, kiezen tussen kleine of grotere afbeeldingen, en sorteren volgens diverse criteria waaronder prijs.

Via quick views kun je snel wat extra informatie opvragen, door afbeeldingen bladeren en basiskeuzes maken. Dat werkt erg prettig. Wel is hier sprake van een vreemd bugje: bij het eerste artikel in elk overzicht werkt de quick view niet.

De zoekfunctie, die rechtsboven in de header staat, is net als de filters van het dynamische type: tijdens het intypen van zoektermen verschijnt na drie tekens een uitklapvenster met suggesties, geordend op beste resultaten. Onderaan de suggesties staan vaak verwijzingen die niet direct matchen met de zoektermen. Toch is de site consequent met de verwijzingen, dus er zal desondanks een of ander algoritme van toepassing zijn.

Ik heb wel eens slechtere zoekfuncties gezien overigens, die van Omoda doet het behoorlijk goed. Zelfs verbasteringen en typfouten leveren vaak goede suggesties en matches op. De weinige ‘foute’ resultaten zijn terug te voeren op menselijke fouten zoals foutief gekozen tags. Zoek je bijvoorbeeld op ‘boots’, dan staat er onverwacht een stel sandalen tussen de laarzen en de snowboots. Even zoeken op die productpagina levert dan al snel de oorzaak op: een foute tag die verwijst naar ‘overknee boots’.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid ***
Omoda.nl maakt veelvuldig gebruik van moderne websitetechnieken voor design en gebruik. De site werkt vrijwel foutloos en relatief snel. Het hierboven genoemde quick view bugje is niet erg storend. Verder heb ik geen storingen of fouten ondervonden.

De site scoort qua opzet ook prima wat gebruiksvriendelijkheid betreft, in grote lijnen worden vertrouwde patronen en mechanismen toegepast, dus iedereen zal er zonder problemen zijn weg op kunnen vinden. Het enige - maar zwaarwegende - minpunt is het kleine lettertype. Dit maakt het lezen van de teksten tot een vermoeiende bezigheid. Ik merkte dat ik met gefronste wenkbrauwen en samengeknepen ogen zat te kijken en de neiging had te dicht naar mijn scherm te buigen. Ergonomisch allemaal niet zo fijn. Daardoor kan ik niet meer dan drie sterren geven aan dit onderdeel.

Teksten en informatievoorziening *****
Hoewel ik enkele typ-, spatie- en d/t-fouten ben tegengekomen op de site, zijn de teksten over het algemeen prima van kwaliteit. Ze zijn vlot geschreven én bieden daadwerkelijk leuke en interessante informatie. Vaak bestaan commerciële teksten uit niksige prietpraat, maar Omoda is er goed in geslaagd om commercie en informatieverstrekking hand in hand te laten gaan.

Er wordt functioneel gebruikgemaakt van interne links, ter gemak van de lezer, verhoging van de conversie en natuurlijk ook met het oog op SEO. Zoekmachines zijn dol op interne links, zeker als die in lopende teksten staan.

De bezoeker/klant wordt overal getutoyeerd, maar in het privacyreglement ben je een u. Ik geef toe, privacy is een serieuze zaak, maar daarom hoef je toch niet ineens af te wijken met de aanspreekvorm?

E-commerce ****
Bestellen en betalen *****

Je kunt je Omoda-bestelling afrekenen met iDeal, creditcard, PayPal en Klarna (achterafbetaling). Daarnaast is het mogelijk gebruik te maken van diverse cadeau- en tegoedbonnen. Een compleet aanbod aan betaalopties.

Er is een trend dat hele websites gebruikmaken van het https-protocol. Dus niet alleen voor het winkelgedeelte, maar voor de hele site. Een goede beveiliging is natuurlijk een must voor elke webwinkel, maar bedrijven doen dit ook om SEO-redenen. Sinds anderhalf jaar geeft Google sites die helemaal beveiligd zijn namelijk een hogere ranking. En elk beetje optimalisatie helpt.

Bestellingen kun je natuurlijk thuis of op een ander adres laten bezorgen, maar het is ook mogelijk je pakketje naar een PostNL- of Kiala-afhaalpunt, of een fysieke Omoda-vestiging te laten sturen. Bestellingen vóór 21 uur gedaan worden in principe de volgende werkdag bezorgd.

Testbestelling ***
Doorgaans bestel ik als mysteryshopper een klein en zo goedkoop mogelijk artikel. Dat doe ik niet alleen uit kostenoverweging, maar ook omdat ik dan kan zien hoe kleine artikelen verzonden worden. Dat gebeurt namelijk niet zelden in overmaatse verpakkingen. Ik geloof dat Omoda wat dit betreft de kroon spande in geval van mijn testorder.

Mijn bestelling bestond uit een paar sokken. Zacht, klein en flexibel. Je verwacht dan een brievenbusaflevering in een bubbeltjesenvelop of desnoods een efficiënt brievenbusdoosje. Maar nee hoor, de sokken (12x9x2 cm) werden als pakket verpakt in een doos van 40x28x15 cm. Reken maar uit hoeveel sokken er in die doos zouden passen … O ja, de in plastic verpakte sokken zaten binnen de doos ook nog in een totaal zinloos kartonnen draagtasje met touwhengsel. Dus: plastic, draagtas, doos en veel lucht. En zo wordt er dus dagelijks voor veel geld veel lucht vervoerd en kostbare grondstoffen verspild. Dat rijmt niet met het duurzame imago dat Omoda zich aanmeet: ‘Ook wordt er gezocht naar bespaarmogelijkheden op de belasting van het milieu. Denk hierbij aan energiezuinige verlichting, isolatie, omgaan met voertuigbewegingen en afvalvermindering.’ Ik heb mijn ergernis verwoord in de testmail die ik sowieso zou sturen voor deze review. Eerlijk is eerlijk: ik kreeg een keurig antwoord terug dat dit inderdaad niet de bedoeling was en dat er zou worden uitgezocht hoe dit was gekomen. Tja, het kan inderdaad een foutje zijn, maar echt gerust ben ik daar niet op, want ik zie het te vaak gebeuren. Ik denk dat er wat dit betreft in het algemeen nog door veel bedrijven efficiënter en milieuvriendelijker gewerkt kan worden. Onzinverpakkingen zijn écht niet van deze tijd. Bovendien draait uiteindelijk de klant op voor deze onnodige kosten.

Conclusie ****
Omoda laat hier en daar kleine steekjes vallen. Zo is het jammer dat de look & feel niet consistent is, de homepage een beetje saai is en de techniek het op een enkel puntje laat afweten. Maar dat mag allemaal geen naam hebben. Ik heb eigenlijk maar één wezenlijk kritiekpunt: de grootte van de letters. Zeker als je duidelijk moeite hebt gedaan voor goede teksten en informatievoorziening, is het heel vreemd dat je de teksten dan in een uiterst moeilijk leesbaar fontje zet. Gelukkig is dat door de developers heel simpel en snel te verhelpen en ik raad het bedrijf dan ook zeer aan dit zo snel mogelijk aan te passen. De site heeft namelijk verder best een smaakvol ontwerp en werkt fijn. Kortom: de site én de klanten verdienen grotere letters. En dan ligt een score van 5 sterren binnen handbereik.

Dit artikel verscheen eerder in Twinke 2-2016.