Twinkle | Digital Commerce

Gat in de Markt: hoe is het met...

2017-05-27
180101

Was het gat in de markt waar ondernemers tien jaar geleden indoken precies groot genoeg om van daaruit een bloeiende business op te bouwen? Zagen ze hun kans schoon en zijn ze groot en beroemd geworden? Zeven kandidaten uit de beginperiode van deze rubriek laten weten hoe het ze de afgelopen jaren is vergaan.

Tekst: Danielle Scheffer / Beeld: Twinkle/BBP Media

Van intermediair naar media adviesbureau
Babyplaats.nl was tien jaar geleden een online winkelcentrum voor ouders. Een intermediair die shoppers en adverteerders bij elkaar bracht: gezinnen konden er zowel tweedehands als nieuwe producten kopen, webshops konden er hun producten plaatsen.

‘Het is een mooie en inspirerende reis geweest. Waar we tien jaar geleden nog met z’n tweeën op onze zolder zaten, hebben we nu een goedlopend bedrijf waar twintig mensen werken’, steekt eigenaar Rik van Elk van wal. Het online verspreiden van nieuwe producten was de grootste markt voor Babyplaats.nl. Webshops zochten steeds meer etalages, websites waarop hun producten werden geëtaleerd. Babyplaats bleek al snel te klein voor shops als Prénatal, V&D en Kleertjes.com en werd opgeheven. ‘Men vroeg om meer bereik. Zo ontstond het idee om een affiliate netwerk te starten met als kerndoelgroep gezinnen. Naast affiliate marketing bleken klanten ook behoefte te hebben om hun verhaal online te vertellen via native advertising. Daarom is ons bedrijf getransformeerd naar Young Family Media, een online media adviesbureau dat zich richt op gezinnen. Samen met onze publishers en bloggers bereiken wij meer dan vijf miljoen gezinnen’, aldus Van Elk.

Het bedrijf groeit al tien jaar lang in zowel klanten als omzet. ‘Onze eerste klanten waren relatief kleine webshops, dat groeide naar online retailpartijen als Prénatal, Babypark, Kleertjes.com. Daar kwamen vervolgens fabrikanten als Nutricia, Hero en Fisher Price bij. De meest recente groei zit in de boodschappensector; denk aan HelloFresh, Mathijs Maaltijdbox, Spar en Albert Heijn.’

Van Elk ziet de toekomst positief: ‘Als bedrijf schakelen we door naar de volgende fase. We lanceren over een maand een nieuwe overkoepelende naam. De komende jaren verwachten we door te kunnen groeien met de focus op het bereiken van gezinnen online.’

Hotelletje boeken zonder commissie
Hoteliers.com deed de afgelopen tien jaar goede zaken. Het bedrijf vierde zijn tienjarig jubileum deze zomer in stijl: met een groots feest voor hun deur op de kade in Amsterdam-Noord. Tijdens Sail.

Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com, is trots. Hij begon zijn onderneming met vier man; nu zijn er dertig medewerkers. ‘We hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt in onze dienstverlening door te luisteren naar onze klanten en de markt. We begonnen met een platform waarbij gasten direct en commissievrij bij een hotel konden boeken. Het tweede hotel dat we aansloten vroeg of we ook software voor zijn eigen website konden maken. Dat was het begin van het complete e-commerce portfolio dat we nu bieden: van websiteontwikkeling tot een commissievrije boekingsmodule, van marketingplatform tot online betalingen, we verzorgen alles wat een hotel nodig heeft om online boekbaar te zijn.’

Hoe zit dat eigenlijk met commissies van boekingssites? ‘Veel consumenten gaan ervan uit dat boeken via internet gratis is, maar het hotel moet bij grote boekingssites tot wel 20 procent commissie betalen. En dat bedrag komt uiteindelijk uit de portemonnee van de consument – hoewel dat niet direct zichtbaar is. Wij helpen nu hotels met een betere webpresence, waarbij consumenten direct bij het hotel kunnen boeken en hotels minder afhankelijk zijn van grote boekingwebsites’, vertelt Baumann. ‘We leveren onze software inmiddels aan ruim 1.500 hotels in binnen- en buitenland. En we groeien door enerzijds meer producten te ontwikkelen en te verkopen aan onze klanten, en anderzijds door internationaal uit te rollen. Momenteel zijn we actief in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Groot-Brittannië.’

Hoteliers.com anticipeert op de toekomst. ‘Alle software die wij verkopen is volledig responsive. We zien dat 50 procent van de bezoekers tegenwoordig via mobiel komt. Op de langere termijn gaan we onze eigen boekingwebsite, waar het allemaal mee begon, verder ontwikkelen.’ Maar ondertussen kan de consument daar nog steeds gewoon rechtstreeks online boeken.

‘Lingerievoortwee is bijna een merk’
‘Online de nummer één in zwangerschapslingerie’, luidt de slogan op Lingerievoortwee.nl. De webwinkel met luxe lingerie voor aanstaande moeders, tien jaar geleden begonnen door Claudia Heystek, is een jaar geleden overgenomen door het echtpaar Marc en Christie Thiadens.

‘Wij zijn vol enthousiasme begonnen om de shop een boost te geven. We hebben nieuwe producten opgenomen en zijn actief bezig op social media’, vertelt Christie. Inmiddels heeft het echtpaar iemand in dienst voor de orderafhandeling en wordt er met drie man hard aan de webwinkel gewerkt. ‘Het assortiment is uitgebreid met meer merken. Daarbij letten we er wel op dat we de kwaliteit blijven behouden, bij ons staat dat voorop. Uiteraard moet de lingerie, badmode en nachtmode er ook mooi uitzien. Verder proberen we alle bestellingen altijd dezelfde dag nog te versturen en rekenen we geen verzendkosten. Dit werkt goed. We kunnen in Nederland nog verder groeien, maar ook internationaal. Lingerievoortwee is een bekende naam in de lingeriewereld; het is zelfs bijna een merk. Dat willen we ook buiten Nederland laten zien.’

Bekendheid genereren doen ze vooral via seo. ‘We hebben gemerkt dat adverteren niet veel doet. De zwangerschapsperiode is natuurlijk gelimiteerd in tijd, nieuwsbrieven hebben niet zoveel zin. Social media vormen het beste medium om de doelgroep te bereiken.’

Wat is uw grootste uitdaging? ‘We willen de almaar mondiger wordende klant tevreden houden en dat lukt ons nog steeds. We krijgen spontaan geboortekaartjes toegestuurd en een bedankkaartje voor de goede service komt ook regelmatig voor’, zegt Christie. Goed luisteren naar klanten is erg belangrijk, vindt ze. ‘Wij werken nauw samen met leveranciers en naar aanleiding van de opmerkingen van klanten hebben we bijvoorbeeld samen badkleding ontwikkeld voor de grote cupmaten.’ De webshop wil in de toekomst verder blijven groeien; maar ‘we willen daarbij wel de service naar de klant blijven geven!’

‘Dubbel zo groot in 2020’
Perfectly Basics begon als als een nieuw en spannend avontuur in een zolderkamer en groeide in recordtempo uit tot een populaire webboetiek met internationaal karakter. Dit jaar staat het op plaats 129 in de Twinkle100.

‘We hebben met Perfectlybasics.nl een goede autonome groei doorgemaakt. We hebben de niche gevonden en kunnen behouden. Waar in de eerste jaren vooral op omzet werd gefocust, draait alles nu om de marge, die we strak in de gaten houden en die ons gezond houdt’, aldus mede-eigenaar Peter Blaas-Van den Beemt. Hij begon de webwinkel samen met zijn vrouw, Birgit van den Beemt-Blaas. Het concept is nog onveranderd: ‘Perfectly Basics biedt tijdloze basisstukken die het fundament vormen van je garderobe. In het begin met twee merken, nu meer dan 85.’ Daarbij staat service hoog in het vaandel. Inmiddels werken er 28 mensen bij de webshop.

Het modebedrijf ziet het als een uitdaging om zijn positie in de markt en de groei van de afgelopen jaren verder uit te bouwen. ‘We hebben in de loop der jaren vele e-fashion bedrijven zien komen en gaan. Ik denk dat wij ons onderscheiden door alles tot in detail zelf inhouse te verzorgen: redactie, klantenservice, fotostudio en warehouse. En de uitdaging zit ook in het zorgvuldig samenstellen van ons merkenpakket.’

Daarnaast volgt de onderneming alle online ontwikkelingen op de voet. De webshop wordt wekelijks geüpdated, marketingtoepassingen worden geïmplementeerd, en congressen, vakliteratuur en bijscholing voor het team zijn van belang. De komende jaren wordt de mobiele aanwezigheid versterkt; zo is eind oktober een nieuwe app gelanceerd. Het bedrijf wil op alle devices goed aanwezig zijn, want ‘het de bedoeling om het bedrijf in 2020 te verdubbelen. Onze focus ligt op Nederland en België, en uiteindelijk willen we ook Groot-Brittannië veroveren. Een jaar geleden hebben we samen met Salesupply een kantoor geopend in Brussel, maar de logistiek blijven we de komende jaren nog uit eigen warehouse in Haarlem verzorgen’, laat Blaas-Van den Beemt weten.

Juridisch maatwerk
In de Juridische Supermarkt kunnen bedrijven, maar ook particulieren, tegen een vaste lage prijs juridische documenten laten opstellen. Op de website staat precies welke documenten, bijvoorbeeld algemene voorwaarden en overeenkomsten, geleverd kunnen worden. Mirjam Geuze is de drijvende kracht die de papieren op maat maakt.

‘Het is dus niet zo dat de klant op een document kan klikken, in een winkelmandje kan plaatsen, kan afrekenen en dat vervolgens een standaarddocument wordt geleverd’, wil Geuze meteen duidelijk stellen. ‘Heeft de klant een juridisch document nodig, dan neemt hij contact met mij op, ontvang ik de nodige informatie en stel ik het document op.’ Ze heeft klanten door heel Nederland.

‘Op het eerste artikel in Twinkle heb ik veel reacties ontvangen. Ik was pionier in mijn branche, na mij zijn anderen dit ook gaan doen. Nu Juridische-supermarkt.nl al zo’n tijd bestaat, is het leuk om te zien dat klanten van het eerste uur terugkomen. Sowieso is bij mij de vraag naar algemene voorwaarden en overeenkomsten in de afgelopen jaren enorm toegenomen’, vertelt Geuze. Ze is zich wel meer gaan richten op bedrijven en werkt minder voor particulieren. ‘Ik heb een tijd via Google Adwords mijn website gepromoot. Nu staat Juridische Supermarkt op veel, voor mij belangrijke, zoekwoorden op de eerste pagina van Google.’ Verder heeft ze veel baat bij mond-tot-mondreclame.

Is de site en het aanbod nog dezelfde als tien jaar geleden? ‘Ik heb al twee keer een nieuwe website laten bouwen. De nieuwste staat net een maand online. Het aanbod is uitgebreid met veel meer soorten voorwaarden en overeenkomsten en ik lever nu ook vertalingen.’

De grootste uitdaging blijft voor Geuze om meer naamsbekendheid te genereren en zoveel mogelijk klanten binnen te halen zonder veel kosten. In de toekomst zou ze meer willen bloggen: ‘Wet- en regelgeving is in beweging, dus er is altijd wel een nieuw onderwerp om over te schrijven.’ Een tip voor andere webwinkels? ‘Zorg dat u goede algemene voorwaarden heeft natuurlijk!’

Handelsmerk is de persoonlijke aanpak
Een online winkel met modieuze kledingmerken in het hogere prijssegment - die was er tien jaar geleden nog niet. Daarom begon Tineke Sluiter met Orangebag.nl. ‘Gezien in de bladen is bij ons te vinden’, is het motto van de shop. Sluiter verwachtte de eerste drie jaar geen winst te behalen.

Hoe is het gegaan? ‘Nu staat er een gezond bedrijf. We hebben vanaf het tweede jaar een positief resultaat behaald! En dit jaar hebben we voor de zesde keer een FD Gazelle gewonnen’, vertelt Sluiter enthousiast. Dat het bedrijf gezond bleef, is mede te danken aan de achtergrond van Sluiter en haar man - beiden registeraccountant: ‘We wilden gedoseerd groeien, geen financieel risico lopen.’ Er werken op dit moment 25 mensen. Handelsmerk van het bedrijf is de persoonlijke aanpak: een handgeschreven kaartje bij de mooi ingepakte bestelling.

Sluiter begon tien jaar geleden met de verkoop van samples en end-of-season artikelen uit kledingwinkels. ‘Maar samples zijn altijd kleine maatjes. Al na korte tijd kreeg ik de vraag naar andere, vooral grotere maten en ben ik de collectie uit gaan breiden. In de loop der jaren heb ik nog een aantal dingen getest: zo heb ik het concept shop-in-shop geprobeerd met Turnover, maar dat bleek niet uit de verf te komen. Verder zijn er productgroepen bij gekomen zoals badkleding, sieraden, gezichtsverzorging, geuren voor in huis. We stunten niet met prijzen. En ik vraag me ook af of klanten in onze exclusieve branche zoveel behoefte hebben aan same day delivery. Als ze dat willen, gaan ze wel naar een stenen winkel.’ Ziet u ook groeimogelijkheden in het buitenland? ‘15 procent van de bestellingen komt uit andere Europese landen, voornamelijk uit België en Duitsland. Voor ons blijft Nederland het grootste afzetgebied, en dat laten we graag zo.’

‘Mijn grootste uitdaging nu is om onze identiteit te bewaren en toch de groei vast te houden. Maar de persoonlijke relatie met onze klanten is van het allergrootste belang.’

‘Liever betrouwbare partner dan spiffy website’
Het afgelopen decennium was voor Arjan Zwager, eigenaar van Toolsxl.nl, een leerzame periode met veel proberen, testen en aanpassen. En uiteindelijk ontstond er een businessmodel dat zich met name richt op de verkoop van gereedschap aan professionele, zakelijke afnemers.

In het begin moest Zwager met name veel tijd investeren in de relatie met de fabrikanten: ‘We waren één van de eersten die serieus actief werden met online verkoop. De fabrikanten keken verbaasd toe hoe de volumes steeds harder stegen. En, niet in de laatste plaats, ikzelf ook!’ Op dit moment werken er drie mensen voor de webshop. ‘Maar dat wijzigt regelmatig wanneer er zich grotere projecten aandienen.’

Al sinds het begin staat bij hem de klant centraal. ‘ToolsXL is geen onderneming die alleen volumes wil draaien. We hebben een enorme database opgebouwd waar veel kennis in zit. We proberen aan relaties te werken door meer te doen voor de klant. De afstandelijkheid die e-commerce met zich meebrengt kan wel degelijk verkleind worden.’ Hij investeert met zijn bedrijf liever in beter dan in meer. ‘De grootste uitdaging is vanaf het begin geweest om tevreden klanten te hebben en te houden.’ Desalniettemin is het aanbod van producten inmiddels uitgebreid. ‘Het assortiment bestond in het begin met name uit elektrisch gereedschap en aanverwanten maar is aangevuld met handgereedschap’, laat Zwager weten.

Wat zijn de toekomstplannen? ‘De site wordt binnenkort totaal vernieuwd. We zijn in gesprek met een buitenlandse partner om het ToolsXL-concept via diens kanaal uit te rollen. Ook praten we met een Nederlandse partij over shop-in-shop fysieke servicepunten.’

‘De ontwikkelingen op e-commerce gebied gaan razendsnel. Dat is bijna niet meer te volgen. De vraag is of je dat moet willen. Ik luister zoveel mogelijk naar onze klanten en dan is mijn conclusie dat zij de voorkeur geven aan een betrouwbare partner boven een gelikt marketingverhaal en een spiffy website met toeters en bellen’, besluit Zwager.

Dit artikel verscheen eerder in het jubileumnummer (9-2015) van Twinkle.