Twinkle | Digital Commerce

Loavies zoekt groei met same day delivery

2017-05-27
180101
  • 3:40

Same day delivery is voor veel online spelers nog moeilijk landelijk te realiseren. Toch kreeg de twee jaar jonge webwinkel Loavies dit, naar eigen zeggen, als eerste Nederlandse fashionshop onlangs voor elkaar.


Oprichter Anna Meilink (foto) en haar team hebben nog meer grootse plannen met Loavies; na een entree in België en Duitsland staat nu de rest van Europa op de agenda. Twinkle sprak Meilink over onder andere deze groeispurt.
 
Tekst: Marit Smits

Waarom is Loavies met same day delivery gestart?
‘Het stond al hoog op ons wensenlijstje. Wij vinden de service naar klanten namelijk erg belangrijk en daar hoort ook een hoge service in bezorgen bij. Je kon altijd al tot elf uur ’s avonds bij ons bestellen om je order de volgende dag in huis te hebben. Nu ontvang je producten die je vóór twee uur ’s middags hebt besteld dezelfde dag al. Met same day delivery willen we vooral de concurrentie aangaan met fysieke winkels. De enige reden dat onze doelgroep nog fysiek winkelt is omdat men dan de aankoop direct in huis heeft. Dat voordeel heb je dankzij onze nieuwe dienst nu ook bij Loavies. Wij komen bijvoorbeeld de meiden tegemoet die een outfit nodig hebben voor het feestje van diezelfde avond. We sluiten onze service aan bij wat leeft onder onze klanten.’

Een andere Nederlandse fashion speler, Wehkamp, bouwt een heel nieuw geautomatiseerd distributiecentrum om te kunnen starten met same day delivery. Hoe kan een kleinere partij als Loavies dit landelijk faciliteren?
‘Wij werken met Dynalogic als vervoerder en Active Ants als fulfilmentpartner. Zij zorgen ervoor dat onze producten nog dezelfde dag bij klanten thuis komen. De introductieprijs voor onze dienst is € 14,95, maar we onderzoeken nog hoe we dit bedrag lager kunnen krijgen voor klanten. Als straks meer fashion spelers same day delivery aanbieden, dan kan de prijs omlaag. Ik hoop dan ook dat meer shops de service zullen introduceren.’

Loavies is een jong bedrijf, dat ook al cross border verkoopt in België en Duitsland. Wat onderscheidt jullie van andere modewebwinkels?
‘We zijn in december 2012 gestart en hebben in het tweede boekjaar [2014, in vergelijking met eerste volledige boekjaar 2013, red.] een groei van 300 procent doorgemaakt. De bedoeling is dat we dat ook dit jaar realiseren. Sinds januari hebben we namelijk ook een dedicated webshop in Duitsland, waar we een flinke groei van verwachten. Hierin kunnen Duitsers en Oostenrijkers bij Loavies kopen. Ik denk dat wij op de juiste manier inspelen op de huidige markt. Grote spelers vallen om en kleine nemen het over. Daarbij wisselen we elke twee weken van collectie om bestaande klanten te triggeren terug te komen. 60 procent van onze klanten shopt vaker dan één keer op Loavies.com. Dat heeft vooral met ons hoge serviceniveau te maken. Wij mailen klanten bijvoorbeeld een foto van hun ingepakte order, een uur nadat de bestelling geplaatst is. Deze foto delen zij dan weer enthousiast op social media, wat onze community versterkt. Ook is onze klantenservice tot ’s avonds laat en in het weekend bereikbaar via e-mail en social media. We antwoorden altijd binnen 24 uur. Verder hebben we veel aandacht voor productfotografie. Daar zijn wij in mijn ogen anders in dan concurrenten. Die foto’s zijn de etalage van je shop, dus doen wij productfotografie er niet alleen even bij. Veel fashion webwinkels laten daar steken vallen, vind ik.’

Is alleen een hoog serviceniveau van belang om als jonge modewebwinkel succesvol te zijn?
‘Het belangrijkste is dat de klant centraal staat. Je moet als webshop ook vooroplopen in nieuwe ontwikkelingen en klanten betrekken bij jouw activiteiten. Ik denk dat dat, samen met een zeer hoog serviceniveau, het meest belangrijk is om winstgevend te kunnen zijn als modewebwinkel.’

Is Loavies winstgevend?
‘Zeker. Wij zijn sinds dag één winstgevend, zonder externe investeerders.’

U vertelde al over de grensoverschrijdende stap naar Duitsland. Welke landen staan nog op uw wensenlijst?
‘Voor het einde van dit jaar willen we wereldwijd kunnen versturen. Hiervoor gaan we onze .com-website vertalen naar het Engels. De internationale webwinkel moet vooral Italianen en Spanjaarden aantrekken, omdat uit onderzoek blijkt dat zij het meest cross border winkelen. Er komt er ook een Engelstalige klantenservice op kantoor. De volgende stap wordt dan een Franse webwinkel, met .com/fr als adres. Voor nu ligt de focus op onze Duitse webwinkel, omdat we daar net zijn gestart. Duitsers winkelen het liefst in eigen land, dus hebben we ervoor gezorgd dat alles op de website wijst op een Duits bedrijf, inclusief de url. We hebben bijvoorbeeld een Duits retouradres en een Duitse klantenservice. Zo willen we hier voet aan de grond krijgen en de focus daarna uitbreiden naar de rest van Europa.’
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2015.