Twinkle | Digital Commerce

ING: ‘Online aandeel in kleding 30 procent in 2025’

2017-05-27
180101
  • 1:19

Webwinkels in kleding hebben over tien jaar een marktaandeel van 30 procent. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in een vandaag verschenen rapport. Het online aandeel in de verkoop van schoenen stijgt van een geschatte 35 procent naar 40 procent in 2025.

Het ING Economisch Bureau publiceerde vanochtend een rapport over de volledige fashion markt in Nederland. Daarin stelt het onderzoeksbureau zijn voorspelling voor het online aandeel in schoenen in 2025 naar boven bij:

Bron: GfK, bewerking en raming ING Economisch Bureau.

Wisselende collecties
De fashion markt heeft de komende jaren te maken met een nieuw manier van winkelen. Door de komst van fast fashion ketens als Zara en internationale online spelers als Zalando wordt er door de grote partijen snel ingespeeld op nieuwe trends. Nieuwe collecties wisselen elkaar in hoog tempo af, er wordt grootschaligheid gecreëerd met fysieke flagshipstores en modezaken combineren de verkoop van kleding met food.

Doorgroeien
Volgens ING dienen offline fashion spelers zich nu aan te passen aan ‘de nieuwe realiteit’. Dit kan op twee manieren: doorgroeien of specialiseren. In het geval van doorgroeien dienen modewinkels een snelle en slimme supply chain te organiseren. ‘Internationale schaalgrootte en investeringskracht lijken daarvoor essentieel’, meldt ING.

Specialiseren
Het is echter niet voor elke modespeler mogelijk om mee te doen aan het internationale gevecht om volume. Volgens ING blijft er ruimte voor specialisten die met kennis en passie voor een specialisme een plek in de markt veroveren. Ook local heroes hebben de toekomst, meldt het onderzoeksbureau.