Twinkle | Digital Commerce

CBS: bijna 8 miljoen ‘frequente e-shoppers’ in Nederland

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:01

Ongeveer 10,4 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar deden vorig jaar een aankoop online, becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De overgrote meerderheid van de webshoppers koopt frequent, volgens de definitie van het bureau.

Van de 10,4 webshoppers deden er 7,9 miljoen (meer dan driekwart) een webaankoop in de drie maanden voor de peiling. Daarmee is inmiddels 64 procent van alle Nederlandse internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar een ‘frequente e-shopper’.

Niet-kopers
Zowel het aantal Nederlandse webshoppers als het percentage frequente kopers daarbinnen is afgelopen jaar toegenomen. Volgens het CBS waren er vorig jaar nog zo’n 2 miljoen internetgebruikers die geen aankoop deden online. De groei van de online bestedingen in de detailhandel is de laatste jaren vooral te danken aan de groei van de uitgaven per webshopper.

Soort online aankopen
Hieronder is te zien dat in bijna alle productcatgeoriën een groter deel van de frequente e-shoppers actief is geworden (alleen medicijnen bleef stabiel). Meer dan de helft kocht vorig jaar in de categorieën reizen, kleding en evenementen.