Twinkle | Digital Commerce

Behoud klanten ook na de koop: 5 tips

2017-05-27
180101

Als een klant het gehele koopproces heeft doorlopen, kunt u als webwinkelier niet onderuit zakken. Het loont om de consument ook ná zijn aanschaf te benaderen. In dit artikel leest u 5 manieren waarop u dat het beste kunt doen.

1. Speel in op de blijdschap rond de aanschaf van een nieuw product
Consumenten zijn doorgaans blij met de koop van een artikel. Dan staan zij ook het meest open voor uw marketinge-mails. Maak hier gebruik van en probeer met een bericht ná de koop de klant aan u te binden, zodat hij terugkomt.

Hoe het niet moet
Verstuur geen onpersoonlijke e-mails die u automatisch genereert. Deze berichten zijn vaak niet in lijn met de andere communicatie vanuit uw merk en zijn visueel zeer saai. Een voorbeeld:

Een dergelijke e-mail geeft aan dat u geen energie meer steekt in consumenten die toch al gekocht hebben.

Hoe het wel moet
Vertel de klant dat hij er goed aan heeft gedaan om het product te kopen. Enthousiasmeer! Dit doet u in de tone of voice van uw merk en met beeld dat aansluit op het fotomateriaal in de webwinkel. Een voorbeeld:

2. Verleid klanten om opnieuw de website te bezoeken
Het is verleidelijk om klanten na de aankoop direct een e-mail te sturen met nieuwe aanbiedingen. Onthoud echter dat timing alles is in het versturen van marketingberichten en dat klanten wellicht nog niet klaar zijn om opnieuw te kopen. De webwinkel Schuh lost dit op door klanten die ’s winters iets hebben gekocht een coupon voor het assortiment in de lente te bieden.

U kunt klanten ook subtiel uitnodigen in een bevestigingse-mail. Hieronder vindt u twee voorbeelden van webwinkels die de consument in een e-mail subtiel verleiden om opnieuw te winkelen.

3. Vraag om reviews
Klantbeoordelingen zijn zeer belangrijk voor uw webshop. Het is een handige feedback, biedt social proof en heeft vaak een significante impact op uw conversie. Vraag klanten daarom na de aankoop om een review achter te laten.

Hoe het niet moet
House of Fraser pakt het in onderstaand voorbeeld verkeerd aan:

- ‘Dear Customer’ - erg onpersoonlijk, zeker als de klant zijn naam net heeft ingevuld in de checkout;
- House of Fraser laat niet zien welk voordeel de klant heeft als hij een beoordeling achterlaat;
- ‘It will take just 10 minutes to complete’ - de klant is dus tien minuten kwijt aan iets waar hij niets voor terugkrijgt. Dat accepteert hij meestal niet.

Hoe het wel moet
Verleid de klant om een review achter te laten. Dit kan bijvoorbeeld met een korting op een volgende aankoop, zoals deze webwinkel doet:

Met deze strategie maakt u van kopers, loyale klanten die vaker terugkomen in uw webwinkel.

4. Stuur een reminder
Indien de producten in uw webwinkel daar geschikt voor zijn, kunt u een reminder e-mailen om de voorraad van de consument aan te vullen. Verkoopt u bijvoorbeeld scheermesjes, dan stuurt u om de zoveel weken een e-mail met een alert om bij te vullen. Zo creëert u een koopcyclus en verhoogt u de kans dat een klant bij u terugkomt. Amazon doet dit slim met zijn Dash-knop van diverse merken. Met één druk op de knop bestelt de consument het product op de Dash-knop opnieuw bij de pure player.

5. Verjaardagse-mails
Laat oud-klanten zien dat u betrokken bent bij hun leven door ze een e-mail te sturen op hun verjaardag. U verleidt de klant met een mooie, persoonlijke korting, zodat hij snel bij u terugkomt om te winkelen.

Bron: Ometria.