Twinkle | Digital Commerce

Hoe scoor ik in Google?

2017-05-26
180101
  • 1:42

Veel online retailers zijn er dagelijks mee bezig: Google. Hoe kunnen ze hoger scoren in Google en hoe kunnen ze meer seo-verkeer aantrekken? Gelukkig zorgt Google er zelf ook wel voor dat deze vraag dagelijks actueel blijft door voortdurend zijn algoritme aan te passen. En gek genoeg zie ik toch bij heel veel bedrijven dat ze de basis nog niet op orde hebben, laat staan dat ze goed genoeg in kunnen spelen op de veranderingen in Google zelf.

Een standaardvraag die ik stel als ik bij een bedrijf gevraagd word om mee te kijken bij hun e-commmerce activiteiten, is of ik toegang kan krijgen tot Google Analytics en Google Webmaster Tools. Het eerste is meestal vrij snel gerealiseerd, het tweede zelden voorhanden. En dit terwijl in de Webmaster Tools vele inzichten te verkrijgen zijn die cruciaal zijn voor een verantwoorde seo-optimalisatieroutine. (Ik vermijd hier bewust het woord strategie …)

Nog steeds zie ik mensen zonder scrupules hun ranking controleren door zelf te zoeken in Google (wat jammer is) en deze resultaten ook zonder scrupules presenteren (wat ongelooflijk is). Deze inzichten zijn natuurlijk gewoon te verkrijgen in Webmaster Tools. Net zoals welke content-zoekwoorden Google voor jouw site relevant vindt. Het is altijd prachtig om te zien hoeveel tijd en energie er wordt gestopt in ‘seo-teksten’ terwijl Google denkt dat ‘sterren’, ‘winkelwagen’ en ‘addthis’ de meest relevante content-zoekwoorden voor je website zijn.

Ergens vraag ik me dan altijd af waarom ik dit wel weet (zonder dat ik seo, sea of wat voor kanaalspecialist ben) en een grote groep online marketeers/mensen dit niet weet. Heeft het te maken met een oneindige interesse om te willen weten hoe dingen zitten? Ben ik te druk met details? Of heb ik toevallig een super goed bureau gehad ten tijde van Truus.nl, waar men bereid was om hun inzichten en tools met mij te delen? Het antwoord hierop heb ik niet, maar ik hoop dat ik nog wat mensen kan helpen met mijn inzicht dat te weinig mensen dit inzicht hebben.