Twinkle | Digital Commerce

Alex Bloemendal: 'Ik koop alleen schoenen en kleding offline'

2017-05-27
180101
  • 2:53

Alex Bloemendal heeft zijn e-commerce carrière opgebouwd bij onder andere Thomas Cook, Neckermann, Bol.com en de Bijenkorf. Onlangs zei hij Travix vaarwel en begon hij bij Wehkamp. Eén van zijn motto’s is ‘samen’; samenwerken, samen kennis delen. ‘Zeg niet wat je niet wilt, maar wat je wel wilt’ is er ook één. En tenslotte: ‘Just do it.’

Tekst: Danielle Scheffer / Beeld: Twinkle/BBP Media

---------------------------------------------
Naam: Alex Bloemendal
Leeftijd: 43
Functie: manager e-commerce Wehkamp
---------------------------------------------

Inspiratie
‘Online heb ik drie grote inspiratiebronnen, dat zijn Thenextweb.com, Huffingtonpost.com en Wired.com. Ze laten me via een andere invalshoek kijken, ze geven andere ideeën. Zo helpen ze me met bedenken hoe je klanten het best kunt benaderen. Offline zijn mensen mijn belangrijkste bron van inspiratie. Ik luister graag naar de ideeën van collega’s, naar sprekers op congressen, en natuurlijk naar vrienden en familie.’

E-commerce
‘Het leuke aan e-commerce vind ik dat de branche erg breed is, en dat desondanks altijd de klant centraal kan staan. Je kunt altijd blijven focussen op de klant. Verder vind ik het interessant dat een site pas functioneert als alles eromheen het doet: de customer care, de logistiek, alles werkt samen met elkaar. Het zijn geen losse componenten. Het gaat om de samenwerking. En dat “samen” vind ik enorm belangrijk.’

Tempo
‘Op het gebied van e-commerce ontstaat er op dit moment een scheiding tussen bedrijven die harder en harder gaan, en organisaties die het eigenlijk niet bij kunnen houden. Wehkamp, Bol.com en Zalando, die gaan maar door. Van V&D had ik verwacht dat het de ontwikkelingen op tijd zou oppakken.

Daarnaast gaan de ontwikkelingen steeds sneller. Elke dag zijn er vernieuwingen. Je kunt je dagelijks verbazen over wat er allemaal mogelijk is. Daaruit concludeer ik dat we nog maar heel weinig weten. Ook hier komt mijn motto “samen” naar voren: het is van belang om samen te werken, om kennis te delen, om zo alles te kunnen volgen en bijhouden en benutten.’

Winkelen
‘Wat ik online aanschaf? Van alles, maar met name boeken, elektronica, media en nieuws. Alleen schoenen en kleding koop ik offline. Dat vind ik nog lastig voor wat betreft maat en pasvorm. Wehkamp heeft overigens sinds kort een nieuwe tool die helpt de juiste maat en pasvorm te vinden. Alweer een voorbeeld van samenwerking, met specialisten, om iets op te lossen.’

Vrije tijd
‘Ik vind mijn werk heel erg leuk en het is niet altijd makkelijk werk en privé te scheiden. Naast mijn reguliere baan geef ik colleges in e-commerce bij Beeckestijn. Maar dat vind ik zo leuk, is dat dan werken of lol hebben? Daarnaast breng ik graag tijd door met mijn gezin: we sporten, gaan fietsen, zijn in en om het huis. Ik heb drie jonge kinderen, ze zijn 3, 6 en 7, en ik speel graag met ze. Tenslotte doe ik aan yoga. Dat laat me elke week verplicht ontspannen. Het is een uit nood geboren hobby om rugklachten te voorkomen.’

Reizen
‘Op vakantie ga ik het liefst naar een land waar ik nog nooit geweest ben, en ik heb al best en groot deel van de wereld gezien. We zijn met onze kinderen in Vietnam geweest en dat ging prima. Ik trek liever rond dan dat ik op één plek blijf. Op mijn lijstje staat nog wel om met m’n gezin in Zweden op een zelfgebouwd vlot de rivieren af te zakken.

Later als ik groot ben …
‘Dat doet me denken aan een toepasselijk liedje, haha: later als ik groot ben dan word ik een ster, let maar op m’n woorden want ik schop het ver!’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2015.