Twinkle | Digital Commerce

Kasper Muileboom: 'Ik koop niet zoveel online'

2017-05-27
180101
  • 2:38

Kasper Muileboom heeft een retailcarrière opgebouwd bij Coolblue, V&D en Intergamma. Nu stort hij zich op zijn eigen bedrijf Revitailise. Daarin adviseert hij retailers hoe ze hun omnichannel strategie het best kunnen invullen. ‘Ik merk dat veel retailers niet weten hoe ze e-commerce en fysieke retail goed op elkaar moeten aansluiten zodat het elkaar gaat versterken.’

Tekst: Danielle Scheffer

Inspiratie
‘Ik raak eigenlijk altijd online geïnspireerd en niet offline; ik lees nieuwsbrieven en kijk graag naar websites als Frankwatching.com, Retailnews.nl en Retailwatching.nl. Frankwatching.com is vooral interessant vanwege alle nieuwe functionaliteiten. Deze websites laten alle actuele ontwikkelingen goed zien, geven inzicht en bieden oplossingen. Dat is ook mijn drijfveer: oplossingen vinden die op dit moment inzetbaar zijn om klanten in retail te helpen.’

Trend
‘De e-commerce branche boeit me enorm door de snelheid van alle ontwikkelingen en het inzicht in wat het effect is van je aanpassingen, dat je – ook heel snel – kunt krijgen. Alles is meetbaar, het kan in een hoog tempo, er zijn ten opzichte van retail veel minder fysieke beperkingen en met lage investeringen kun je al veel bereiken.’

Verschuiving
‘Als belangrijke e-commerce ontwikkeling zie ik de verschuiving naar omnichannel. Dat is vorig jaar echt begonnen en blijft met een flinke opmars bezig. Retailers breken zich het hoofd over hoe ze goed moeten aanpakken dat de klant één klantervaring over meerdere, eigenlijk liefst alle kanalen krijgt.

Gek genoeg koop ik zelf overigens niet zoveel online. Ik doe wel vaak een online storecheck voordat ik ga winkelen. Maar ik woon in het centrum van Rotterdam dus alle fysieke winkels zijn voor mij heel dichtbij.’

Vrije tijd
‘In mijn vrije tijd werk ik als vrijwilliger bij Talentcoach. Daar help ik als coach mensen die vaak in een sociaal isolement en/of financiële moeilijkheden terechtgekomen zijn om hun kracht/talent te (her)ontdekken. Deelnemers zijn gemotiveerd om hun leven weer op de rit te krijgen. Een coach-traject duurt gemiddeld acht maanden, ik heb dan om de week contact met de deelnemer. Daarnaast vul ik mijn vrije tijd met duiken, squashen, hardlopen en vliegtuigen spotten en ik ga graag met mijn vrienden borrelen en eten.’

Vakanties
‘Mijn ideale vakantie vindt plaats in een gebied waar ik me in een andere wereld waan. Zo ben ik het afgelopen jaar naar Brazilië geweest. Daar was de combinatie tussen het bezoeken van bezienswaardigheden in zowel grote steden als in het binnenland en ontspannen aan het strand geweldig. Bovenaan mijn verlanglijstje staat nu Noord-Korea. Ik wil heel graag een deel van de communistische wereld zien, het liefst een gesloten land. Daar is geen marketing, dus is er een heel andere dynamiek in de samenleving.’

Trots
‘Ik ben trots op de brede ervaring die ik afgelopen jaren opgedaan heb in zowel online als offline retail. En ik ben ook trots op het feit dat een aantal medewerkers uit mijn teams de afgelopen jaren zakelijk erg gegroeid zijn. Ik vind het mooi dat je mensen verder kunt helpen.’

Motto
‘Als ik later groot ben wil ik graag een mooie balans tussen een zorgeloos privéleven en een gevarieerd en uitdagend zakelijk leven. De combinatie geeft plezier en energie, wat je uitstraalt en doorgeeft. En dat laatste is meteen mijn motto: haal plezier en energie uit alles wat je doet.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2015.