Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: windproducten, stomalingerie en Huren.nl

2017-05-27
180101
  • 4:25

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Perfectwind.nl zag het in ‘wind’ als productthema, Seemego.nl verkoopt stomalingerie en Huren.nl is de Beslist.nl of Kieskeurig.nl van de huurmarkt.

Tekst: Danielle Scheffer

Voor de wind
Ronald Verriet zeilt al zijn hele leven en windsurft sinds een jaar of tien. Dat bracht hem ertoe de webshop Perfectwind.nl te beginnen. Hier verkoopt hij windgerelateerde producten voor onder meer windsurfen, zeilen en kitesurfen. En windsurfen kan tegenwoordig ook gewoon op het land - en in de winter zelfs op ijs.

‘Ik richt mij vooral op een aantal producten dat niet overal te koop is, bijvoorbeeld TurfDog windsurfboards voor op het land, en Burning Ice boards, waarmee je op ijs en sneeuw kunt surfen. Daarbij staat bij mij goede en persoonlijke service hoog in het vaandel.’ Naast de webwinkel Perfectwind.nl heeft eigenaar Verriet ook een fysieke winkel, Perfect Wind, in Weurt, bij Nijmegen. ‘Ik probeer juist die producten te vinden en te verkopen waar andere winkels niet aan willen beginnen. Ik heb een breed assortiment en kan snel uit eigen voorraad leveren.’ Verriet wil zijn klanten zo min mogelijk laten wachten. ‘We verzenden via PostNL en DPD.’ Maar klanten kunnen hun bestelling ook ophalen in de fysieke winkel.

Verriet, eerder freelance geluid-/theatertechnicus, wil ervoor zorgen dat de naam Perfect Wind een goede merknaam wordt, zodat hij producten kan gaan ontwikkelen onder die naam. Hij market zijn winkels en artikelen online via onder meer Adwords, Facebook, Twitter en Google+. Ook neemt hij deel aan beurzen en adverteert hij in diverse bladen.

Waar staat u over een jaar met Perfect Wind? ‘Ik hoop natuurlijk op een verdubbeling van de omzet zodat ik nog meer leuke producten op voorraad kan nemen. Ook zou ik de ruimte willen hebben om meer leuke acties naar vaste klanten te kunnen doen, bijvoorbeeld leuke gratis producten bij de bestelling. Verder zou ik in de toekomst graag een grotere winkel in de buurt van waterrecreatie willen openen.’

Betaalbare stomalingerie zonder poespas
Een aantal toevalligheden op een rij zetten Siemie Zandvliet ertoe zelf een webshop te beginnen in lingerie voor mensen met een stoma. Ze maakt de lingerie zelf van elastische kanten banden.

‘Als gevolg van een ziekte kreeg ik zelf een aantal jaar geleden een stoma. Toen ben ik gaan zoeken naar iets om me daarmee weer mooi en zeker te voelen. De bestaande initiatieven voor stomalingerie vond ik niet mooi, niet nuttig of te duur. Dus heb ik zelf een oplossing verzonnen: ik maak kanten banden’, vertelt Zandvliet. En toen ze er vervolgens toevallig achter kwam dat haar kantleverancier failliet zou gaan, kocht ze diens voorraad op om te zorgen dat mensen aan het materiaal konden blijven komen. Langzamerhand ontstond echter het idee om er zelf iets mee te doen. Het blijkt een interessante niche.

‘Sinds kort heb ik een heel kleine webshop. Ik maak en verkoop betaalbare stomalingerie zonder poespas, heel mooi en vrouwelijk. Stijlvol en comfortabel. Zodat mensen met een stoma of onzekerheden over hun buik toch kunnen zeggen: “See me go.” Vandaar de naam van de webshop: Seemego.nl. Ik maak mooie pakjes van de verkochte lingerie en geef er een persoonlijke touch aan.’ Hoewel ze de webwinkel in haar eentje runt, heeft ze veel hulp gehad van mensen om haar heen. ‘Ik heb vooral veel geleerd van de websitebouwer. Hij gaf me opdrachten als: “Nu moet je zorgen dat je artikelen aanmaakt in de shop; deze teksten heb ik van je nodig; heb je al aan drukwerk gedacht?”’

Zandvliet werkt vier dagen per week als coördinator van de vrijwilligers van Het Groninger Landschap en is daarnaast graag met Seemego.nl bezig, iets totaal anders: ‘Het voelt als een soort evenwicht. Maar mijn grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat mensen, die het op een bepaald moment in hun leven heel moeilijk hebben, een glimlach op het gezicht krijgen.’

Niet kopen maar Huren.nl
‘Je kunt Huren.nl zien als de Beslist.nl of Kieskeurig.nl van de huurmarkt. Wij verhuren zelf geen producten, maar we leveren dus de bezoekers, die op het punt staan te gaan huren, aan op de websites van de verhuurbedrijven.’ Aan het woord is Robert Middendorp, mede-eigenaar van Huren.nl.

Toen Middendorp in de markt de trend zag ontstaan van het ‘gezamenlijk gebruiken’ in plaats van ‘individueel kopen’, richtte hij in september 2013 met zijn compagnon Daniel Sloof Huren.nl op. De ondertitel luidt ‘Vind, vergelijk en huur’. Sloof richt zich vooral op de verhuurbedrijven, Middendorp haalt potentiële huurders naar de website. Samen zijn ze verantwoordelijk voor IT en user experience op de website. Inmiddels werken ze met zeven personen aan de site.

‘Naast c2c biedt de b2b- en b2c-huurmarkt legio mogelijkheden. Door de huurmarkt transparanter en toegankelijker te maken, verlaag je de drempel om te huren. Dat is ons doel.’

Op de website zijn 2.500 verhuurbedrijven gekoppeld aan de huurproducten. ‘Daarbij is er per product en per vestiging een specifieke link naar de website van het verhuurbedrijf gekoppeld. Dit maakt het systeem redelijk complex maar zorgt er wel voor dat bezoekers altijd kunnen zien welke producten bij welke verhuurbedrijven in hun buurt aanwezig zijn.’ Daarnaast zijn op de site tips en weetjes te vinden.

Afgelopen jaar besteedde Middendorp veel aandacht aan het in de markt zetten van het concept en het vergroten van de naamsbekendheid. ‘We adverteren op grote radiostations en werken aan de online vindbaarheid van onze huurproducten. Op het moment dat iemand iets wil gaan huren moet deze site top of mind bekend en aanwezig zijn.’

Inmiddels heeft de site ruim 220.000 bezoekers per maand. De plannen zijn ambitieus: ‘Over een jaar hoop ik maandelijks op 500.000 bezoekers en dat de meeste verhuurbedrijven in Nederland bij ons aangesloten zijn. Het zou mooi zijn als wij dan ook in het buitenland actief zijn.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2015.