Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Bloomon, Oorjuweel en Qeldr

2017-05-27
180101
  • 4:31

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Bloomon biedt een bloemenabonnement, Qeldr doet dit met 'mooie wijnen' en Het Oorjuweel verkoopt zelfgemaakte oorbellen.

Tekst: Ton Verheijen

Versere bloemen direct van de kweker
Verse bloemen zijn schaars. Tussenschakels als veiling en bloemist vreten tijd. Bovendien is vervoer in dozen niet bevorderlijk voor de versheid. Een abonnement op Bloomon.nl biedt uitkomst. Circa honderd kwekers bezorgen rechtstreeks bij Bloomon. De boeketten worden wekelijks thuisbezorgd - schuin afgesneden en in water uitgeleverd!

Bloomon wil de Nederlandse bloemenmarkt veroveren. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf met vijftien medewerkers (inkopers, marketeers, e-commerce specialisten, callcentermedewerkers, binders en stylisten) streeft ernaar binnen twee jaar 100.000 boeketten te verzenden. De oprichters Patrick Hurenkamp en Bart Troost hebben brede ervaring in e-commerce. Hurenkamp was eerder betrokken bij de oprichting van Hellofresh en Westwing. Troost bouwde aan webshops van MS Mode en Sapph.

Mooi. Maar waarom gaat Bloomon een succes worden? Hurenkamp: ‘Omdat dit concept nieuw is. Veel mensen vinden bloemen kopen gedoe, en de kwaliteit is niet best. Bij ons hoeft de consument de deur niet meer uit. De bloemen zijn echt verser omdat we schakels uit de keten hebben gehaald. Dat zorgt ook voor lagere kosten en versere bloemen dan eerdere online initiatieven uit de bloemensector. Een boeket van ons gaat soms wel twee weken mee.’

Bloomon werkt met een flexibel abonnement. Op de website kunnen klanten kiezen voor het formaat van het boeket en voor de bezorgfrequentie: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. De bloemen worden op dinsdag of donderdagavond aan huis bezorgd. Het abonnement is eenvoudig te wijzigen, te pauzeren of op te zeggen. De boeketten kosten 15, 20 of 25 euro, afhankelijk van het formaat.

Dat Bloomon zelf de samenstelling van boeketten bepaalt is ook vernieuwend. Hurenkamp: ‘Onze stylist zorgt voor combinaties waarin bloemen mogen opvallen, dus met bijzondere soorten, veel hoogteverschil en weinig bladgroen ter opvulling, zoals in traditionele boeketten. Daardoor gaan onze klanten positief over ons praten: “Goh, wie heeft dit boeket gemaakt?”’

Hippe oorbelmerken onder één dak
Stephanie Braun noemt zichzelf ‘oorbelfetisjist’. Gezien haar drukke baan als facilitair manager bij ING koopt ze vrijwel alles online, maar de juiste oorbellen vinden is echt een dingetje. Braun: ‘Zelfgemaakte oorbellen zijn er veel online, maar ik kon geen website vinden met mijn favoriete merken én een groot assortiment. Met mijn commerciële hart begon ik Hetoorjuweel.nl.’

Op Hetoorjuweel.nl kunnen alle fetisjisten sinds oktober terecht voor vijf exclusieve merken die betaalbare prijzen hanteren. Het merk Yz’bel heeft veel prachtige gekleurde stenen en goud. De oorbellen van Joid’Art hebben iets kunstzinnigs. Susanne Friis Bjorner staat bekend om haar prachtige stenen en mooie vormen. De stenen van Viva by Tendenza zijn heel bijzonder geslepen en Qudo heeft fraaie hangers met kleurrijke stenen.

‘Elk merk heeft duidelijk een eigen handtekening’, aldus Braun, die zelf geen dag de deur uit gaat zonder een mooi juweel in haar oren. Ze liet een webshop bouwen waarop je kunt zoeken op kleur, prijsklasse of type oorbel en ze beheert zelf het cms.

Het Oorjuweel staat voor ‘exclusief, modern en betaalbaar’. Klanten kunnen altijd bij Braun terecht voor advies. De bedoeling is de webshop uit te breiden met meer merken, maar voor nu richt zij zich vooral op een krachtige start van haar bedrijf. Om het initiatief bekendheid te geven liet ze persberichten maken, heeft ze zich aangemeld bij startpagina’s, maakte ze afspraken met bloggers (die haar naam noemen) en is ze actief met linkbuilding. Ook stond ze op de Kerstfair in Amsterdam om bekendheid te genereren.

Helemaal leuk, zou je denken, maar bekend worden is welhaast een dagtaak. Braun: ‘Poeh, het is veel werk hoor. Mijn advies aan andere starters? Niet achterover leunen zodra je website online is. Je moet er continu aandacht aan geven. Ik denk weleens: waar ben ik aan begonnen? Maar toch ben ik hier blij mee. Dit past heel erg bij me.’

Mooie wijnen zonder opgeblazen verhaal
Qeldr - spreek uit: kelder, de Q geeft het moderne tintje - staat voor pretentieloos van mooie wijnen genieten. ‘Wij willen niet met een hete aardappel in de keel over wijn praten. Vandaar ons simpele concept met maandabonnementen. Het elitaire is eraf’, aldus founder Joost van de Velde, die begin 2015 live gaat met Qeldr.nl. De consument kan kiezen uit drie smaakprofielen.

Een nieuwe generatie wijndrinkers moet Qeldr gaan omarmen. Millennials houden niet van stijve sterrenrestaurants en hebben ook totaal geen zin om gecompliceerd te doen over een lekker wijntje. Welnu, op Qeldr kunnen ze eenmalig hun bestelling plaatsen en kiezen uit de smaakprofielen ‘zacht en lekker’, ‘soepel en vol’ of ‘stevig en vol’ voor respectievelijk beginnende, gevorderde en ervaren wijndrinkers. Vervolgens loopt het abonnement en krijgen ze hun doosje thuis. Een maandje overslaan kan ook - even ‘pauze’ aanvinken.

De prijzen van een wijnabonnement (inclusief bezorgkosten) variëren van 49 tot 69 euro per doos van zes. Ook drie flessen voor 25 euro is mogelijk. De bestellingen worden bezorgd door Flespakket, een specialist in flessen, die samenwerkt met Postnl. Voor adviezen over de ideale serveertemperatuur, de beste wijn voor een etentje of vlekken in je overhemd is Qeldr bijna 24/7 aanwezig op Twitter.

Voormalig consultant Van de Velde is fulltime met het concept bezig maar moet er vooralsnog geld in stoppen. Met name de marketing is duur en tijdrovend, maar ook noodzakelijk, want groter worden is de ambitie. Over een jaar wil Van de Velde maandelijks vijfduizend klanten hebben. Mocht het evenwel bij vijfhonderd laaiend enthousiaste fans blijven, dan is het ook goed. ‘Wat we zeker niet willen is een grauwe middenmoter zijn.’

Van de Velde werkt samen met een programmeur, interaction-designer en register vinologe, met wie hij de wijnen selecteert. De meeste wijnen uit het assortiment zijn award winning en niet in de supermarkt te vinden. Van de Velde: ‘We stellen maandelijks een nieuw doosje samen, waarbij we altijd binnen het gekozen profiel blijven. Dan zit je sowieso goed.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2015.