Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Elizawashere.nl

2017-05-27
180101

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: Elizawashere.

Tekst: Mark Verduijn

Wie is Elizawashere.nl?
Eliza was here biedt online vlieg- en autovakanties aan rondom de Middellandse Zee en maakt deel uit van de Sundio Group. In 2014 verwacht commercieel manager Yuri Deutekom meer dan 40.000 passagiers op vakantie, goed voor circa 35 miljoen euro omzet. In de topmaanden januari en februari heeft Eliza was here 400.000 bezoeken.

Waarom een nieuwe website?
Net zoals bij anderen kon het design van Eliza was here na vijf jaar een opfrisbeurt gebruiken. In deze periode is het aantal mobiele gebruikers explosief gestegen. Inmiddels is de helft van de bezoeken met een smartphone of een tablet. Daarnaast komt het redesign voort uit een meer onderstrepen van de merkpropositie: genieten en onthaasten. ‘We willen meer bezoekers iets bieden - niet alleen de mensen die met ons op vakantie gaan, bijvoorbeeld zelf geproduceerde content als video's van een bestemming of recepten uit een lokaal restaurantje’, zegt Deutekom.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen aan de nieuwe website?
Er zijn bepaald geen kleine stapjes gemaakt. Niet alleen de look & feel ging volledig op de schop, ook zijn functionaliteiten toegevoegd en zijn veel teksten opnieuw geschreven. Even is overwogen om het contentmanagementsysteem te vervangen, maar daar is van afgezien.

Het design is veel meer visueel ingesteld dan voorheen, met meer ruimte voor foto's, illustraties en kleur, en minder ruimte voor tekst. Tel daarbij op de functionaliteit om accommodaties - door op het hartje te klikken - onder de favorieten te zetten, en je krijgt een Pinterest-achtige uitstraling. De site is responsive in zowel design als content. Als uitgangspunt voor design zijn de schermresoluties van de tablet (iPad) genomen, van daaruit wordt de site geschaald naar pc- of smartphone-schermafmetingen. Speciaal voor smartphones zijn contentelementen aangepast of weggelaten. Nieuw is verder de uitbreiding van thema's: naast huwelijksreizen zijn culinair, kinderreizen en duurzaam als thema toegevoegd.

Door het breder trekken van de website - niet alleen de focus op vakantieboekers, maar ook anderen relevante content bieden - wil Eliza was here meer top of mind blijven onder de doelgroep. Deutekom geeft aan: ‘Het doel is een zo sterk mogelijk brand image op te bouwen, waarbij vooral de benefits centraal staan. In het verlengde hiervan ligt er een focus op engagement. Dit vertaalt zich naar de groep repeaters - inmiddels 24 procent - die jaar op jaar toeneemt.’ Los hiervan streeft hij ernaar dat binnen twee jaar één op de drie boekingen met een mobiel apparaat zijn gedaan. Zo denkt hij de bestaande acquisitiekosten terug te brengen.

Is de website extern of intern ontwikkeld?
Het webdesign is van Fabrique. Dit bureau versloeg in een pitch drie concullega's. Deutekom:’Fabrique wist als geen ander ons merk-DNA te vertalen naar een nieuw, visueel design.’ De implementatie van het design en het ontwikkelen van de functionaliteiten was in handen van het Amsterdamse developmentbureau Emakina.

Is de deadline of het geplande budget overschreden?
Het geplande budget is volgens Deutekom nauwelijks overschreden. Qua planning ligt dat anders. Doel was om zes maanden eerder live te gaan. Toch is deze periode qua timing niet verkeerd, zo voor het boekingsseizoen 2015, dat in december begint. Vanaf het moment van eerste ideeën tot aan live-gang is er anderhalf jaar gewerkt aan de nieuwe site.

Wat zijn de geleerde lessen uit het project?
‘Je moet heel duidelijk de vooraf gestelde KPI's voor ogen houden. Er waren meerdere momenten tijdens het traject dat de neiging bestond om het project omvangrijker te maken dan nodig was’, vertelt Deutekom. ‘Een voorbeeld daarvan is het handschrift van Eliza. Op een geven moment was het idee om er niet één maar drie handschriften te ontwikkelen. Voordat je het weet, zit je met elkaar te praten welk handschrift zou passen bij welke uiting. Door je vast te houden aan vooraf opgestelde doelen, voorkom je tijdens een traject dat je te ver van de route afdwaalt.

‘Een tweede les is dat er te enthousiast is gestart, zonder dat ieder lid van het scrumteam [red: scrum is een methodiek waarin leden vanuit verschillende disciplines gezamenlijk tegelijkertijd aan een design- of softwareproject werken] aanwezig was. Uiteindelijk verlies je daardoor tijd.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
De accommodatiepagina wordt in het tweede kwartaal van 2015 een stuk dynamischer. ‘Momenteel bevat deze pagina een content-blok waarin Eliza de accommodatie beschrijft. Los van het feit dat deze tekst erg statisch is, veranderen er door de jaren heen diverse dingen. We willen dat dynamischer brengen, door een platform te ontwikkelen waar Eliza, accommodatie-eigenaren én klanten [lees fans, red.] met elkaar kunnen interacteren. Zo kan de accommodatie-eigenaar bijvoorbeeld berichten over zijn nieuwe pizzaoven. Eliza-fans kunnen daarop vervolgens reageren.’

Oude homepage van Elizawashere.nl

Nieuwe homepage van Elizawashere.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2014.