Twinkle | Digital Commerce

'Blokker Holding moet online topspeler in Nederland worden'

2017-11-08
180101

Blokker Holding wil een internetomzet boeken die recht doet aan zijn aanwezigheid in de fysieke winkelstraten. Ambitie: 10 procent van de omzet uit e-commerce. Aan Antoine Brouwer de taak om Blokker online op te stuwen. Hij leidt Nextail, waarin de digitale activiteiten van alle formules zijn verzameld.

Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Twinkle/ BBP Media

Met Nextail heeft Blokker feitelijk een nieuwe onderneming uit de grond gestampt. Op een modern kantoor in Amsterdam werken binnenkort ongeveer 75 e-commerce professionals aan de websites van onder andere Blokker, Leen Bakker, Intertoys, Marskramer en Bart Smit. ‘Ongeveer de helft van die mensen hebben we recent aangenomen’, vertelt Brouwer. Zelf kwam hij begin dit jaar over van Media Markt. Het plan voor een aparte online poot lag er toen al, erkent de directeur omnichannel: ‘Mij is gevraagd om de strategie te operationaliseren. Dat vergde een complete reorganisatie.’

De Blokker Holding, dat met twaalf winkelformules in elf landen 25.000 mensen aan het werk houdt, noteerde in 2013 een online omzet van 79 miljoen euro. Het webaandeel bedraagt daarmee nog geen 3 procent. De meeste formules verkopen al online en er werd ervaring op gedaan met click & collect.

Concentratie
Om de doelstelling van 10 procent online omzet te halen - ofwel 300 miljoen euro in 2017 - heeft Blokker nu de online marketing-, web development- en digitale verkoopactiviteiten geconcentreerd. Brouwer: ‘Het alternatief was om per werkmaatschappij meer in e-commerce te investeren, maar dat is minder efficiënt. En goed personeel is toch al schaars.’ De mensen op het kantoor van Nextail werken voor de verschillende ketens aan bijvoorbeeld webcontent of zoekmachineoptimalisatie. Per werkmaatschappij vormt een online formulemanager de linking pin met Nextail.

In de nieuwe opzet moet Blokker Holding uitgroeien tot ‘een online topspeler in Nederland’, zegt Brouwer. ‘De top-5, waar we ook in thuis horen.’ Momenteel wordt werk gemaakt van harmonisatie op technisch vlak. ‘Binnen een half jaar hebben alle webwinkels dezelfde motor’, benoemt Brouwer de overgang naar IBM WebSphere Commerce. De grootste sites draaien inmiddels al op dat platform. Mobiele sites zijn in de maak, waarvan de eerste drie nog dit jaar live moeten gaan.

Winkelvoorraad ontsluiten
Formule voor formule werkt Nextail ook aan het online ontsluiten van actuele winkelvoorraden. Brouwer: ‘Klanten kunnen producten straks reserveren en op komen halen. Op termijn zien we mogelijkheden om binnen een uur te gaan bezorgen vanuit de winkels. Geen andere partij beschikt over tweeduizend verkooppunten, waarvan er altijd wel één in de buurt zit.’

Hoewel het technisch zou kunnen, gaat Blokker het vooralsnog niet mogelijk maken voor webshoppers om aankopen bij een bepaalde keten bij andere ketens af halen; bij de Marskramer bestelde gootsteenontstoppers liggen straks niet bij Intertoys voor click & collect. ‘De klant weet niet dat de formules bij elkaar horen’, aldus Brouwer. Plannen voor een overkoepelend webwarenhuis zijn er dan ook niet.
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2014.