Twinkle | Digital Commerce

Drukwerkveiling.nl schrijft open brief aan 'defensieve' branche

2017-11-08
180101
  • 1:50

Drukwerkveiling.nl heeft vandaag een open brief geschreven aan drukwerkleveranciers en brancheorganisaties in Nederland. De nieuwkomer stuitte op veel weerstand. ‘Deze week is er zelfs een poging geweest tot een cordon sanitaire’, schrijft Drukwerkveiling.nl.
 
Drukwerkveiling.nl is pas een goede maand live. Op de site kunnen leveranciers bieden op opdrachten. Drukwerkveiling.nl fungeert feitelijk als een marketingplatform voor drukkers, die de start-up 5 procent commissie verschuldigd zijn over gesloten contracten. Dat is een tegemoetkoming voor onder andere de marketing, betalingen, plaatsingen en biedingen die Drukwerkveiling.nl verzorgt.

Top 20
Oprichter Maarten Roelofs laat in de brief van vandaag weten dat Drukwerkveiling.nl zich wil vestigen in de top 20 van de Nederlandse drukwerkmarkt, met een bruto verhandeld volume van 20 miljoen euro eind 2015. Dat houdt in dat de ‘transparante intermediair’ de komende anderhalf jaar zelf ongeveer een miljoen aan commissie overhoudt.

Adequaat antwoord
Bij Drukwerkveiling.nl zijn al meer dan zestig leveranciers en ruim negentig opdrachtgevers geregistreerd. Iedere werkdag komt gemiddeld één transactie tot stand. Het gaat om opdrachten die in veel gevallen anders bij Oost-Europese drukkers waren beland volgens Roelofs: ‘Geen enkele brancheorganisatie of kennisplatform heeft een adequaat antwoord gevonden op export naar Oost-Europa. Geen enkele inkooporganisatie met al haar overhead realiseert een stroom van nieuwe opdrachten tegen slechts 5 procent commissie.’

Drukwerkveiling.nl heeft besloten om alleen nog drukwerkleveranciers te bedienen die capaciteit hebben in Nederland of België, al hoeven de opdrachten daar niet per se te worden gedrukt.

Weerstand
Roelofs schrijft dat hij sinds de start van het veilingconcept contact heeft gezocht met kennisplatforms en brancheorganisaties, waaronder het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO). ‘Als ik het voorzichtig uitdruk, was de reactie veelal een tikje defensief van aard, als er al enige reactie kwam’, laat hij weten. Hij voegt toe dat er een poging is ondernomen om tot een ‘cordon sanitaire’ te komen; een lid van de KVGO roept andere leden in vakblad Graficus op om de veilingsite te weren.

Roelofs werkte eerder onder andere voor Speurders.nl. Ook was hij een periode e-commere manager bij de Telegraaf Media Group en eigenaar van online mediabedrijven. Met Drukwerkveiling.nl probeert hij nu de conservatieve drukwerkmarkt in beweging te krijgen.

NB: op 28 oktober 2014 vindt het B2B E-commerce Congres plaats in Houten.