Twinkle | Digital Commerce

Drie redenen voor een tms

2017-05-28
180101
  • 2:05

Op 6 mei was de eerste Digital Data Tips Tuesday (#DDTT) in Amsterdam. Tag management was het onderwerp. Er werd uitgelegd wat het is, hoe het implementatietraject eruit kan zien en wat de toekomstige ontwikkelingen zijn. Tag management kan ertoe leiden dat je meer kunt meten/experimenteren, waardoor je meer leert en uiteindelijk ook meer converteert. Hier drie redenen voor een tag management systeem.

Tekst: Reinout Wolfert

1. Houd het overzicht, zorg voor goed beheer en voorkom incidenten
Voordat je start met tag management zijn er vaak al tags op je website. Die worden vaak hard coded opgeslagen op je pagina's of in het content management systeem (cms) van je website geplaatst. Hiervoor is je cms niet bedoeld. Je merkt dat, wanneer het aantal tags groter wordt, je door de bomen het bos niet meer ziet en behoefte hebt aan een goede beheeromgeving, waar je in eenvoudige overzichten kunt zien op welke pagina's welke tags staan en of ze nog actief zijn. Deze beheeromgeving biedt een tag management systeem (tms). Je houdt controle op de tags die op je site staan. Je hoeft niet meer te grasduinen in je cms, want je tms zorgt voor overzicht en kwaliteit.

2. Verkort je time to market en bypass je IT-releases
Tags zijn stukjes code. In sommige organisaties komt het voor dat tags enkel geplaatst of aangepast mogen worden via een IT-release. Wanneer je een tms gebruikt kun je sneller de tags plaatsen en aanpassen, waarbij je de kwaliteits-check nog altijd aan IT kunt laten. Het voordeel is dat je niet hoeft te wachten op een release, maar dat je direct, met goedkeuring van IT, tags kunt plaatsen en aanpassen. Hiermee kun je sneller campagnes online zetten (die bijvoorbeeld gebruikmaken van retargeting en/of conversiepixels) en ben je niet afhankelijk van de releasedata binnen je organisatie.

3. Wees voorbereid op de toekomst
Tag management systemen bieden je de mogelijkheid om een code (tag) op je site te plaatsen. Deze code kan praktisch alles doen. Nu heb je aparte tools voor aparte functionaliteiten als AB-testen, personalisatie en targeting. In de toekomst kan het zijn dat je niet meer voor elke functionaliteit een aparte tool hoeft te hebben, maar dat je tms deze taken overneemt. Door nu al te investeren in een tms kun je later kosten besparen!

-----------------------------------------------------
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert (freelance conversiespecialist) voor het online analyse en optimalisatie plaform Webanalisten.nl. Het gehele artikel is terug te lezen op http://anali.st/3redenentms. Meer informatie over de Digital Data Tips Tuesday vind u op http://digitaldata.tips.
-----------------------------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2014.