Twinkle | Digital Commerce

Abo-commerce spelers stoppen ermee

2017-05-27
180101
  • 1:17

In korte tijd zijn veel initiatieven in subscription commerce ofwel abo-commerce gestaakt. Online verkoop op abonnementsbasis is lang niet voor iedere aanbieder lucratief gebleken. Glossybox, inmiddels vertrokken uit Nederland, liet deze week weten wel winst te draaien.

Het Duitse Etailment somt een aantal partijen op die recentelijk zijn gestopt met hun abonneegedreven business. DirectGroup Germany, onderdeel van Bertelsmann, heeft met ingang van deze maand de stekker getrokken uit Mamibox en het bedrijf zou ook PinkBox, LuxuryBox en MyJewelStars willen sluiten. Ook Mansbox, opgezet door het Duitse bureau DotSource, Tampons For You en Hundewunderbox bleken geen succes.

Glossybox
Misschien wel naar aanleiding van de negatieve berichtenstroom heeft Glossybox laten weten dat er sinds kort winst wordt gemaakt. De Duitse start-up realiseerde een snelle internationale expansie, maar het trok zich daarna terug uit onder andere Nederland. Aan de Duitse tak van de Wall Street Journal vertelt oprichter Charles von Abercron dat het bedrijf een zware periode achter de rug heeft, waarin ook de activiteiten in Italië, Spanje en Polen werden gestaakt. Von Abercon hoopt 2014 net als vorig jaar af te sluiten met een omzet van ruim 30 miljoen euro.

JustFab
Waar Glossybox verdween - de activiteiten voor de Nederlandse markt werden overgenomen en als Prettybox voortgezet door Waat Media - maakte de Amerikaanse subscription commerce pionier JustFab dit jaar in stilte zijn entree in Nederland. In augustus vorig jaar fuseerde JustFab met concurrent ShoeDazzle.

Lees ook: Abo-commerce: hype of serieuze business? (Twinkle 5-2012).