Twinkle | Digital Commerce

Online retailers laten bergen reclamegeld liggen

2017-05-27
16001461
  • 1:25

Online retailers laten honderden miljoenen aan inkomsten liggen doordat ze hun bereik niet vermarkten, stelt OC&C in een recent rapport. Ze concentreren zich op de verkoop van producten en vergeten dat ze kunnen verdienen aan advertenties op hun sites.

OC&C nam de inzet van webwinkels als reclamedragers in Groot-Brittannië onder de loep. Het bureau becijferde dat slechts twee van de tien grootste Britse retailers mediaruimte verkopen aan derde partijen online, terwijl acht van de tien grootste Amerikaanse retailers dat doen. Daarbij gaat het onder andere om display advertising, relevante productadvertenties en gesponsorde links.

Gemiste kans
Volgens de strategy consultants van OC&C laten Britse retailers samen meer dan 1 miljard pond aan potentiële inkomsten liggen. Vorig jaar verdienden ze nog geen 150 miljoen pond aan webreclame, bijna drie keer zo weinig als de nog niet half zo vaak bezochte Britse nieuwssites deden. Uit het onderzoek van OC&C, 'Creating value from every visit', bleek dat slechts weinig webshoppers zich storen aan reclame van andere partijen op sites van retailers.

Verdienen aan bezoek
Advertenties vormen een ‘enorme onaangeboorde omzetbron’ van online retailers, aldus OC&C’s Anita Balchandani tegen de Britse vaktitel RetailWeek. Ook als ze zelf geen producten verkopen, kunnen ze verdienen aan hun bezoek. In de Verenigde Staten, waar de markt op dit punt verder is geëvolueerd, zijn specialistische partijen als HookLogic, Triad Retail Media en OwnerIQ opgestaan om retailers te helpen munt te slaan uit hun bereik. Ook Bazaarvoice is op deze markt actief geworden, met de acquisitie van Longboard Media eind 2012.

Infographic
OC&C heeft enkele van de belangrijkste bevindingen uit zijn onderzoek gebundeld in een infographic.