Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Missetam.nl

2017-11-09
180101

Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer bracht hij een bezoek aan Missetam.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

-------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:

- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)

Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen.
-------------------------------------------------

Algemene eerste indruk +
De homepage van missetam.nl heeft een vriendelijke en lichte uitstraling, met paarse, groene en beige elementen op een witte achtergrond. Alle ondersteunende afbeeldingen met aantrekkelijke lachende jongedames hebben een groene achtergrond van planten, gras en bomen. Dat zal niet toevallig zijn, gezien het lenteseizoen. De pagina straalt al met al een vrolijk zomer/lentegevoel uit.

De header is clean en overzichtelijk, met natuurlijk het hoofdmenu en belangrijke linkjes naar supportonderdelen en de blog. Net onder de header valt het oog direct op de mededeling dat verzending gratis is. Een fijne binnenkomer!

Onder de sfeerbeelden en promobanners staat een rij producten afgebeeld. Meestal zijn dit willekeurige producten die veranderen bij elke paginawissel. Maar in dit geval zijn het steeds dezelfde vijf producten, waarvan er twee afgeprijsd zijn.

De pagina eindigt een stukje saaier dan hij begon, want scroll je verder dan volgt een paginabreed beige tekstvlak met een promopraatje voor Miss Etam dat naar mijn idee weinig toevoegt aan de homepage. Daaronder volgen drie kadertjes met wat zinvollere service-informatie. Maar ook deze zijn spaarzaam vormgegeven. Hierdoor is er een groot verschil met het deel dat bij veel mensen above the fold zal zitten en het deel below the fold. De verhouding is een beetje zoek voor mijn gevoel.

Een ander kritiekpuntje is het logo linksboven. Dat stoort mij nogal. Het is in tegenstelling tot de rest van de opmaak niet strak en duidelijk omlijnd, maar een naar buiten toe vervagende afbeelding. Al met al is het logo behoorlijk dominant en door de afwijkende vormgeving irritant aanwezig. Een storend logo, dat kan toch niet echt de bedoeling zijn.

Aanbieder ++
Contact en bereikbaarheid ++
De informatie over de contactmogelijkheden is snel te vinden in de sectie klantenservice. Miss Etam is te bereiken via telefoon, mailformulier en postadres. De telefonische bereikbaarheid is uitstekend, want de klantenservice is door de week van 9 tot 21 uur geopend en in het weekend van 12 tot 18 uur. En dat ook nog eens geheel gratis. Natuurlijk kun je daarnaast ook terecht bij een van de fysieke vestigingen.

Mijn testmailtje werd 10 minuten later al beantwoord. Een hele fraaie responstijd!

Algemene voorwaarden en privacyreglement +
De algemene voorwaarden van Miss Etam zijn te lezen als een reguliere webpagina, maar ook als pdf. Vreemd genoeg staan er twee pdf's op de pagina, die verschillend zijn vormgegeven, maar zo te zien gelijke inhoud hebben. Waarom hiervoor gekozen is zou ik niet weten. In alledrie de gevallen gaat het zo te zien om de Thuiswinkel.org-voorwaarden.

De privacy policy, zoals Miss Etam het noemt, wordt apart van de voorwaarden aangeboden. Het is een duidelijke tekst, waarin ook wordt verwezen naar de klantenservice in geval van vragen. Ook cookies worden in het privacyreglement kort besproken, maar er is ook nog een aparte pop-up met informatie voorhanden via een linkje in de footer. Via dit pop-upje kun je ogenschijnlijk zelf actief je cookie-instellingen bepalen, maar ondertussen zijn er al cookies geplaatst en die worden niet verwijderd door het kiezen voor geen cookies via het pop-upje. Dus het nut van deze instelling ontgaat me eerlijk gezegd.

Social media ++
Miss Etam maakt volop gebruik van social media; de keten is actief op Twitter, Facebook en Pinterest. Daarnaast wordt een blog bijgehouden.

Website ++
Vormgeving +
De Miss Etam-website heeft een frisse en vriendelijke uitstraling en ziet er verzorgd uit. De belangrijkste steunkleur is beige. Die kleur zie je terug in alle menu's, in kaders en in de footer. Daarbij worden paarse en groene elementen gebruikt ter aanvulling.

Ook linkjes zijn veelal paars, al dan niet onderstreept. Maar er zijn daarnaast ook zwarte onderstreepte links en gewone paarse tekst. De ontwerpers zijn hierin dus niet helemaal consequent en daardoor zit je toch vaker dan nodig met je muis te hoveren om te kijken of iets een linkje is of niet.

De webshop heeft een klassieke, strakke indeling met header, footer, linker- of rechterkolom en contentdeel. Veel rechthoekige kaders en menu's hebben licht afgeronde hoekjes, zwaardoor ze net even wat vriendelijker ogen. Door de vertrouwde indeling heb je een prettig overzicht over de site. Op de meeste categoriepagina's is een stemmige subheader geplaatst.

Zoals het een goede webwinkel betaamt zijn er bij de meeste artikelen enkele mooie vrijstaande productfoto's beschikbaar, waarop je bovendien kunt inzoomen. Helaas wordt hierbij geen gebruik gemaakt van een lightbox waarin de hele vergroting in beeld komt, maar wordt de vergroting binnen het kader van de kleine foto gehouden. Dat is lastig want je moet dan continu met je muis het product alle kanten op slepen om het van alle kanten te kunnen bekijken. Je krijgt daardoor geen goed overzicht.

Hoewel er vrij veel verschillende informatie wordt weergegeven in de informatiekaders op de productpagina's, zorgt de rustige vormgeving en voldoende witruimte tussen de onderdelen ervoor dat de pagina's niet te druk overkomen.

Navigatie en structuur ++
In het hoofdmenu staat niet zoals gebruikelijk bij kledingwinkels een indeling in kledingsoorten of collecties. Het eerste item is Collectie. Daaronder hangt een mooi vormgegeven megamenu met alle collecties. Daarnaast zijn er hoofditems voor winkelen op pasvorm (met megamenu), een afdeling met samengestelde outfits, de nieuwe collectie en een uitverkoopsectie.

Naast het hoofdmenu is er nog een zijmenu met alle subrubrieken. Na keuze voor een subcategorie verschijnen soms nog links naar eventueel daaronder liggende rubrieken. Dat werkt allemaal uitstekend.

Onderaan de site staat op een vaste positie, los van de footer, nog een extra menu met links naar diverse servicegerichte onderdelen, zoals klantenservice, maten, winkels, et cetera. Het is goed om dit soort info los van de inhoudelijke menu's aan te bieden, want het komt de overzichtelijkheid ten goede.

Selecteren, sorteren en zoeken +/-
De filter- en sorteeropties verschijnen aan de bovenkant van de productoverzichten na de keuze voor een bepaalde categorie. De beschikbare filters verschillen een beetje per rubriek, maar meestal kun je filteren op maat, kleur, prijs, rubriek en collectie. Het is handig dat je daarbij meerdere keuzes kunt maken. De gevonden producten kun je ook nog sorteren op prijs, aanbevolen, beoordeling en nieuw binnen.

De zoekfunctie van een webwinkel is altijd interessant, omdat hier grote verschillen zijn in werking, kracht en gebruiksgemak. Miss Etam doet het wat dit betreft heel goed. Bij invoer in het zoekvenster verschijnen er gelijk woordsuggesties, zelfs met het aantal treffers erbij vermeld. Er worden maximaal vijf woordsuggesties gegeven, aangevuld met maximaal vijf productsuggesties inclusief afbeelding.

De zoekfunctie valt echter door de mand wat betreft zoeken op woorden en delen van woorden. Dat gaat namelijk niet. Als je ‘broeken’ intypt krijg je nul resultaten. Je krijgt zelfs niet eens een foutmelding. De zoekbutton achter het zoekveld is dus zinloos, want zoeken op de traditionele wijze werkt niet. En ook zul je geen resultaten of zelfs suggesties krijgen bij typfouten en delen van woorden. Het zoekveld reageert alleen direct op wat je invoert. En dan ook alleen op wat er blijkbaar in de backend als zoekterm is vastgelegd. Er wordt niet in de productbeschrijvingen gezocht. Kortom, de zoekfunctie denkt leuk mee tijdens de invoer, maar laat je in de steek bij echte zoekopdrachten.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid +
Missetam.nl is in technisch opzicht behoorlijk bij de tijd. Er worden behoorlijk veel moderne technieken gebruikt die het gebruiksgemak vergroten. Er zijn allerlei lightbox-functies, uitklapvensters en -menuutjes, accordeons, de zoeksuggestie die hierboven besproken is, quickviews in de productoverzichten, en soepel werkende filter- en sorteeropties. Dit werkt allemaal als een tierelier.

Helaas is de site niet responsive, dus daar is nog winst te halen, zeker als je weet dat er steeds vaker 's avonds op de bank wordt geshopt via tablets en smartphones. Het ontbreken van beeldvullende productafbeeldingen vind ik ook eigenlijk not done voor een kledingwinkel. En de enigszins beperkte zoekfunctie doet ook afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid van deze website.

Teksten en informatievoorziening ++
Bezoekers worden getutoyeerd op missetam.nl en daar kan ik me goed in vinden, gezien de doelgroep. De teksten zijn vlot en foutloos, de bondige productomschrijvingen beeldend. Niks mis mee. En dat geldt ook voor de informatievoorziening als geheel. De klantenservice heeft uitgebreide informatie over alle onderwerpen waar je als bezoeker en klant van missetam.nl mee te maken kunt krijgen.

E-commerce +
Informatievoorziening bestelproces ++
Miss Etam geeft in de klantenservice ook ruime informatie over het bestelproces, de betaalmogelijkheden, de verzending en retourneren.

Bestellen en betalen ++
Het bestellen verloopt vanaf de winkelwagen in een beveiligde omgeving via gebruikelijke stappen, die visueel worden aangeduid tijdens het bestelproces. Je kunt daarbij ook teruggaan naar vorige stappen, waarbij de informatie bewaard wordt. Het adres wordt automatisch opgezocht na invoer van je postcode, je kunt kiezen voor de bezorgdatum, en voor bezorging overdag of 's avonds. Ook kun je je order afhalen in een winkel of DHL-servicepunt. Ook aan mensen die nog even de algemene voorwaarden willen bekijken voordat ze op de betaalknop drukken is gedacht. De voorwaarden worden daarbij in een handige lightbox getoond. Kortom: dit heeft Miss Etam allemaal goed voor elkaar.

Je kunt betalen via iDeal, creditcard en vooruitbetalen. Achteraf betalen (binnen 14 dagen) is ook mogelijk, maar die optie kost wel een kleine 9 euro. Bestellingen tot 20 uur worden de volgende dag afgeleverd.

Testbestelling ++
Meestal bestel ik voor de review een klein artikel, zodat ik meteen kan zien hoe een bedrijf omgaat met verpakkingen voor kleine producten. Soms worden die in idioot grote verpakkingen verzonden. Maar Miss Etam doet het heel goed. Ik bestelde een sjaaltje en dat werd de volgende dag (een zaterdag) gewoon via de brievenbus in een stevige plastic zak bezorgd. De verpakking was ook nog eens voorzien van een plakstrip om zo nodig in dezelfde verpakking te kunnen retourneren. Daar kunnen veel webshops een voorbeeld aan nemen. Het bestelproces werd begeleid door keurige voortgangscommunicatie via de mail.

Conclusie ++
Miss Etam heeft een prima webwinkel. Grote missers heb ik niet ontdekt, hoewel er natuurlijk ook wel wat verbeterpunten zijn. Hiervan is de wat beperkte zoekfunctie het belangrijkst. Als het bedrijf deze weet te verbeteren en ook zorgt dat er een responsive of mobiele site komt, dan zou er nog maar weinig te verbeteren zijn. Een regelrechte aanrader dus!

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2014.