Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: 'Je geeft wat en je krijgt wat'

2017-05-27
180101
  • 4:33

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt. Frederieke Wieberdink vond het in een app om kinderkleding te ruilen, Ruud Scholten en Jasper Allersma openden een webwinkel in port en twee mannen met Deens bloed startten The Cloakroom in Nederland.

Tekst: Janine Purola

Ruiljekeertjes: 'Je geeft wat en je krijgt wat'
Vanuit haar werk bij een kinderkledingwinkel is Frederieke Wieberdink Kindermodeblog.nl gestart. Via deze site deelt Wieberdink, inmiddels samen met een team van bloggers, inspiratie en tips op het gebied van online kinderkledingshops, -merken en -trends. 'Ik heb hierdoor enorm veel geleerd over de kindermodebranche én over het surf- en koopgedrag van ouders. De app Ruiljekleertjes is daaruit voortgevloeid.

Bijna alle ouders lopen tegen het probleem aan dat hun kinderen snel uit hun kleding groeien. De app Ruiljekleertjes, die begin dit jaar is gelanceerd en momenteel beschikbaar is voor iPhone, iPad en iPod touch, maakt het mogelijk om gemakkelijk en snel kinderkleding te ruilen. `Door Kindermodeblog.nl ben ik continu met ouders in contact en ik ben zelf ook moeder', vertelt Wieberdink. `Ik hoor heel vaak dat het zo zonde is dat kinderen zo snel uit hun kleren groeien en dacht: daar moet toch iets op te verzinnen zijn? De oplossing moet snel werken want ouders zijn vaak al druk genoeg. De app Ruiljekleertjes is de uitkomst. Je geeft wat en je krijgt wat, daar wordt iedereen blij van.'
Door Kindermodeblog.nl heeft Wieberdink al een grote achterban opgebouwd waardoor ze de app direct in de doelgroep weg kon zetten, vertelt ze. `Uiteraard maak ik daarbij gebruik van alle social media-kanalen. Verder ben ik veel bezig met de pr van mijn app door contacten met printmedia. Ook heb ik een promotiefilmpje laten maken en is de app officieel gelanceerd tijdens een feestje op 5 februari in Utrecht.'
Wieberdink heeft grote plannen met de mobiele applicatie. Zo is het haar ambitie om de app internationaal uit te rollen. `Maar first things first', zegt ze. `Eerst wil ik Ruiljekleertjes in Nederland op de kaart zetten en dat begint met de lancering van een Android-app binnenkort.'

__________

Vinhodoporto.nl: 'Nog veel te ontdekken met port'
'Het online aanbod van wijn en drank is vrij groot, maar een shop volledig gericht op de verkoop van port bestond nog niet. In dat gat zijn wij gesprongen met Vinhodoporto.nl', vertelt Ruud Scholten, samen met Jasper Allersma oprichter en eigenaar van de webwinkel.

'Het ondernemen zit in ons bloed. Met de drive om te ondernemen zijn we daarom op zoek gegaan naar een gat in de markt. Hierbij hebben we onze eigen passie voorop gesteld: wijn en alles wat daarmee te maken heeft', legt Scholten de beweegredenen achter de online winkel uit.
Door enkel een assortiment van portwijnen aan te bieden, wil het duo zich onderscheiden in de markt. 'Dankzij dat specialisme en onze brede productkennis kunnen wij onze klanten goed adviseren, zowel telefonisch als via e-mail. Daarnaast proberen wij consumenten enthousiast te maken over port door proeverijen te organiseren.' Bij dit laatste ligt ook de grootste uitdaging voor het tweetal, laat Scholten weten. 'Port wordt in Nederland vooral gedronken tijdens Kerstmis en Pasen, maar wij willen de verkoop het hele jaar door stimuleren. Daarnaast willen we een breder en jonger publiek enthousiast maken over port. Zo is bijvoorbeeld een witte port in combinatie met tonic heerlijk in de lente en zomer. Er is nog veel te ontdekken door Nederlanders en Belgen op het gebied van port en daar willen wij voor zorgen.'
De twee ondernemers willen aankomend jaar de wijngaarden van Portugal verder ontdekken en het assortiment uitbreiden. Daarnaast willen ze de bedrijfsvoering en de relaties met leveranciers optimaliseren. `Wij blijven ons namelijk verbazen over de zeer conservatieve houding van sommige leveranciers en fabrikanten. Wij hopen dat op korte termijn meer leveranciers de weg naar IT en de digitalisering van assortimenten weten te vinden', aldus Scholten.

__________

The Cloakroom: 'Meer gemak door een personal shopper'
Over het algemeen staan mannen niet te springen om uitgebreid te gaan shoppen. Dat geldt in ieder geval voor Asbjørn Jørgensen. Voorheen nam een vrouwelijke ex-collega hem daarom op sleeptouw waarbij zij de outfits voor hem uitzocht terwijl hij rustig een kopje koffie kon doen. 'Ideaal', aldus Jørgensen. Vanuit deze aanpak is het idee voor The Cloakroom ontstaan, dat hij samen met Kasper Brandi is gestart.

'The Cloakroom is een online winkelconcept dat de moderne man van nog meer gemak wil voorzien door middel van een personal shopper', aldus de twee ondernemers. Gebruikers kunnen zich aanmelden op Thecloakroom.nl door een stijlquiz te doorlopen. Elke klant krijgt een personal shopper toegewezen en die personal shopper gebruikt de ingevulde informatie uit de quiz plus een telefonische stijlsessie om een profiel te kunnen schetsen van zijn maten, voorkeuren en wensen. Wanneer de personal shopper een duidelijk beeld van de klant heeft, selecteert zij tien tot vijftien kledingstukken voor hem en stuurt deze in een box toe. 'De complete service, inclusief verzend- en retourkosten, is kosteloos', laat Jørgensen weten.
De klant heeft tien dagen om de kleding te passen en te beslissen of en welke kledingstukken hij wil houden. 'Vervolgens wordt er contact opgenomen met de klant voor feedback over zijn box. Op die manier proberen onze personal shoppers steeds beter op de behoefte van de klant in te spelen.'
The Cloakroom is ook offline actief met een showroom in Amsterdam. Brandi: 'Daar kunnen mannen ons concept ervaren. Ze hebben in de showroom de mogelijkheid om de collecties te bekijken en kennis te maken met onze personal shoppers.'
De heren, beiden met Deens bloed, hebben dit initiatief vorig jaar mei in Nederland gelanceerd en afgelopen februari hebben ze het concept ook in Denemarken geïntroduceerd. 'Deense mannen worden gelinkt aan een van onze Deense personal shoppers vanuit het hoofdkantoor in Nederland. Ook voor hen geldt: gratis service, levering en retour.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2014.