Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van… Shoestring

2017-05-27
180101
  • 3:44

In de rubriek Voor & Na vertellen webwinkeliers en e-commerce organisaties over de nieuwe webwinkel. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: Shoestring.

Tekst: Mark Verduijn

Wie is Shoestring?
Shoestring is een online reisorganisatie. Op de website kunnen bezoekers meer dan tachtig avontuurlijke groepsreizen boeken naar bestemmingen in het Midden-Oosten, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika en Azië. Shoestring richt zich op singles en koppels tussen de vijfentwintig en vijfenveertig jaar die bij een rondreis kiezen voor gemak en gezelligheid van een georganiseerde groepsreis. Deze doelgroep is volgens Shoestring het backpacken en de hostels ontgroeid en op zoek naar iets meer comfort in accommodatie en vervoer.

Oude homepage van Shoestring.nl.

Waarom een nieuwe website?
Medio december vorig jaar ging de nieuwe Shoestring-site live. Jacco Holterman, supervisor off- en online marketing zegt daarover: ‘De nieuwe site is een stuk visueler dan de oude site. Dat past bij onze doelgroep, een generatie die steeds visueler wordt. In de uitstraling moesten we scherper zijn naar onze doelgroep en onze propositie beter over het voetlicht brengen. De oude site had bijvoorbeeld op de homepage geen afbeeldingen van onze reizigers, terwijl bezoekers zich wel graag willen identificeren met hun medereizigers. Op de nieuwe site staan foto’s van onze klanten.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er ook functionaliteiten aan toegevoegd?
‘Het is vooral een meer eigentijds design dat aan onze doelgroep laat zien dat we met de moderne tijd mee gaan. Daarnaast is het ontwerp onder andere gebruikersvriendelijker geworden wat betreft het filteren en het maken van een keuze uit het reisaanbod. Er zijn geen functionaliteiten aan de nieuwe site toegevoegd. Wel zijn sommige functies gewijzigd. Zo heeft de bestemmingselectie niet alleen een andere look & feel, maar is deze ook verhuisd van de linkerkolom naar het midden van de homepage, zodat die nog beter in het oog springt wanneer de mensen op de site komen. Verder is ook de eerste selectie vereenvoudigd. Voorheen konden bezoekers bijvoorbeeld kiezen uit zeven reistypes, tegenwoordig zijn er dat nog maar drie: groepsreizen, singlereizen en maatwerkreizen.’

Nieuwe homepage van Shoestring.nl.

Wat zijn de verbeteringen van de nieuwe website?
‘De echte vuurdoop komt pas na 18 januari (dit interview vond eerder plaats in januari, red.), wanneer de tv-campagne - die de bezoekersaantallen gaat aanjagen - is gestart. We zien op dit moment al dat de eerste cijfers positief stemmen. Mensen komen dieper in de site binnen en dan met name op de Groepsreizen- en Singlereizen-pagina. Dit heeft geresulteerd in een verlaging van het bounce-percentage met 9 procent. Daarnaast trekken we veel meer bezoek uit Google organisch, +81 procent, aangezien de zoekwoorden “groepsreizen” en “singlereizen” een hoog zoekvolume hebben en de content op deze pagina’s hier goed op aansluit. Ook is het conversiepercentage met 19 procent gestegen.’

Op welk onderdeel van de nieuwe website bent u persoonlijk het meest trots?
‘Het feit dat het ons, naar onze mening, gelukt is om het visuele aspect zo duidelijk en op een voor de doelgroep herkenbare manier naar voren te brengen.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
‘Voor het design hebben we gebruikgemaakt van ons vaste externe bureau Bigtrees uit het Belgische Gent. Voor het doorvertalen van het design naar html, CSS enzovoort is onze IT-partner Qite ingeschakeld. Binnen Shoestring was er vanuit de afdeling marketing een medewerker verantwoordelijk voor de projectleiding.’

Is het geplande budget overschreden?
‘Nee, het geplande budget is niet overschreden. Hoeveel het budget was, zeg ik liever niet. Wel is de doorlooptijd van het project iets uitgelopen. We zijn op 1 juni 2013 begonnen en de site ging medio december live; twee weken later dan voorzien.’

Wat zijn de geleerde lessen uit het project?
‘Een ontwerpproces van een nieuwe website kent meerdere fasen met veel verschillende concepten. Op een bepaald moment worden er weleens keuzes gemaakt die achteraf worden gewijzigd. Zulke keuzewijzigingen zorgen altijd voor een (kleine) vertraging. Hetzelfde geldt voor zaken die je aan het begin van het ontwerpproces onvoldoende concreet invult. Ook dat leidde in ons geval tot minder efficiency, maar heeft uiteindelijk wel het resultaat opgeleverd dat er nu staat.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
‘De teksten, met name voor de bestemmingen, kunnen nog bondiger; to the point. En we willen meer videocontent. Niet alleen in de vorm van bestemmingsfilmpjes, maar ook korte shots. Bijvoorbeeld highlights van de reis die we kort in bewegend beeld laten zien. Dat is minder statisch dan een stilstaand beeld en meer gericht op de verbeelding dat de websitebezoeker zichzelf daar daadwerkelijk ziet. Ten slotte zijn we op dit moment bezig met een usabilityonderzoek waaruit ook nog een aantal verbeterpunten zullen komen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2014.