Euretco Sport, een serviceorganisatie voor sportwinkeliers, is bijna klaar met de ontwikkeling van Jouwsportzaak.nl. Zelfstandige winkeliers kunnen aanhaken op het platform en zo op een laagdrempelige manier online verkopen.
Dat zegt Emiel Poiesz, general manager van de sporttak, in een relatiemagazine van Euretco. In het decembernummer noemt hij de lancering van Jouwsportzaak.nl ‘een belangrijke stap voorwaarts in onze dienstverlening voor onze ondernemers’. Euretco streeft ernaar om in maart al 35 ondernemers te hebben aangesloten op het platform. Zij kunnen de look and feel van de verkoopomgeving naar hun eigen hand zetten.
Ontzorgen
Volgens Poeisz kost het voor de meeste ondernemers te veel tijd en geld om stand alone een webshop te runnen, terwijl ze beseffen dat een online verkoopkanaal tegenwoordig onontbeerlijk is. ‘Met de ontwikkeling van Jouwe Sportzaak kunnen Euretco Sport-ondernemers online hun eigen webshop runnen, met als grote voordeel dat Euretco de winkel volledig aan de achterkant ontzorgt. Zo zorgen wij voor een goede mix tussen het risico dragen van de voorraad, het online zichtbaar zijn en goede afspraken met leveranciers.’
Prioriteit
Jouw Sportzaak moet er aan bijdragen dat Euretco Sport meer winkeliers aan zich weet te binden. Poeisz zegt dat de webshop veel prioriteit krijgt komend jaar: ‘Met name de marketing lokaal door de individuele ondernemer daaromheen is essentieel. We willen inzetten op de herkenbaarheid van de uiitingen en de zichtbaarheid voor de consument, zowel on- als offline.’
Sportfranchiseformules
Euretco, dat anderhalf jaar geleden fuseerde met Intres, is onder andere eigenaar van de sportfranchiseformules Intersport, Runnersworld en Coach. Die formules beschikken allemaal over een centrale webwinkel. Jouw Sportzaak is bedoeld voor sportwinkeliers die meer zelfstandig en onder een eigen naam opereren.
Bol.com, Coolblue en Wehkamp.nl
Behalve sportwinkelketens en gespecialiseerde pure players heeft de online sportmarkt de laatste tijd ook grote brede spelers aangetrokken. Bol.com startte drie maanden geleden met de verkoop van sportartikelen. Coolblue begon afgelopen voorjaar met de opening van sportshops, waarvan er nu negen online zijn. Wehkamp.nl maakt al een jaar of drie werk van de verkoop van sportmaterialen (en -kleding). Het webwarenhuis sloot in september nog een strategische alliantie met Telstar Sports & Fashion.
Euretco heeft er veel te lang over gedaan om tot een goede oplossing te komen. Dat heeft alles te maken met gebrek aan competenties binnen het IT management. Eigenwijs is ook wijs dat klopt maar na 2 jaar met een oplossing komen waarin duidelijk zal worden dat men nog niets snapt van multi en omni channel maar steeds is uitgegaan van een kanaalconflict. Niet in staat gebleken om de franchisenemers te overtuigen van samenwerken terwijl men vroeger als bedrijfsnaam had "Samen Sterk" dat idee is leuk de uitwerking niet. Gemiste kans en omzetverlies, er zijn vast franchisenememers die creatiever zijn dan het IT management.
Ik ben het geheel eens met Menno, dit zet geen zoden aan de dijk. Ze, Euretco, zullen met iets revolutionairs moeten komen om voorsprong te nemen en te behouden. Het voordeel van deze zelfstandige sportwinkels is natuurlijk dat ze een stenenwinkel hebben en de combinatie WebShop. mobile en winkel geeft natuurlijk heelveel mogelijkheden!
Ook hier blijkt weer dat franchising en online activiteiten blijkbaar een lastige combinatie zijn. En Euretco snapt er inderdaad niet zoveel van.
Franchisers willen in basis helemaal geen eigen webshop maar online omzet. Genereer deze dan binnen het franchise concepts en niet door 35+ identieke winkels online te openen. Op die manier gaan ze juiste de concurrentie met elkaar aan.