Twinkle | Digital Commerce

‘Aanpak retouren van belang voor groei online fashionretailers’

2017-05-27
180101
  • 1:45

Schaalgrootte, prijs en snelheid zijn voor de komende jaren van belang om succes te hebben op de offline en online fashionmarkt. Dat stelt ING Economisch Bureau in het vandaag gepubliceerde onderzoeksrapport 'Fashion 2025: Trendvolgend of trendsettend'. Voor webwinkels wordt de aanpak van retouren erg belangrijk.

In een relatief korte periode is het aandeel van webshops in kleding en schoenen tot boven de 10 procent gestegen. Nog steeds geniet het online kanaal, in tegenstelling tot de winkelstraat, hoge groeicijfers, schrijft ING. ‘Er bestaan steeds betere webshops met uitgebreide productinformatie, betrouwbare betaalmethoden, accurate bezorging en eenvoudige retourmogelijkheden.’

Voordeel
Webshops hebben aspecten als gemak, 24-uurs bereikbaarheid en een ruim assortiment als voordelen op offline winkels. Ook kunnen webshops eenvoudiger data over hun klanten verzamelen, waardoor zij gerichter in kunnen spelen op de wensen van consumenten.

Lage kosten
Voor zowel offline als online winkels geldt echter dat lage kosten in de supply chain essentieel zijn om succesvol te zijn in de markt. Ook worden snelheid en schaal de komende jaren steeds belangrijker. Webshops dienen zich voornamelijk in te zetten om het aantal retouren terug te dringen om verder te kunnen groeien.‘Niet passende kleding en schoenen leiden tot een zeer hoog retourpercentage en daarmee gepaard gaande kosten’, schrijft ING.

Toekomstscenario
Met name 3d-printtechnologieën kunnen het aantal retouren in de toekomst mogelijk doen terugdringen. Eén van ING’s toekomstscenario’s staat in het teken van nieuwe technologieën waarbij consumenten meer zelf kunnen bepalen hoe een product eruit ziet en gemakkelijker kan worden gemeten of een kledingstuk past.

‘High-tech productie dicht bij de markt stelt fashionpartijen in staat om verkoop en productie daadwerkelijk te verbinden’, beschrijft ING. ‘Online designs op webshops, samples in fysieke winkels, geavanceerde body scanners en virtueel passen maken het mogelijk voor consumenten keuzes te maken. Sommige basic en /of snellopende items zijn in de winkel beschikbaar. Een beperkt aantal items kan daarnaast met behulp van 3d-printers ter plekke worden gemaakt. Het merendeel van de producten wordt echter, na automatische vaststelling van de juiste maten, online besteld bij de fabriek. Binnen een beperkt aantal dagen wordt de order thuis bij de consument afgeleverd.’