Twinkle | Digital Commerce

Offline retail in beweging: 5 voorbeelden

2017-11-08
180101
  • 2:56

Om te kunnen concurreren met online retailers halen offline partijen van alles uit de kast om een (nog) betere service en kwaliteit te kunnen leveren. Denk hierbij aan winkelverbouwingen, toepassingen met mobiele technologie, selfservicekiosken en magic mirrors.

In een artikel op Retaildive.com geeft Michal Magušin vijf voorbeelden van gerenommeerde retailers die hun fysieke winkels in het afgelopen jaar hebben aangepakt. De voorbeelden staan hieronder uitgewerkt.

1. Best Buy: het toevoegen van winkels binnen winkels
2012 was een moeilijk jaar voor Best Buy door tegenvallende resultaten en een dalende aandelenkoers. Een jaar later is de situatie echter bijgesteld. De nieuwe CEO Hubert Joly schitterde tijdens de recente jaarlijkse aandeelhoudersvergadering doordat het bedrijf een significante online omzetgroei heeft gerealiseerd. Zijn ‘Renew Blue’-strategie bevat niet alleen een reeks aan online initiatieven, maar ook ‘Real Estate Optimization’ - wat inhoudt dat Big Buy zijn winkels heeft verkleind qua omvang maar ook in reikwijdte. Daarnaast is Microsoft Corp een samenwerking gestart met Best Buy waarbij het bedrijf vijfhonderd speciale kiosken in bestaande winkels van Best Buy heeft geopend, vergelijkbaar met de miniwinkels die Samsung afgelopen april binnen Best Buy lanceerde.


2. Wal-Mart: op weg naar een selfservice revolutie
Wal-Mart, de grootste Amerikaanse retailer, besloot om tienduizend selfservicekiosken in zijn winkels te plaatsen om zo de wachtrijen en -tijden te verkorten. ‘Onze klanten winkelen tegenwoordig anders dan vroeger en met behulp van innovatieve technologieën, zoals selfservicekassa’s, willen we aan hun nieuwe behoeften voldoen’, vertelt Jeff McAllister, senior vice president of innovation bij Wal-Mart. Verder plaatste Wal-Mart afgelopen februari ook selfservice SoloHealth-kiosken, waarmee bezoekers een gratis oogtest en gratis screenings op het gebied van bloeddruk, gewicht, body mass index en een algehele medische keuring kunnen uitvoeren.


3. Walgreens: het vernieuwen en uitbreiden van winkels plus aanbod
Walgreens, dat zichzelf met trots ‘America’s premier pharmacy’ noemt, ontworp nieuwe flagship stores voor New York City’s Empire State Building, D.C.’s Chinatown, Chicago, Boston en San Francisco. ‘If you didn't know it was a drug store, you probably wouldn't know it was a drugstore’, schrijft Barbara Fantan op About.com. De winkel verkoopt bijvoorbeeld ook verse afhaalmaaltijden en lokaal New York’s bier, daarnaast heeft het een koffiecafé en een frozen yoghurt-bar. Blijkbaar wil Walgreens zijn imago versterken door een breder scala aan producten te bieden. Daarnaast kondigde het bedrijf afgelopen juni tweehonderd nieuwe zonne-energiesystemen aan, waardoor het bedrijf de nummer 1 is qua aantal zonne-energievriendelijke winkels, wat weer de reputatie van de keten op het gebied van eco-vriendelijkheid bevordert.

4. Nordstrom: komt met mobiele POS-apparaten
Er zijn significante veranderingen zichtbaar bij de 112-jarige retailer Nordstrom, met name wat betreft de online winkelmogelijkheden, zoals de mobiele app of de samenwerking met de inmiddels gesloten e-commerce start-up Wantful. Verder heeft het bedrijf meer dan zesduizend mobiele point-of-sale (POS)-apparaten op zijn 117 locaties geplaatst. Daarnaast kunnen medewerkers van Nordstrom sinds het voorjaar van 2012 klanten overal in de winkel laten afrekenen en ze nuttige informatie verstrekken over producten door middel van aangepaste iPod touch’s. Deze technologie is niet meer gloednieuw, Apple en Home Depot gebruiken het bijvoorbeeld ook, maar Nordstrom heeft zich hiermee wel bij hen gevoegd in het streven naar vooruitgang.

5. Apple: heroverwegen van kosten voor architectuur
Apple is zijn architecturale aanpak van winkels aan het veranderen. Verwacht dan ook niet snel meer ergens een net zo’n indrukwekkend ontwerp te zien als de Upper West Side Store in New York in de nabije toekomst. De reden hiervoor is: geld. ‘Het glasdesign is enorm ingewikkeld en moeilijk uit te voeren binnen de normen van Apple’s precisie en het ontwerp bestaat uit dure materialen. Beide factoren dragen bij aan de hoge kosten van de winkels, zo’n 2 miljoen dollar voor kleinere versies’, aldus een rapport op de website Ifoapplestore.com.



Bron: Retaildive.com