Twinkle | Digital Commerce

Fanreel koppelt social-generated foto’s aan webshop

2017-11-09
180101
  • 1:32

Amerikaanse online retailers kunnen nu voor hun webshop gemakkelijker gebruik maken van productfoto’s die consumenten zelf hebben gemaakt. Via de tool Fanreel zijn foto’s op social media van reeds gekochte artikelen te koppelen aan de eigen productpagina’s.

Fanreel is opgezet door het Amerikaanse marketingplatform Curalate om webwinkeleigenaren een overzicht te bieden van hoeveel user generated foto’s van klanten op bijvoorbeeld Instagram, Pinterest of Facebook bijdragen aan de omzet van het bedrijf. Ook betrekt de retailer met de tool de consument meer bij de activiteiten van de webshop.

Eén overzicht
De retailer kan de foto’s van klanten op onder andere Instagram vinden aan de hand van een hastag die gerelateerd is aan de webshop (bijvoorbeeld #UOonYou voor Urban Outfitters). De gevonden foto's kunnen vervolgens geupload worden in de Fanreel van de webwinkelier. Daardoor heeft hij één overzicht van welke foto’s er buiten zijn eigen Instagram-pagina gemaakt zijn van zijn producten.

Koppelen aan productpagina
De retailer kan de consumentenfoto’s in Fanreel koppelen aan bijbehorende productpagina’s in de eigen webshop. Hiervoor moet volgens AdWeek wel toestemming worden gevraagd aan de consument. Curalate zelf zegt dat de retailer klanten kan belonen met ‘special offers’ voor hun productfoto en de toestemming om de foto te koppelen aan de retailer’s webshop. Curalate is niet concreet over de manier waarop de retailer de klant kan benaderen voor zijn foto.

Analytics
Curalate heeft in Fanreel een analytics tool opgenomen, zodat retailers direct kunnen zien hoeveel een gekoppelde foto op social media oplevert voor de webshop. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het aantal mensen dat via een foto op social media op een productpagina in de webwinkel terecht is gekomen.

Fanreel bevindt zich momenteel nog in de bètafase. De tool wordt getest door Urban Outfitters, Rebecca Minkoff, Under Armour, Beauty.com en Dressy.com.