Twinkle | Digital Commerce

De opmars van Product Listing Ads

2017-05-28
180101
  • 2:24

Sinds de start van de Product Listing Ads (PLA's) in 2010 groeit het aantal adverteerders dat hier gebruik van maakt. Maar veel adverteerders hebben moeite om hier feeling mee te krijgen, de feed te optimaliseren en de campagnes zo optimaal mogelijk in te richten. Toch weerhoudt dit weinig adverteerders om een start te maken met PLA's.

Tekst: Alouette Edens

Het onlangs gepubliceerde onderzoek van RKG Digital Marketing, met de online resultaten over Q2 2013, toont aan dat op dit moment 33 procent van de betaalde klikken uit PLA's komt. Sommige grote retailers spenderen 50-60 procent van hun AdWords-advertentiekosten aan PLA's. Dat is ook niet zo gek als u zich bedenkt dat een PLA een groot deel van het zoekresultaat in beslag neemt. Daarnaast ligt de CPC (cost per click) nog steeds lager en is de CTR (click-through rate) hoger dan bij de tekstadvertenties.

Visualisatie
Momenteel worden de PLA's veelal weergegeven in een box met acht advertenties rechtsboven aan het zoekresultaat, maar Google is veel aan het testen met de visualisatie. Zo werd vorige maand de box met de PLA's voorzien van een pijl. Wanneer een gebruiker op de pijl klikt, toont Google maar liefst zestien advertenties, waardoor het organische zoekresultaat bijna verdwijnt van de eerste pagina. Het merendeel van de zoekresultaten bestaat op dat moment uit AdWords-advertenties (zie afbeelding 1).

Nederlandse markt
Niet alleen in de VS zijn de PLA's een hot item, maar ook in Nederland groeit het aantal adverteerders sterk. Uit onderzoek van AdGooroo komt naar voren dat de Nederlandse adverteerders relatief gezien het meeste gebruikmaken van PLA's. Op dit moment zet 4,3 procent van de Nederlandse adverteerders PLA's in (zie afbeelding 2). Dit percentage is hoog als u nagaat dat maar 1,5 procent van de Amerikaanse adverteerders hier gebruik van maakt. Uiteraard is dit ook weer relatief, aangezien dit percentage ongeveer 1,5 miljoen PLA-adverteerders omvat. Dit is 46,5 procent van de 3,25 miljoen actieve AdWords-domeinen in de wereld.

Uitgelezen kans
Het is duidelijk: Google richt zijn pijlen op PLA's en veel adverteerders wijzen een groot deel van het mediabudget hieraan toe. Zijn PLA's nog nieuw voor u? Dit de uitgelezen kans om koopgerichte bezoekers op uw website te krijgen, want beeld trekt nou eenmaal de aandacht. Waarom zou een gebruiker nog op een tekstadvertentie klikken als hij het product al in het zoekresultaat ziet staan? Het succes van PLA's is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de feed die wordt ingezet in Google Shopping. Voldoet u niet aan de richtlijnen van Google, dan worden de advertenties niet weergegeven. Maar het investeren in een kwalitatieve feed voor PLA's is het dubbel en dwars waard.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2013.