Twinkle | Digital Commerce

De voor- en nadelen van e-commerce overnames

2017-05-28
180101

Er zijn maar weinig retailers die momenteel overwegen om hun bedrijf te verkopen. Toch zijn er voor webshopeigenaren genoeg mogelijkheden om concurrenten aan te kopen om zo de eigen omzet te verhogen en het klantenbestand te vergroten.

Ook heeft het overnemen van een groothandel of fabrikant zo zijn voordelen. Dale Traxler van Practicalecommerce.com geeft aan waar u op moet letten als u besluit om een extern bedrijf te verwerven.

Overname van een concurrent
De mogelijkheden om een concurrent aan te kopen zijn tegenwoordig veel groter dan een aantal jaar geleden, zegt Traxler. Banken lenen bedrijven weer geld voor overnames en er zijn veel webshopeigenaren die, na tien tot vijftien jaar een eigen bedrijf te hebben gehad, de onderneming willen overdragen.

De voordelen van het overnemen van een concurrent zijn:
- De omzetstroom van de concurrent wordt aan uw eigen omzet gekoppeld
- Uitbreiding van het klantbestand
- Uitbreiding van het assortiment
- Contact met nieuwe leveranciers die flexibeler zijn of minder vragen voor dezelfde diensten
- Openstelling naar nieuwe markten en een grotere, interessantere naam hebben voor leveranciers
- Aanstelling van personeel met nieuwe expertises
- Kosten besparen door bepaalde afdelingen (zoals marketing en sales) in het bedrijf te versterken
- Een verlaagd risico bij het betreden van nieuwe markten, aangezien u dankzij de aankoop van de concurrent al bekend bent met de producten en prijzing in die markt.

Er kleven echter ook risico’s aan het aankopen van een concurrent. Deze zijn:
- Moeilijke integratie. Het fuseren van twee organisaties is vaak moeilijker dan gedacht. Als u niet in dezelfde regio als uw concurrent gevestigd bent, dan moet u kiezen voor een verhuizing van uw eigen bedrijf of dat van de concurrent, of om beide locaties te blijven managen.
- Andere winkels. U zult bij overname op zijn minst twee verschillende online shops moeten managen. Dit kunnen platforms zijn die erg van elkaar verschillen en waarvoor daarom ook verschillende expertises vereist zijn.
- Andere systemen. De financiële systemen, klantenserviceplatformen en bestelmanagementsystemen van de twee bedrijven kunnen van elkaar verschillen en zullen moeten worden aangepast.
- Personeelsveranderingen. Als u al het personeel van het concurrende bedrijf wilt behouden, moet u strategieën bedenken hoe u hen kunt inzetten in de nieuwe organisatie.
- Andere klanten. Het klantenbestand van uw overnameprooi kan verschillen met die van uw eigen webshop. U moet bij het runnen van de nieuwe online winkel rekening houden met de nieuwe doelgroep wanneer u producten toevoegt, prijzen verandert en uw artikelen promoot.

Wanneer bedrijven concurrenten opkopen, dan wordt vaak alleen de bestaande voorraad en de contracten met leveranciers overgenomen, zegt Traxler. ‘De rest van het gekochte bedrijf heeft dan waarschijnlijk te weinig waarde om ook mee te nemen. U doet er goed aan om dergelijke beslissingen mee te nemen in de onderhandelingen over de overname. Aangezien u vaak niet in een positie verkeerd waarbij de overnameprijs inclusief de voorraad van de concurrent is, moet u zichzelf continu blijven afvragen of u er niet verstandig aan doet om verder te gaan zonder het aankopen van de concurrent.’

Verticale overname
Een andere overnamestrategie is een zogenoemde ‘verticale aankoop’. Dit houdt meestal in dat u als webshop een groothandel of fabrikant overneemt. Bedrijven passen deze strategie toe als zij hun marge willen verhogen of wanneer zij hun klantenbestand willen uitbreiden door zelf een groothandel te worden.

De voordelen van verticale aankopen op een rij:
- Verlaging van de kosten voor elk verkocht product
- Verwerven van nieuwe groothandelklanten
- Domineren op een markt door bijbehorende producten alleen via uw eigen kanalen te verkopen
- Verhogen van het aantal producten dat u verkoopt
- Verkopen via nieuwe kanalen (als Amazon en eBay), omdat uw marges lager zijn.

Ook aan het aankopen van een groothandel of fabrikant zijn risico’s verbonden, zegt Traxler. Een groothandel is anders dan retailverkoop. Als u het overgenomen bedrijf wilt voortzetten zoals het is, moet u zijn werknemers behouden. Ook kunnen bestaande klanten van de fabrikant of groothandel afhaken als zij merken dat uw webshop de groothandel heeft overgenomen of als u teveel verandert aan de manier van winkelen bij de fabrikant. Traxler: ‘Toen ik nog bij een juwelier werkte, namen wij met het bedrijf een groothandel van een nicheproduct over. We schrapten het offline winkelen via de catalogus van de groothandel, omdat we aannamen dat elke consument de producten direct online zou willen kopen. Dit bleek een vergissing, omdat bestaande klanten het bestellen uit de catalogus prefereerden.’

Conclusie
Het kan verleidelijk zijn om een concurrent van de markt te halen of toegang te willen hebben tot zijn producten en omzet, vertelt Traxler. ‘Echter, in de meeste gevallen is een aankoop risicovol. Als u niet bekend bent met de overnameprocedures kunt u een adviseur om hulp vragen. Als alles goed verloopt, kan de aanwinst leiden tot een groei van 50 procent of meer van uw bestaande business.’