Twinkle | Digital Commerce

Meer klantinzicht met Universal Analytics

2017-05-28
180101
  • 2:02

E-commerce analyses zullen binnen Google Analytics nooit meer hetzelfde zijn voor kleine e-commerce websites. Google introduceerde recentelijk namelijk Universal Analytics als opvolger van Google Analytics. Hierdoor zijn enkele deuren naar analyses geopend die voorheen alleen via high-end webanalyticsplatformen openstonden.

Tekst: Martijn van Vreeden

In Google Analytics is alle informatie altijd beschikbaar geweest voor concurrenten. Door in de code te kijken kunnen concurrenten precies zien hoe en wat u op een website meet. Met het nieuwe `measurement protocol' van Universal Analytics is dat verleden tijd. U mag nu data via externe bronnen in Google Analytics laden. Hierdoor kunt u uw gevoelige informatie - zoals marges of inkoopprijzen - in uw Google Analytics-rapporten toevoegen om een beter beeld te krijgen van de ROI van uw online campagnes en de best presterende producten in uw webwinkel.

Unique ID
Google denkt niet meer in bezoekers, maar in gebruikers. Met Universal Analytics wordt het eenvoudiger om op gebruikersniveau te analyseren. Door de inzet van `unified user measurement' kunt u straks zien hoeveel gebruikers niet alleen via hun computer, maar ook op hun tablet aankopen doen in uw webwinkel, zonder dat u de individuele gebruiker als twee verschillende klanten ziet. Iedere gebruiker krijgt van Google een `unique ID' mee waarmee de klant kan worden herkend, ongeacht welk apparaat hij gebruikt. Het identificeren van de gebruiker vereist wel een inlog of bijvoorbeeld een e-mailadres zodat een unique ID kan worden gekoppeld aan de juiste gebruiker.

Van vijf naar veertig
In Google Analytics heeft u altijd binnen de beperkte ruimte van custom variables moeten werken. Deze vijf velden mocht u invullen met informatie die speciaal voor uw website relevant was om te meten. Met de komst van custom metrics en dimensions heeft u niet vijf, maar veertig variabelen om zelf in te vullen. Deze extra ruimte maakt het mogelijk om data uit andere databronnen te verenigen in Google Analytics. Voor webwinkels wordt het dus mogelijk om marges, winst, verzendkosten, de leeftijd van de klant of de fabrikanten van producten uit het eigen CRM in een duidelijk overzicht te plaatsen en te verbinden aan alle andere metrieken die we al kennen in Google Analytics. Rapporten worden dus rijker aan relevante informatie en zullen voor meer inzichten zorgen.

--------------------------------
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Martijn van Vreeden (webanalist en conversieoptimalisatiespecialist bij Pon Automotive) voor online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. De uitgebreide versie van dit artikel verscheen eerder op Webanalisten.nl en is na te lezen via: http://anali.st/universalanalytics.
--------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2013.