Twinkle | Digital Commerce

JoTo staakt webwinkelactiviteiten na 'lastercampagne'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:14

JoTo, uitbater van onder andere Winkelenmetvoordeel.nl, neemt geen bestellingen meer aan. Het bedrijf zegt het slachtoffer te zijn geworden van ‘onbekenden die het bedrijf moedwillig in een kwaad daglicht zetten’.

Wie een product wil afrekenen op Winkelenmetvoordeel.nl krijgt te zien dat er ‘nog geen betaalmethoden beschikbaar’ zijn. Dezelfde opmerking verschijnt op Marktkraamkoopjes.nl, een andere site van JoTo. Ook op Jongerenshop.nl kan niet worden afgerekend. De telefoon wordt niet meer opgenomen en het keurmerk van Qshops is mede door de structurele onbereikbaarheid ingetrokken.

In een mail aan klanten van Winkelenmetvoordeel.nl heeft JoTo vandaag laten weten dat de activiteiten zijn gestaakt, hoewel het bedrijf de hoop uitspreekt een faillissement nog af te kunnen wenden.

‘Kwaad daglicht’
JoTo werd 17 maanden geleden opgericht. Op Winkelenmetvoordeel.nl werden veel verschillende producten met korting aangeboden. Dat ging tot vorige maand goed, aldus JoTo: ‘Sinds mei dit jaar zijn wij getroffen door onbekenden die ons bedrijf moedwillig in een ander daglicht zetten. Termen als oplichting en leugenaars worden gebruikt op verschillende beoordelingssites waardoor het aantal bestellingen dat ons bedrijf ontvangt momenteel 0 is. Ook zijn er klanten die als gevolg hiervan direct annuleren of veelal de politie inschakelen. Ons bedrijf is op deze stormvloed van informatieverzoeken, juist of onjuist, niet ingericht en kan deze op geen enkele manier aan.’

Finale kwijting
JoTo zegt in zijn mail, die door het bedrijf zelf integraal is doorgeplaatst op Beslist.nl, alles op alles te zetten om de schade voor klanten te beperken: ‘We zijn op dit moment erg druk bezig om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk klanten of liever gezegd iedereen een zo goed mogelijk bedrag tegen finale kwijting zullen voorstellen om de schade tegemoet te komen. Hiervoor is heel veel planning nodig en overleg.’

Dupe
JoTo zegt onder meer de dupe te zijn geworden van de grote storing bij ING (begin april), waardoor het bedrijf de binnengekomen betalingen van een aantal dagen niet kon identificeren. ‘Hierdoor konden wij geen goederen uitleveren en kregen we veel annuleringen. Wel liepen de kosten van het bedrijf door om klanten te werven.’ Het bedrijf wijst verder op een fout in de implementatie van een nieuwe website, waardoor bestellingen drie dagen lang dubbel zouden zijn verzonden. ‘Met een omzet van rond de 25.000 euro per dag is 3 dagen dubbel verzenden een strop van 75.000 euro.’

Stalkers
JoTo wijst bij herhaling op de rol van één of meer stalkers, die ‘als een gek’ beoordelingen over de website hebben geplaatst op onder andere Beslist.nl en Tweakers.net. De hieruit voortvloeiende communicatieve werkzaamheden kon het bedrijf naar eigen zeggen niet aan, terwijl het aantal orders door de berichtgeving tot nul reduceerde.

Aangifte
Ondertussen loopt het aantal klachten over JoTo op onder andere het forum van Tros Opgelicht op. Verschillende klanten zeggen aangifte van oplichting te hebben gedaan bij de politie.