Twinkle | Digital Commerce

Het omgekeerde traject van Miss Lipgloss

2017-05-28
180101

Beautyblogger Cynthia Schultz (alias Miss Lipgloss) is inmiddels ook succesvol in e-commerce. Ze koppelde een webwinkel aan haar blog en verkoopt alleen beautyproducten waarin ze zelf gelooft.
 

Tekst: Jaap van Sandijk | Beeld: Janey van Ierland

 
Cynthia Schultz is zestien jaar als ze, in 2006, onder de naam Miss Lipgloss een blog over beauty begint. In artikelen en video's informeert ze op open en eerlijke wijze over beautyproducten en dat levert haar een groot aantal volgers op. Vier jaar later wordt haar hobby haar werk. Dankzij de samenwerking met het influencers-netwerk Blogmij is ze fulltime blogger.

Bijzondere samenwerkingsvorm
In 2011 trekt de Zwolse de aandacht van het fullservice e-commerce bureau De Nieuwe Zaak. `“Wist je dat hier in de stad een succesvolle beautyblogger woont?”, hoorden we binnen het bedrijf', vertelt Johan Keurentjes, directeur van De Nieuwe Zaak. Het bureau gaat in gesprek met Schultz over de mogelijkheden van een webwinkel, want tienduizenden volgers zijn tienduizenden potentiële klanten. Dat is overigens een bijzonder aspect van de lancering van de webwinkel, zegt Keurentjes. `Waar normaal gesproken eerst een webwinkel wordt gelanceerd en daarna de volgers komen, was dit nu precies andersom.' In december van dat jaar wordt de webwinkel, die draait op het e-commerce platform ecManager, gelanceerd. De social commerce onderneming is een joint venture van De Nieuwe Zaak en Miss Lipgloss. Een samenwerkingsvorm waarin De Nieuwe Zaak niet alleen faciliteert, maar ook mee onderneemt. En dat is een bijzonder model voor het bureau. `Normaal gesproken hebben onze partners eigen distributiekanalen, producten en voorraad', zegt Keurentjes. `Maar bij Miss Lipgloss is dat niet het geval. Daarom kozen we voor deze vorm, waarin we allebei onze eigen specialiteiten als ondernemer inzetten. Wij hebben verstand van e-commerce en zij heeft verstand van beauty.'

Onafhankelijkheid
De weblog van Schultz trekt dagelijks vijfenveertigduizend unieke bezoekers, voor het overgrote deel vrouwen tussen de achttien en vijfentwintig jaar. Vrouwen die blindelings vertrouwen op de beoordelingen van Schultz. `Eerlijkheid en vertrouwen vormen de basis van mijn weblog', vertelt ze. `De weblog is het fundament onder de webwinkel. Ik wil alleen producten verkopen die ik zelf goed vind. Mijn onafhankelijkheid is heel belangrijk. Daarom zie je op mijn blog ook geen banners voor de webwinkel. Ik wil op geen enkele manier de indruk wekken dat ik blog met het doel om te verkopen.'
Schultz kiest bewust voor de onbekendere merken die de consument niet bij de drogist tegenkomt. Dat vergt veel onderzoek op met name Amerikaanse webshops en weblogs en natuurlijk moet ze ook veel producten testen. `Tachtig procent van mijn werk besteed ik aan mijn weblog. De rest van mijn tijd werk ik aan de webwinkel. Ik schrijf onder meer de teksten, schrijf leveranciers aan en bedenk - in samenwerking met De Nieuwe Zaak - acties.'

Jonge klanten
De inkoop van onbekende merken is niet altijd even gemakkelijk, vertelt Schultz. `Niet alle merken willen online worden verkocht en Amerikaanse producten moeten in de EU zijn getest als je ze in Europa wilt verkopen.' Ondanks dergelijke barrières lukt het haar om een assortiment van zo'n zevenhonderd producten te bieden met relatief onbekende producten, die volgens haar `goed, maar niet al te duur zijn'. `Onze doelgroep bestaat uit jonge meiden, de gemiddelde orderwaarde is zo'n 25 euro. We zijn sinds de start van de webwinkel daarom meer en meer op prijs gaan letten. Ik vind het belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen naar je doelgroep en deze jonge klanten niet de schulden in te jagen. Creditcardbetalingen zijn dan ook niet mogelijk. Dat is een bewuste keuze.'
Over een les uit de beginperiode zegt Schultz: `Aanvankelijk kozen we voor het verzenden via PostNL, met doosjes die door de brievenbus passen. Maar sommige doosjes verdwenen en kwamen nooit aan. We zijn daarom overgestapt op een duurdere oplossing in de vorm van pakketpost, in samenwerking met Lumisa.'

Kantelpunt
De joint venture van Miss Lipgloss en De Nieuwe Zaak staat momenteel op een kantelpunt. Nog dit jaar wordt naar verwachting winst gemaakt. `Er is een enorme groei in omzet, onze volumes worden groter en daardoor verbetert ook onze inkooppositie', zegt Keurentjes. De webwinkel wordt ondertussen uitgebreid naar ongeveer duizend artikelen. Die uitbreiding bestaat vooral uit accessoires. Wordt het inmiddels geen tijd voor een eigen Miss Lipgloss-lijn? `Hoewel we flink groeien, moet je daarvoor toch echt een fors bereik hebben', zegt Keurentjes. `Maar voor de doelgroep zou een eigen merk goed werken, daarvan ben ik overtuigd.' Een eigen boek is er overigens wel. Begin april van dit jaar verscheen `Beauty', waarin Schultz schrijft over beauty en over ondernemerschap. Ze werd hiervoor benaderd door uitgeverij Bertram + de Leeuw. Net zoals ze eerder werd gevraagd door Blogmij en De Nieuwe Zaak. Maar daaruit mogen we niet concluderen dat het succes Schultz komt aanwaaien, zegt ze nadrukkelijk. `Ik werk er keihard voor.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2013.