Twinkle | Digital Commerce

’35 procent Nederlandse retail online in 2030’

2017-11-08
284151
  • 2:26

De online retailbestedingen in ons land zullen tot 2030 met 700 procent groeien, verwacht Ronald Berger Strategy Consultants. ‘Kleinere winkeliers moeten virtuele schaal ontwikkelen om bij te blijven’, aldus partner David van der Does namens het adviesbureau tegen Twinkle.
 
Tegenover de 700 procent groei van de online retailbestedingen (van ca. 5 miljard euro naar ca. 40 miljard euro) staat een groei van 33 procent voor retail overall (van ca. 88 miljard euro naar ca. 117 miljard euro) tot 2030. Ofwel: de nominale groei van de Nederlandse retailbestedingen tot 2030 komt meer dan geheel ten goede aan het online kanaal; het offline kanaal levert zelf miljarden euro’s in:

Online capaciteiten en offline footprint
Volgens het rapport bepalen twee factoren welke retailers uit de winkelstraat kunnen profiteren van de stormachtige webgroei: de online capaciteiten en de kwaliteit van de ‘winkel footprint’. Grote internationale ketens als Zara en H&M zijn volgens Van der Does doorgaans beter in staat een robuuste online propositie te ontwikkelen dan kleinere partijen. ‘Zij hebben én de schaal én vaak ook al de A-locaties. Voor kleinere ketens geldt dikwijls het omgekeerde: met de meeste winkels in plaatsten als Den Helder, Zutphen, Dordrecht en Doetinchem hebben ze een minder sterke footprint. Ze zijn dus minder voorbereid op demografische veranderingen (vergrijzing, ontvolking, red.) en ze hebben minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten.’


Wat moeten middelgrote ketens, met veel vestigingen in middelgrote plaatsen dan doen? Van der Does: ‘Virtuele schaal creëren, aanwezig zijn op online portals. Door samen schaal te ontwikkelen kun je allerhande kosten drukken en landelijk meedoen in de strijd om aandacht.’

Leegstand
Ronald Berger Strategy Consultants verwacht dat de winkelleegstand in ons land zou oplopen tot zo’n 17 procent in 2030 bij gelijkblijvend gebruik. ‘De leegstand wordt echter geremd doordat de huurprijzen zullen dalen, winkels ook als afhaalpunten dienst gaan doen et cetera’, zegt Van der Does. ‘Toch verwachten we dat ketens veel vet zullen wegsnijden en dus winkels zullen sluiten.’

In Het Financieele Dagblad zei Jan Meerman, voorzitter van Inretail (voorheen CBW Mitex), vanochtend nog dat veel retailketens winkels langer open houden dan goed voor ze is.

Actuele inschatting
Cor Molenaar sprak begin vorig jaar de verwachting uit dat één op de drie winkels de deuren binnen vier jaar zou moeten sluiten. De buitengewoon hoogleraar reageerde afgelopen december dan ook verheugd op een vonnis van de Raad van State. Die oordeelde dat gemeenten voorafgaand aan de bouw van een nieuw winkelcentrum een actuele inschatting moeten maken van de toekomstige leegstand die daaruit volgt. Bovendien moeten ze motiveren waarom die leegstand acceptabel zou zijn.

Vastgoedpartijen en overheden
Ook volgens Van der Does kunnen vastgoedpartijen en overheden niet meer volstaan met de ‘nauwe focus’ op het optimaliseren van huurinkomsten en leegstand. ‘Zij zullen ook verder vooruit moeten kijken door huurders actiever te monitoren op online aanwezigheid en de kwaliteit van de gehele winkel footprint. Op die manier worden eventuele problemen tijdig zichtbaar. In feite moeten ook zij hun eigen multichannel-strategie ontwikkelen.’