Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters: Duurzaam linkbuilden

2017-05-28
180101
  • 4:24

De SEO-dokters geven u advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel vindt u tips op het gebied van linkbuilding.

Tekst: Daan Zijderveld

Er zijn op internet veel partijen te vinden die zoekmachineoptimalisatie als dienst aanbieden. Iedere partij zegt de beste te zijn in wat ze doen en garanderen stijgingen binnen de zoekresultaten alsof het een exacte wetenschap is. Niets is minder waar. Binnen het SEO-werkveld is eigenlijk niets te garanderen, om de simpele reden dat het algoritme waarop Google de rankings baseert niet openbaar is. Het enige wat u kunt doen is de optimalisatie op alle fronten aanpakken en vervolgens testen welke strategieën het meeste rendement opleveren. Een van deze strategieën betreft linkbuilding. U kunt linkbuilding op een veelvoud van manieren aanvliegen.

Wat u vooraf moet weten
Het principe achter linkbuilding is vrij simpel: u probeert links te realiseren naar het eigen domein. Dit zijn de zogenaamde backlinks. Het mag voor zich spreken dat de ene backlink meer waarde heeft dan de andere. Een link vanaf een site als bijvoorbeeld Rijksoverheid.nl heeft meer waarde dan een link vanaf een willekeurige blog. Hierbij is de autoriteit van de pagina of site een bepalende factor. Het is van belang onderscheid te maken tussen de verschillende soorten backlinks en de - hiermee hand in hand gaande - aanpak. Wat geen verrassing zal zijn is dat het realiseren van een link op een site met een hoge autoriteit meer inzet en creativiteit kost dan het realiseren van een link op een site met een lagere autoriteit.

Bulklinks
Het realiseren van bulklinks heeft als doel dat het backlinkprofiel niet alleen in de breedte wordt versterkt, maar ook in de diepte. Dit heeft een waardevolle variatie in het backlinkprofiel tot gevolg. Het houdt in dat er een focus wordt gelegd op het aanvragen van veel links in een korte tijd. Deze links hebben los van elkaar weinig waarde, maar over een langere periode kunnen ze samen zorgen voor een stijging - of in ieder geval stabilisatie - op de beoogde, relevante zoektermen. U kunt hierbij denken aan het benaderen van startpagina's en de wat minder autoritaire blogs (zie afbeelding 1).

High relevance links
Het doel van het nastreven van high relevance links is het verhogen van de relevantie van het eigen domein ten opzichte van de beoogde zoekterm(en). Bij deze vorm van linkbuilding is de relevantie van de pagina waar de link op staat, ten opzichte van het onderwerp van de link, erg van belang. U dient zich hierbij te concentreren op links vanuit unieke content op relevante blogs en directories. Zo zou u bijvoorbeeld, wanneer u elektronica verkoopt, een artikel kunnen schrijven over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektronische gadgets. Wanneer u dit artikel aan de man kunt brengen via relevante blogs en directories, zal dit uw autoriteit ten goede komen (let hierbij wel op plaatsing van links in het artikel). U kunt hierbij nog een stap verder gaan door zelf een blog op te richten. Dit gebeurt vaak als het voor bedrijven lastig of onwenselijk is om veel content op hun eigen site te plaatsen. Een dergelijk platform trekt tevens sneller en makkelijker links aan in tegenstelling tot een commercieel platform. Uiteindelijk is relevantie van de potentiële linkpartners en de keyword-focus hierbij het meest van belang.

High authority links
Het verkrijgen van high authority vergt een zekere creativiteit. Websites met een hoge autoriteit, zoals nieuwssites, zullen nooit zomaar links op aanvraag plaatsen. Zij bepalen tenslotte zelf welke content er op de site verschijnt. Zij zullen enkel overgaan tot plaatsing wanneer dit voor hen van toegevoegde waarde is. Dit hangt af van bijvoorbeeld nieuwswaardigheid of exclusiviteit. Contact zoeken (en onderhouden) met redacties is hierbij de eerste stap.

Websites hebben veelal, vaak zonder dat ze het zelf doorhebben, toegang tot interessante data. Zo kunt u bijvoorbeeld enquêtes houden onder klanten. Wanneer u de verkregen data op een originele manier interpreteert, kan dit tot interessante uitkomsten leiden. Deze uitkomsten zou u bijvoorbeeld in een infographic kunnen weergeven (zie afbeelding 2). Deze grafische weergave van cijfers kunt u vervolgens aanvullen met allerlei ludieke uitspraken en feiten. Wanneer de uitspraken en feiten nieuwswaardig zijn, zou het heel goed kunnen dat nieuwssites en blogs deze oppikken. Vermeldingen op dit soort autoritaire sites zullen de eigen autoriteit doen verhogen.

De combinatie
Wat uiteindelijk het meest zal bijdragen aan een stijging binnen de rankings is een combinatie van de eerder besproken verschillende soorten links. Maar het op grote schaal (bulk) verkrijgen van links op relevante, autoritaire sites is wellicht de grootste uitdaging binnen linkbuilding. Dat deze combinatie toch mogelijk is, is het best te illustreren aan de hand van een case. Het betreft een project van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport waarbij het bestaan van (en uiteindelijk ook de waarschuwing voor) nepmedicijnen onder de aandacht moest worden gebracht (zie afbeelding 3). Dit is bereikt door het opzetten van een nepwebshop (Medi-plaza.nl). Naar deze shop werd uiteindelijk gelinkt door veel partijen met veel relevantie en een hoge autoriteit, waaronder de Consumentenbond, Rijksoverheid, farmaceutische brancheorganisaties en zelfs medicijnfabrikanten. Vervolgens is het concept rond dit project publiekelijk bekendgemaakt waardoor ook veel autoritaire nieuwssites linkten naar de website.

Een brutaal mens…
Wanneer u te allen tijde in het achterhoofd houdt dat zich overal potentiële linkpartners bevinden, gaat u vanzelf herkennen waar en wanneer het plaatsen van een link mogelijk is. Vraag daarnaast als u contact heeft met andere website(beheerders) altijd of het mogelijk is om een link te plaatsen.

Daan Zijderveld is consultant bij OrangeValley.

------------------------------

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter via Twitter.com/SEOdokter

------------------------------

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan nu aan via: redactie@twinklemagazine.nl.

------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2013.