Twinkle | Digital Commerce

7 optimalisatietips voor een tabletvriendelijke webshop

2017-05-28
180101
  • 2:48

Gebruikers van tablets hebben eigen wensen over de shopping experience. David Moth stelde voor Econsultancy.com een lijst samen met zeven optimalisatietips voor een tabletvriendelijke webwinkel.


Het aantal tabletgebruikers in Nederland is in een jaar tijd met 2,5 miljoen toegenomen tot een totaal van 4,3 miljoen mensen, een groei van zo’n 150 procent. Deze cijfers publiceerde Intomart GfK half december 2012. Een op de drie tabletgebruikers bezoekt bovendien het web met het apparaat, dat steeds belangrijker wordt voor webwinkeliers.

Een tabletvriendelijke website is essentieel voor online retailers, stelt ook e-commerce developer Armando Roggio op Practicalecommerce.com. Hij toonde in januari vijftien voorbeelden van webwinkeliers die hun shop al tabletvriendelijk hebben gemaakt.

Moth geeft op Econsultancy.com zeven tips om uw eigen webwinkel tabletvriendelijk te maken.

Tip 1: pas de webshop aan voor 'portrait viewing' en 'landscape viewing'
Tablets worden volgens Moth voornamelijk thuis gebruikt ter ontspanning. Gebruikers wisselen daarbij vaak van schermhouding, van portrait viewing (verticaal) naar landscape viewing (horizontaal) en vice versa. Webwinkeliers dienen hun site aan te passen aan dit gedrag, zodat de gebruiker altijd een optimale lay-out te zien krijgt.

Tip 2: plaats een afbeeldingcarrousel op de homepage
Homepagecarrousels zijn niet zo ideaal voor webshops, maar Moth stelt dat dit niet opgaat voor bezoekers via tablets. Hij raadt aan een afbeeldingscarrousel te plaatsen, zodat de gebruiker langs de artikelen uit de webshop kan swipen en extra informatie over de producten te zien krijgt. De webwinkel Stella and Dot heeft deze carrousel geïntegreerd in zijn homepage voor tablets.



Tip 3: maak de navigatie zo duidelijk mogelijk
Moth raadt webwinkeliers af om dropdownmenu’s en andere ‘moeilijke’ navigatiemogelijkheden in de tabletversie van de shop te plaatsen. De gebruiker wil namelijk een zo duidelijk mogelijk menu zien, zonder verborgen links. Losse navigatiebuttons zijn daarbij het beste voor de tablet. Extra links kunnen onder andere worden geplaatst in een accordion op de homepage.
 
Tip 4: plaats teasers op de homepage naar content dieper in de webwinkel
Om een overvloed aan informatie op de homepage van de webshop te vermijden, kunnen webwinkeliers hier een aantal korte teasers plaatsen naar content die zich dieper in de webshop bevindt. De zojuist besproken afbeeldingcarrousel is hier onder andere een goed middel voor. Gebruikers kunnen vanaf een 'schone' homepage via de teasers al swipend, tappend en scrollend bij de juiste informatie en producten komen.

Tip 5: gebruik grote buttons voor calls-to-action
Moth vertelt dat grote buttons bijdragen aan de verkoop van artikelen. Buttons als ‘plaats in winkelmand’ dienen zo groot mogelijk te worden gemaakt, zonder de content van de pagina te verstoren. Apple adviseert volgens Moth een minimumgrootte van 44x44 pixels. De webshop Currys gebruikt niet alleen grote buttons, maar heeft ze ook een opvallende groene kleur gegeven om de knoppen extra te laten opvallen naast de rest van de content.

Tip 6: maak het lettertype van de webshop groter
Kleine lettertypes zijn zowel tijdens desktopgebruik van de webshop als op tablets niet wenselijk, vertelt Moth. Zorg ervoor dat het lettertype van de tabletversie van de webwinkel zo groot mogelijk is, zonder daarmee de lay-out van de pagina te verstoren. Een font size van 14 pixels is daarbij het minimum voor een leesbare webshop.

Tip 7: zorg ervoor dat gebruikers niet hoeven te ‘pinchen’
Duidelijk leesbare content zorgt ervoor dat gebruikers niet hoeven te pinchen tijdens een bezoek aan de webshop. Pinchen is het verkleinen (pinch in) of vergroten (pinch out) van afbeeldingen of stukken tekst op een website. Door buttons, lettertypes en afbeeldingen groot genoeg te maken voor de tablet, hoeft de consument geen extra handelingen te verrichten om de content te kunnen lezen.