Transport en distributie met 20 procent minder CO2? Ambitieus, maar best haalbaar binnen 5 jaar leert het Lean and Green programma. Wehkamp.nl gaat ervoor, als eerste webwinkel.
Wehkamp.nl ontving deze week de ‘Lean and Green Award’. Welke webwinkels willen dit duurzame voorbeeld niet volgen?
De award stimuleert al vijf jaar bedrijven om naar een hoog duurzaamheidsniveau te streven door binnen vijf jaar hun CO2-uitstoot met minimaal 20 procent te reduceren en tegelijkertijd de winstgevendheid te vergroten. Het door Wehkamp.nl opgestelde plan van aanpak moet zorgen voor een reductie van 3,5 miljoen kilogram CO2. Dat is een vermindering van bijna 40 procent.
Duurzame logistiek
Wie aan transport denkt, denkt al snel aan vieze vrachtwagens, onveilig woonwijken en pakketbezorgers die onnodig voor een dichte deur staan. Onze wegen staan vol en de luchtkwaliteit leidt hieronder. Dat moet beter. Maar, zonder transport staat ook alles stil; lege schappen, bouwvakkers die niet kunnen werken, geen biertje in de kroeg en geen kerstbooschappen van Albert.nl.
Er zijn slimme oplossingen nodig om ervoor te zorgen dat de milieubelasting door transport en distributie wordt verminderd. Die oplossingen werken alleen maar als bedrijven, transporteurs, onderzoekers en overheden samen innovatieve oplossingen bedenken.
Koplopers
De bedrijven binnen het Lean and Green programma werken nu al weer 5 jaar samen aan het voorkomen van transport, en daarmee aan minder vrachtwagens op de weg, minder lege kilometers en schonere technologie. De bijna driehonderd koplopers van het programma hebben samen nu al 14 procent besparing bereikt op het pad naar 20 procent en ze tonen aan dat kennisdeling werkt. Inmiddels rijdt 35 procent van de vrachtwagens in Nederland rond met een Lean and Green logo. Dat zet zoden aan de dijk. Wehkamp.nl zet nu de trend voor webwinkels.
Het verminderen van de CO2-uitstoot leidt ook tot besparingen; de gemakkelijkste en snelste manier om CO2-uitstoot te reduceren is door de verspilling de distributie en transport aan te pakken.
Menselijke maat
Bij duurzaam transport gaat het niet alleen om de bewustwording van de chauffeur over zijn rijstijl, of om innovatieve technologische oplossingen voor schonere brandstof, transportmiddelen, thuisbezorging en afhalen, maar ook om samenwerking waarbij de mensen binnen bedrijven en overheden bereid zijn om samen te werken, data open te delen, zendingen al bij de bron te bundelen, de consument uit te dagen om slim te bestellen en vooral over de eigen grenzen heen te kijken.
Succes
Connekt kreeg in november de Nederlandse Logistiek Prijs 2012 van de vereniging Logistiek management voor het programma Lean and Green. Het project van Connekt is een inspirerend voorbeeld van een voor alle partijen geslaagde samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderzoek.
Inmiddels wordt de potentie van Lean and Green ook in het buitenland onderkend. In Italië en België is Lean and Green ook van start gegaan. Ook in Spanje, Zweden en Duitsland zijn ze er klaar voor. Duurzame logistiek is een exportproduct geworden. Daar mogen we best wel een beetje trots op zijn.
Nu maar hopen dat er snel meer webwinkels het goede voorbeeld van Wehkamp.nl volgens. Duurzame logistiek is terecht één van drie thema's van MVO-beleid van Thuiswinkel.org. De webwinkels zullen dit samen met hun logistiek dienstverleners en pakketbezorgers moeten oppakken. Wie volgt?
Je kunt het zelf controleren als je achter je bureau vandaan komt: de smerigste dieselautos rijden tegenwoordig met milieustickers. Zelfs PostNL afficheert zich als 'schoon' bedrijf, terwijl iedereen weet dat hun onderaannemers met kuchende autootjes moeten rondrijden omdat ze te weinig betaald krijgen om een schoon exemplaar aan te schaffen.
Maar jij beweert: 'Inmiddels rijdt 35 procent van de vrachtwagens in Nederland rond met een Lean and Green logo. Dat zet zoden aan de dijk.'
Tja, dan wil iedereen wel zo'n toverlogo toch? Ik neem aan dat je dit niet zo bedoelt. Maar wat dan wel? Wat is dan dat 'slimme' dat Wehkamp doet om het milieu te sparen?
In augustus maakte Wehkamp nog bekend dat zij in 2 tijdvensters van vier uur laat bezorgen, ipv 1 venster van zes uur. 'Bezoekers krijgen bij bestelling te zien of hun pakket tussen elf en drie of tussen twee en zes wordt bezorgd. Daarnaast kunnen de klanten kiezen voor avondbelevering'. Met andere woorden: Selektvracht komt namens Wehkamp bij mevrouw A om 12 uur in de middag, en voor de buurvouw rijdt Selektvracht nog een extra rondje om 19 uur. Inderdaad erg milieuvriendelijk! (terzijde: intussen kwam UPS om 16 uur aan de overkant, DHL om 17 uur ook bij mevrouw A en was PostNL bij al de andere buurvrouw geweest - we zijn lekker bezig met z'n allen).
Ik wordt van je artikel niet wijzer als het gaat om de vraag wat Wehkamp nu pecies doet / ons kan leren om het webwinkelen te laten groeien zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Of erger: zonder dat iemand gaat aantonen dat gewoon winkelen veel minder vervuiling teweeg brengt.
Ergens las ik in dit Lean&Green verband: 'Wehkamp zal de facturen en retourbonnen digitaliseren, wat naar verwachting een vermindering zal opleveren van 3 miljoen documenten'. Maar dat doet toch elke webshop? Wehkamp moet het nog gaan doen? Maar al wel de Lean&Green Award? Zeg eens eerlijk Walther: heb je dit artikel niet gewoon aangereikt gekregen van Wehkamp's afdeling PR en overgetikt?